H ανίχνευση καρκινογόνου χρωμίου στα υπόγεια νερά και η - εκ νέου -
χωροθέτηση του τοπικού Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων, σε σημείο που σύμφωνα με
τους ειδικούς απειλεί να καταστρέψει όλες τις ανατολικές ακτές της Αττικής,
αποτελούν τα δύο τελευταία επεισόδια του σίριαλ «υποβάθμιση των Μεσογείων». Οι
132.000 κάτοικοι της περιοχής από το Μαρκόπουλο, τα Σπάτα και το Πικέρμι ώς τη
Ραφήνα, τη Νέα Μάκρη, την Παιανία και την Ανθούσα, που κάποτε αποτελούσε το
«περιβόλι της Αττικής», παρακολουθούν μέρα με τη μέρα τη μετατροπή της σε νέο
«Ελαιώνα».


1. Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων



80.000 τόνοι λάσπης στη θάλασσα του Πόρτο Ράφτη







Τη Δευτέρα 6 Ιουνίου 2005 το νομαρχιακό συμβούλιο Ανατολικής Αττικής αποφάσισε
κατά πλειοψηφία να εγκρίνει τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την
εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού στην περιοχή Βαραμπά, όπου θα συλλέγονται τα
βιομηχανικά και οικιακά απόβλητα της Παιανίας, του Καρελά, του Κορωπίου, του
αεροδρομίου και του Ιπποδρόμου και με αγωγό θα εκβάλλουν στην Περατή (Πόρτο
Ράφτη ).


Περισσότεροι από 80.000 τόνοι λάσπης θα παράγονται ετησίως από το συγκεκριμένο
κέντρο. Ο αγωγός θα καταλήγει στη θάλασσα του Πόρτο Ράφτη σε απόσταση 990
μέτρων απο την ακτή και σε βάθος 55 μέτρων. Σύμφωνα με μελέτη που εκπονήθηκε
για λογαριασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ από το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του
Παντείου Πανεπιστημίου και τον Οργανισμό Αθήνας, στην περιοχή των Μεσογείων ο
πληθυσμός θα τριπλασιαστεί μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια και θα εκτιναχθεί
στους 350.000 ή ακόμα και τους 400.000 κατοίκους - άρα θα πολλαπλασιαστούν
ανάλογα και τα λύματα, τα οποία, έστω επεξεργασμένα θα καταλήγουν σε μια από
τις πιο όμορφες σήμερα παραλίες της Αττικής.


«Ο υπάρχων μικρός σταθμός βιολογικού καθαρισμού που λειτουργεί ήδη στο
Μαρκόπουλο, υποτίθεται ότι παραδόθηκε ολοκληρωμένος, αλλά παρουσιάζει τρομερές
ελλείψεις. Φοβόμαστε ότι το ίδιο θα γίνει και με αυτόν, δεκαπλάσιου μεγέθους
που σχεδιάζει η ΕΥΔΑΠ», λένε οι κάτοικοι της περιοχής.


«Στο αεροδρόμιο, πάντως, εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να ξεφορτώνονται όπως
όπως τα - αμφίβολης ποιότητας, σύμφωνα με μετρήσεις - νερά από τις
εγκαταστάσεις του αδιαφορώντας για το πού πηγαίνουν και τι ζημιές προκαλούν»,
λένε οι τοπικοί φορείς της περιοχής. «Έχουμε καταστραφεί. Η περιουσία μου
απαξιώθηκε τελείως. Έχω φτάσει σε αδιέξοδο», λέει ο κ. Γιώργος Μάνδρος, ένας
από τους πολλούς ιδιοκτήτες γης στην περιοχή Βουρβά Σπάτων, που είδαν τις
εκτάσεις τους να μετατρέπονται σε... «υγροβιότοπους». «Εδώ καλλιεργούνταν
κάποτε τα καλύτερα αμπέλια όλης της Αττικής», συμπληρώνει.


2. Λατομεία



Ασύδοτα εξακολουθούν και λειτουργούν



Στη θέση Μερέντα, στο Μαρκόπουλο, εξακολουθούν και λειτουργούν 2 λατομικές
επιχειρήσεις, μέσα σε δασική έκταση «απολύτου προστασίας» (όπως είναι ο
ορεινός όγκος Μερέντας) και σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο.


Από το 1999 είχε αποφασιστεί το κλείσιμο των λατομείων ενώ είχε εγκριθεί ακόμα
και η μελέτη αποκατάστασης του περιβάλλοντος χώρου από τον Δήμο Μαρκοπούλου
αλλά και από όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες (Περιφέρεια, Νομαρχία, Αρχαιολογία,
Δασαρχείο). Τα λατομεία όμως συνέχισαν τις δραστηριότητες εξόρυξης. H
δικαιολογία ήταν οι ανάγκες σε αδρανή υλικά λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Μετά
την ολοκλήρωση των έργων για τους Αγώνες, και παρά τις μηνύσεις του
Αστυνομικού Τμήματος Μαρκοπούλου, τα πρόστιμα που επέβαλαν διάφορες υπηρεσίες
μετά τη διαπίστωση λατομικών δραστηριοτήτων, καθώς και τις διαμαρτυρίες
κατοίκων τα λατομεία συνέχισαν να λειτουργούν.


H Νομαρχία Ανατολικής Αττικής προχώρησε στη λήψη απόφασης για την εκ νέου
διακοπή λειτουργίας των λατομείων, με οριστική ημερομηνία διακοπής τής
λειτουργίας τους αρχικά την 25η Φεβρουαρίου του 2005 και, ύστερα από μικρή
παράταση που δόθηκε από τη Νομαρχία, την 17η Μαρτίου. Παραδόξως όμως ακριβώς
εκείνη την ημέρα η Περιφέρεια Αττικής εγκρίνει ξαφνικά την παράταση της
λειτουργίας τους.


3. Συγκοινωνίες



Υποχρεωμένοι να κινούνται με το I.X.






Αυτήν την εικόνα παρουσιάζει ο χώρος πίσω από το αεροδρόμιο των Σπάτων


Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου
Πανεπιστημίου οι κάτοικοι των δήμων της Ανατολικής Αττικής χρησιμοποιούν σε
ποσοστό 61% το I.X. τους, σε ποσοστό 25% τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Αττικής, σε
ποσοστό 6% ταξί, και μόλις σε ποσοστό 5% τα μπλε λεωφορεία - αφού οι γραμμές
είναι λίγες και τα δρομολόγια εξαιρετικά αραιά. Και όμως στην περιφέρεια αυτή
- και συγκεκριμένα στην Ανθούσα - ο ΟΑΣΑ αποφάσισε να κατασκευάσει ένα μεγάλο
αμαξοστάσιο για τα 300 «πράσινα» λεωφορεία, αυτά δηλαδή που κινούνται με
φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα δημιουργείται στο ίδιο σημείο ειδικός σταθμός φυσικού
αερίου - ένα μικρό εργοστάσιο που θα ανεφοδιάζει αυτά τα λεωφορεία - με τη
συνεργασία της ΔΕΠΑ.


Οι κάτοικοι και οι φορείς θεωρούν ότι υποβαθμίζεται η περιοχή τους. Ο ΟΑΣΑ,
απο τη δική του πλευρά υπόσχεται ότι τα πράσινα λεωφορεία θα δρομολογηθούν
στην περιοχή της Ανατολικής Αττικής και ότι στα πλαίσια της αναμόρφωσης του
συγκοινωνιακού χάρτη της Αττικής που είναι σε εξέλιξη θα δημιουργηθούν πολλές
νέες γραμμές που θα εξυπηρετούν τους κατοίκους. Όσο, τέλος, για τον προαστιακό
σιδηρόδρομο, 13 ολόκληρους μήνες μετά τη λειτουργία του ακόμα δεν έχει λυθεί
το πρόβλημα της «τροφοδότησής» του απο άλλα μέσα μεταφοράς, ενώ εξακολουθούν
να μην κάνουν στάση στους σταθμούς της Ανατολικής Αττικής οι συρμοί του Μετρό
που κατευθύνονται στο αεροδρόμιο. «Χορτάσαμε υποσχέσεις και κοροϊδία», λένε
για το θέμα οι κάτοικοι της περιοχής.


4. Σκουπίδια



Ανεξέλεγκτες χωματερές



Δεκαεννέα ανεξέλεγκτες χωματερές λειτουργούν αυτή τη στιγμή στην Ανατολική
Αττική. Στοιχεία για την ποσότητα των απορριμμάτων που καταλήγουν σε δασικές
εκτάσεις, ρέματα και χωράφια του Μαρκοπούλου, της Αρτέμιδας, του Γέρακα, των
Γλυκών Νερών, της Παιανίας και των υπολοίπων περιοχών δεν υπάρχουν.


«Ωστόσο οι ενδείξεις μάς δείχνουν ότι η Ανατολική Αττική είναι ίσως η πιο
επιβαρημένη, από πλευράς ανεξέλεγκτης ταφής σκουπιδιών, περιοχή ολόκληρης της
Ελλάδας», επισημαίνει το ελληνικό γραφείο της Greenpeace.




5. Υδροφόρος ορίζοντας



Χρώμιο στα υπόγεια ύδατα






O Ιππόδρομος επιβάρυνε περιβαλλοντικά την περιοχή των Μεσογείων


H ανίχνευση του πολύ τοξικού και καρκινογόνου «εξασθενούς χρωμίου» σε υψηλές
συγκεντρώσεις σε νερά του βαθύτερου υδροφόρου ορίζοντα των Μεσογείων δεν
προκάλεσε μόνο έκπληξη στους ειδικούς επιστήμονες του Πανεπιστημίου Αθηνών
αλλά και βαθύτερο προβληματισμό στους κατοίκους. «Λατομεία, αεροδρόμιο,
ιππόδρομος, βιομηχανικές ζώνες, αμαξοστάσια λεωφορείων. Τις εγκαταστάσεις που
περισσεύουν από την Αθήνα, αυτές που δεν έχουν τι να τις κάνουν, τις "πετάνε"
εδώ. Σαν να είμαστε η... "πίσω αυλή" της πόλης», αναφέρει ο κ. Κωνσταντίνος
Μεθενίτης, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοικος
Μαρκοπούλου.


Τα αποτελέσματα των αναλύσεων, που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Χημείας
Περιβάλλοντος, του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών σε δείγματα νερού
τριών διαφορετικών γεωτρήσεων που βρίσκονται στη βιομηχανική ζώνη Κορωπίου
είναι κάτι παραπάνω από ανησυχητικά: διαπιστώθηκε ότι και στις τρεις
γεωτρήσεις η ποσότητα χρωμίου ήταν υπερτριπλάσια του ανώτατου ορίου για τα
πόσιμα νερά (166 μικρογραμμάρια ανά λίτρο έναντι του ορίου που είναι 50).


Το χρώμιο, οι ενώσεις του οποίου βρίσκουν ευρεία εφαρμογή στη μεταλλουργία,
στην παραγωγή πυρίμαχων υλικών και στη χημική βιομηχανία, θεωρείται εξαιρετικά
επικίνδυνο για τον άνθρωπο. Όπως αναφέρει ο χημικός κ. Γιάννης Σιταράς «η
εισαγωγή στον οργανισμό μεγάλων ποσοτήτων χρωμίου μέσω των μολυσμένων τροφών ή
του πόσιμου νερού είναι δυνατόν να προκαλέσουν στομαχικές διαταραχές και έλκη,
σπασμούς, καταστροφή των νεφρών και του ήπατος, ακόμα και θάνατο, ανάλογα με
το επίπεδο μόλυνσης».


Ο καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Σπύρος Λέκκας
υπογραμμίζει μάλιστα ότι «οι δειγματοληψίες έγιναν σε βάθος περίπου100 μέτρων,
στο επίπεδο της επιφάνειας της θάλασσας και δείχνουν ότι έχει ρυπανθεί το
βαθύτερο υδροφόρο σύστημα της ευρύτερης περιοχής των Μεσογείων, το οποίο
αξιοποιείται από πληθώρα γεωτρήσεων για αρδευτικούς σκοπούς (καλλιέργειες στο
Κορωπί, το Μαρκόπουλο και την Κερατέα) ή οικιακή υδροδότηση (περιοχή
Ανατολικού Υμηττού από τον Σταυρό μέχρι τη Βάρη), με απρόβλεπτες συνέπειες».
«Το όνειρο της επιστροφής σε μονοκατοικία με κήπο, που νομίζαμε ότι το
υλοποιήσαμε όταν φύγαμε από το κέντρο για να έρθουμε στα ανατολικά προάστια,
τείνει να μετατραπεί σε εφιάλτη», λέει ο κάτοικος Μαρκοπούλου κ. Βασίλης
Παναγιώτου.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από