Οικονομία

Δώρο εκατομμυρίων ευρώ στους «έχοντες»

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
5 λεπτά






Δώρο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στους έχοντες υψηλά εισοδήματα ετοιμάζει η
κυβέρνηση, με τη μείωση του ανωτάτου φορολογικού συντελεστή στο 32%. Στο
υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών έχει αρχίσει ήδη η εκπόνηση σεναρίων για
τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, που πρόκειται να
τεθούν σταδιακά σε εφαρμογή από το 2007. Το βασικό σενάριο, σύμφωνα με
παράγοντες του υπουργείου, προβλέπει την καθιέρωση κεντρικού φορολογικού
συντελεστή 25% για τα εισοδήματα έως 35.000 ευρώ, τη μείωση του ανωτάτου
φορολογικού συντελεστή από 40% στο 32% και την κατάργηση βασικών φοροαπαλλαγών
που σήμερα μειώνουν τη φορολογική επιβάρυνση για εκατομμύρια φορολογουμένους,
κυρίως με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα.


Πρόκειται για αλλαγές που, ενώ θα περικόψουν δραστικά τον «λογαριασμό» της
Εφορίας για τους φορολογουμένους με υψηλά εισοδήματα, θα προσφέρουν
περιορισμένη φορολογική ελάφρυνση στη μεγάλη μάζα των μισθωτών και των
συνταξιούχων με μεσαίο ή χαμηλό μηνιαίο εισόδημα.


Τα αποτελέσματα της επεξεργασίας στοιχείων της φορολογίας εισοδήματος φυσικών
προσώπων, με βάση το κυρίαρχο σενάριο για τις αλλαγές, είναι αποκαλυπτικά.
Όπως προκύπτει από την επεξεργασία που έκανε η «ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ», κάθε
φορολογούμενος με ετήσιο εισόδημα έως 35.000 ευρώ θα δει τη φορολογική του
επιβάρυνση να μειώνεται κατά 1.235 ευρώ. H φορολογική ελάφρυνση θα είναι ακόμη
μικρότερη, αν υπολογιστεί και η επίδραση της περικοπής αφορολογήτων δαπανών
που εξετάζει το υπουργείο. Δεν συμβαίνει, όμως, το ίδιο με όσους
φορολογουμένους δηλώνουν εισόδημα άνω των 35.000 ευρώ. Σε αυτούς αναλογεί
τετραπλάσια ελάφρυνση, αφού, κατά μέσον όρο, ο καθένας τους θα γλιτώσει από
την Εφορία 4.284 ευρώ. Όσο μεγαλύτερο είναι το εισόδημα, τόσο μεγαλύτερη είναι
και η φοροελάφρυνση. Έτσι, για φορολογουμένους με εισόδημα 50.000 ευρώ, η
μείωση του φόρου -σε σχέση με το ισχύον καθεστώς -ανέρχεται σε 3.775 ευρώ, ενώ
για έναν φορολογούμενο (ελεύθερο επαγγελματία) με εισόδημα 150.000 ευρώ η
φοροελάφρυνση ανέρχεται σε 18.775 ευρώ.


Οι αλλαγές


Το πακέτο των αλλαγών στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων που εξετάζει
το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών (πρόκειται να τεθούν σε εφαρμογή
σταδιακά μέσα στην τριετία 2007 – 2009) προβλέπει:


* Την αύξηση του αφορολογήτου ορίου κατά 1.000 ευρώ το 2007, στα 12.000 ευρώ
για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Παράλληλα, εξετάζεται η παροχή
μεγαλύτερης αύξησης στο αφορολόγητο όριο για τους ελεύθερους επαγγελματίες,
προκειμένου έως το τέλος του 2008 να έχει εξισωθεί με το αφορολόγητο των
μισθωτών και των συνταξιούχων. Σημειώνεται ότι, σήμερα, το αφορολόγητο όριο
για τους ελεύθερους επαγγελματίες είναι 9.500 ευρώ και στόχος του υπουργείου
είναι τα εισοδήματα φυσικών προσώπων από κάθε πηγή να φορολογούνται με την
ίδια κλίμακα.


* Την κατάργηση του κατωτάτου φορολογικού συντελεστή, που σήμερα είναι 15%.
Σημειώνεται ότι ο συντελεστής αυτός εφαρμόζεται για το τμήμα του εισοδήματος
από το αφορολόγητο όριο έως τα 13.000 ευρώ. Με την αύξηση του αφορολογήτου
ορίου και την καθιέρωση κατωτάτου φορολογικού συντελεστή 25%, ο χαμηλός
φορολογικός συντελεστής θα εξαλειφθεί.


* Την καθιέρωση κατωτάτου φορολογικού συντελεστή (κεντρικό τον ονομάζουν στο
υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών) 25%. Ο συντελεστής αυτός θα εφαρμόζεται,
σύμφωνα με το βασικό σενάριο που εξετάζει το υπουργείο, για τα εισοδήματα από
12.000 έως 35.000 ευρώ. Αυτό θα γίνει με τη σταδιακή μείωση (στην τριετία 2007
– 2009) του φορολογικού συντελεστή 30% που σήμερα εφαρμόζεται στο κλιμάκιο
εισοδήματος μεταξύ 13.000 και 23.000 ευρώ. Παράλληλα, θα γίνει σταδιακή
διεύρυνση του κλιμακίου εισοδήματος στο οποίο θα εφαρμόζεται ο συντελεστής
25%, προκειμένου να φορολογούνται με αυτόν τον συντελεστή εισοδήματα έως και
35.000 ευρώ.


