Χθες γύρω στη μιάμιση το μεσημέρι ξεκίνησε για τη δουλειά. H βάρδιά της

άρχιζε στις τρεις… Μιάμιση ώρα – στην καλύτερη περίπτωση – περνά η Σοφία

Ανδρεάδη στον δρόμο για να φτάσει από το σπίτι στη δουλειά της.

«Παίρνω το λεωφορείο από το Μενίδι, φτάνω στο Μετρό, στο Σύνταγμα αλλάζω συρμό

και από την Εθνική Άμυνα, πάλι λεωφορείο για τον Χολαργό. Τις… καλές ημέρες

η διαδρομή είναι μιάμιση ώρα. Στην επιστροφή, ειδικά αν είναι μεσημέρι, θέλω

τουλάχιστον δύο ώρες», λέει στα «NEA» η 23χρονη νοσηλεύτρια που χάνει

καθημερινά τουλάχιστον τρεις ώρες στις μετακινήσεις. H Σοφία ταλαιπωρείται μία

ώρα περισσότερο από τον μέσο Αθηναίο: Όπως προκύπτει από πρόσφατη καταγραφή

του Ευρωπαϊκού Τμήματος του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), οι Αθηναίοι

χάνουν κατά μέσο περισσότερες ώρες στους δρόμους, σε σχέση με τους κατοίκους

αρκετών ευρωπαϊκών πόλεων, τους Αμερικανούς και τους Καναδούς. Οι Έλληνες,

άλλωστε, είναι «πρωταθλητές» Ευρώπης στη δεύτερη δουλειά, γεγονός που σημαίνει

γι’ αυτούς περισσότερες μετακινήσεις και χαμένο χρόνο καθημερινά.


Τον χειμώνα κάνω τρία τέταρτα να πάω στο Κέντρο και άλλο τόσο για να

επιστρέψω με το λεωφορείο, λέει ο Χρήστος Ρούκας από τη Θεσσαλονίκη

Ούτε λίγο ούτε πολύ, οι Αθηναίοι χάνουν καθημερινά μία ώρα και 56 λεπτά στις

μετακινήσεις τους, είτε με ιδιωτικό όχημα είτε με μέσα μαζικής μεταφοράς! Από

τις χώρες που μελετήθηκαν, μόνο στην Τσεχία – συγκεκριμένα στην Πράγα – το

πρόβλημα εμφανίζεται εντονότερο από ό,τι στη χώρα μας, με τους κατοίκους της

να χάνουν δύο ολόκληρες ώρες.

Οι πιο… χαμένοι της υπόθεσης είναι – σύμφωνα με τους ερευνητές – όσοι

εργάζονται μακριά από τον τόπο κατοικίας τους και μετακινούνται καθημερινά. H

κατάσταση γίνεται χειρότερη για εκείνους που έχουν καθήκοντα… εξωτερικής

φύσης – ταχυδρόμοι, οδηγοί, οδοκαθαριστές, αστυνομικοί κ.ά. Αντίθετα, νέοι και

ηλικιωμένα άτομα περνούν λιγότερες ώρες στον δρόμο αφού δεν χρειάζεται να

κάνουν καθημερινές διαδρομές.

Οι μετακινήσεις με I.X. κοστίζουν και σε χρήμα. Υπολογίζεται ότι η χρήση και η

συντήρηση ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη κοστίζει έως και 9.000 ευρώ (για 15.000

χιλιόμετρα). Καταλαμβάνει δηλαδή μέχρι και το ένα πέμπτο του προϋπολογισμού

μιας οικογένειας, ενώ το ποσοστό για στέγαση δεν υπερβαίνει το 28%.

Κίνδυνος για την υγεία η μεγάλη έκθεση στους ρύπους

H Σοφία Ανδρεάδη το έχει πάρει απόφαση: θα χάνει καθημερινά τρεις ώρες στον

δρόμο από και προς τη δουλειά της

ΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ μένει κάποιος στον δρόμο τόσο μεγαλύτερη είναι και η

έκθεσή του στους επικίνδυνους ρύπους που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, ενώ οι

εποχούμενοι εκτίθενται σε μεγαλύτερες ποσότητες ρύπων. Είναι χαρακτηριστικό

ότι σε μια μέση διαδρομή με αυτοκίνητο, οδηγός και επιβάτες εκτίθενται σε 43,2

μικρογραμμάρια αιωρούμενων σωματιδίων (PM 10), με όριο επικινδυνότητας τα 40

(ετήσια συγκέντρωση)! Καρδιαγγειακές παθήσεις και σοβαρά αναπνευστικά

προβλήματα είναι οι κυριότερες επιπτώσεις των ρύπων στην υγεία.



Ταλαιπωρία και στη Θεσσαλονίκη

Δρομολόγια που υπό φυσιολογικές συνθήκες εκτελούνται σε 20 λεπτά, μπορεί να

διαρκέσουν υπερδιπλάσιο χρόνο

ΑΝΑΛΟΓΗ ταλαιπωρία «επιφυλάσσουν» και οι δρόμοι της συμπρωτεύουσας για

τους κατοίκους της. «Τώρα το καλοκαίρι, η διαδρομή με το λεωφορείο από την

Καλαμαριά στο Κέντρο διαρκεί περίπου μισή ώρα. Τον χειμώνα μπορεί να κάνω και

περισσότερο από τρία τέταρτα, παρά τον λεωφορειόδρομο», λέει στα «NEA» ο

Χρήστος Ρούκας.

H Μαίρη Κοτανίδου προτιμά το αυτοκίνητό της: από τον Εύοσμο στο Κέντρο της

πόλης, όπως αναφέρει, έχει οδηγήσει έως και μία ώρα, ενώ της έχει συμβεί να

ψάχνει άλλο τόσο, ίσως και περισσότερο, για να παρκάρει… «Ευτυχώς που έχω

ελαστικό ωράριο, αλλιώς θα έχανα τη δουλειά μου», λέει χαρακτηριστικά.

Το πολύ 12 χιλιόμετρα την ώρα είναι η μέση ταχύτητα που αναπτύσσουν τα οχήματα

στη Θεσσαλονίκη κατά τις ώρες αιχμής. Έτσι, δρομολόγια που υπό φυσιολογικές

συνθήκες εκτελούνται σε 20 λεπτά, μπορεί να διαρκέσουν υπερδιπλάσιο χρόνο.

Σε 45 υπολογίζονται οι κεντρικές αρτηρίες που παρουσιάζουν οξύτατα προβλήματα,

με βασικότερες τις δύο εισόδους της Θεσσαλονίκης, τις οδούς K. Καραμανλή και

Μοναστηρίου. Τα λεωφορεία που κινούνται στους συγκεκριμένους άξονες μπορεί και

να χρειαστούν και μία ώρα για να εκτελέσουν δρομολόγιο κανονικής διάρκειας 35

λεπτών.