* Τη δραστική περικοπή δαπανών που σήμερα εκπίπτουν από το φορολογητέο
εισόδημα και μειώνουν τον φόρο εισοδήματος. Με πρόσχημα την απλοποίηση του
συστήματος φορολόγησης των φυσικών προσώπων, το υπουργείο Οικονομίας και
Οικονομικών σχεδιάζει να περιορίσει τη φορολογική ελάφρυνση από τις αλλαγές
στη φορολογική κλίμακα με τον περιορισμό των αφορολογήτων δαπανών.


Ειδικότερα, στο στόχαστρο μπαίνουν οι αφορολόγητες δαπάνες για το ενοίκιο
κύριας κατοικίας, το ενοίκιο παιδιών που σπουδάζουν και τα δίδακτρα των
φορολογουμένων και των παιδιών. Σήμερα, η Εφορία αναγνωρίζει δαπάνη έως 1.100
ευρώ, και η έκπτωση φόρου υπολογίζεται με συντελεστή 20%. Για το ενοίκιο
κύριας κατοικίας, για παράδειγμα, η Εφορία αναγνωρίζει δαπάνη 1.100 ευρώ για
κάθε νοικοκυριό και η μέγιστη έκπτωση φόρου που προκύπτει από αυτήν τη
φοροαπαλλαγή φθάνει τα 220 ευρώ.


Πόσοι πλήττονται


Από το «ψαλίδισμα» ή την κατάργηση των αφορολογήτων δαπανών αναμένεται να
επιβαρυνθούν εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι. Σύμφωνα με τα στοιχεία της
Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων που αφορούν τη φορολογία
εισοδήματος φυσικών προσώπων οικονομικού έτους 2004, από τη φοροαπαλλαγή του
ενοικίου κύριας κατοικίας ωφελούνται περίπου 700.000 φορολογούμενοι και από τη
φοροαπαλλαγή του ενοικίου παιδιών που σπουδάζουν περίπου 120.000
φορολογούμενοι. Παράλληλα, από τη φοροαπαλλαγή των διδάκτρων των
φορολογουμένων και των παιδιών τους, ωφελούνται κάθε χρόνο περίπου 340.000
φορολογούμενοι.


Ενιαία αντιμετώπιση


Στόχος του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών είναι οι φοροαπαλλαγές που
δεν θα καταργηθούν να εκπίπτουν με ενιαίο συντελεστή, που θα ισούται με το 25%
της δαπάνης.


Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να μειωθεί η έκπτωση φόρου για δαπάνες που σήμερα
εκπίπτουν στο σύνολό τους από το φορολογητέο εισόδημα, όπως είναι τα
ασφάλιστρα ζωής, οι υποχρεωτικές εισφορές στα Ασφαλιστικά Ταμεία για τους
αυτοαπασχολουμένους και οι τόκοι στεγαστικών δανείων που χορηγήθηκαν ώς το
τέλος του 2003 για την απόκτηση πρώτης κατοικίας.


H… αδικία



Από το σχέδιο αλλαγών που εκπονεί η κυβέρνηση για τη φορολογία εισοδήματος
φυσικών προσώπων θα ωφεληθούν τα μέγιστα οι φορολογούμενοι με πολύ υψηλά
εισοδήματα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΓΠΣ, εισόδημα άνω των
35.000 ευρώ ετησίως δηλώνουν 326.787 φορολογούμενοι. Εφόσον, όπως εξετάζει η
κυβέρνηση, ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής μειωθεί από το 40% στο 32% και
εφαρμοστεί σε εισόδημα άνω των 35.000 ευρώ, οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα
γλιτώσουν συνολικό φόρο 1,4 δισ. ευρώ ή 4.284 ευρώ έκαστος.


Αντίθετα, οι φορολογούμενοι με εισόδημα από 12.000 έως 35.000 ευρώ ανέρχονται
σε 1.580.361. Στην περίπτωση που, όπως εξετάζει το υπουργείο Οικονομίας και
Οικονομικών, καθιερωθεί ενιαίος φορολογικός συντελεστής 25% για τα εισοδήματά
τους, οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα πληρώσουν συνολικά 1,9 δισ. ευρώ
λιγότερο φόρο. Με άλλα λόγια, κάθε φορολογούμενος με μεσαίο εισόδημα θα
γλιτώσει 1.235 ευρώ, έναντι 4.284 ευρώ που θα γλιτώσουν οι «έχοντες».






Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Nvidia: Το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει την απομάκρυνση του CEO Jensen Huang
  2. Παρίσι: Φρουρός κατέρρευσε δίπλα στον Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων (vid)
  3. Χέγκσεθ: Φρουρός τον επέπληξε για φασαρία στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (vid)

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies