Ένας νέος… πόλεμος έχει ξεσπάσει στο Ιράκ. Προαγγέλλεται και αυτός βίαιος

και αναμένεται να κρατήσει πολλά χρόνια. Επιπλέον, άρχισε και αυτός με μία

«αμερικανική» εισβολή: η Coca-Cola επέστρεψε στη Βαγδάτη έπειτα από απουσία 37

ετών προκειμένου να αναμετρηθεί με την Pepsi αλλά και τη Mecca Cola…

«H Coca-Cola σας επέστρεψε». Και η επιστροφή της στο Ιράκ σήμανε την αρχή του

«πολέμου των Cola»…

H Coca-Cola αποχώρησε από την περιοχή το 1968, όταν ο Αραβικός Σύνδεσμος

διέταξε τους πολίτες των κρατών-μελών του να μποϊκοτάρουν τα προϊόντα της

εταιρείας, λόγω των επιχειρηματικών δεσμών της με το Ισραήλ. H Pepsi διέφυγε

το μποϊκοτάζ διότι την περίοδο εκείνη δεν δραστηριοποιούνταν στο έδαφος του

«εχθρού». H Coca-Cola βγήκε από τη «μαύρη λίστα» το 1991. Μέχρι τότε, ωστόσο,

η Pepsi είχε κυριαρχήσει στον αραβικό κόσμο. Οι κυρώσεις και οι πόλεμοι

επηρέασαν και τις δύο μάρκες, αλλά όχι ισότιμα.

Λαθραία

H Coca-Cola παρέμεινε «εκτός». Τα λιγοστά μπουκάλια που έβρισκε κάποιος στο

Ιράκ εισάγονταν λαθραία από τις γειτονικές χώρες. Υπήρχαν βέβαια και οι

απομιμήσεις. Μετά την εισβολή του Ιράκ στο Κουβέιτ, το 1990, και την επιβολή

των κυρώσεων, η ιρακινή εταιρεία που είχε την άδεια εμφιάλωσης και διάθεσης

της Pepsi, η Baghdad Soft Drinks, υποχρεώθηκε να αντικαταστήσει τον αυθεντικό

συμπυκνωμένο «χυμό» της Pepsi με απομιμήσεις που εισάγονταν από την Ανατολική

Ευρώπη. H απόφαση του διαβόητου γιου του Σαντάμ, Ουντάι, να αγοράσει το 10%

της εταιρείας, δεν βοήθησε ιδιαίτερα την κατάσταση. Η πτώση της Βαγδάτης

ωστόσο, το 2003, σήμανε την (εσωτερική) αλλαγή καθεστώτος και στην Baghdad

Soft Drinks.

«Πόλεμος»

H Μέση Ανατολή είναι ένα από τα λιγοστά μέρη στον κόσμο όπου η Coca-Cola

υπολείπεται σε πωλήσεις της Pepsi. Εξ ου και ο «πόλεμος»: Την περασμένη

Παρασκευή, η Coca-Cola ανήγγειλε τη λειτουργία της Εταιρείας Εμφιάλωσης

Coca-Cola στο Ιράκ, κοινοπραξία ανάμεσα στην τουρκική εταιρεία εμφιάλωσης της

Coca-Cola, της Efes Invest, και μιας ιρακινής εταιρείας με την επωνυμία HMBS,

η οποία θα έχει το αρχηγείο της στο Ντουμπάι -για προφανείς λόγους ασφαλείας.

Το θερμό κλίμα καθώς και ο ισλαμικός συντηρητισμός που απαγορεύει σε μεγάλο

μέρος της χώρας την κατανάλωση μπίρας και οινοπνευματωδών ποτών, ευνοεί τα

αναψυκτικά τύπου Cola -συμπεριλαμβανομένης της Coca-Cola. Εκτός όμως από τη

βία, τις ενέδρες και το… πλεονέκτημα εκκίνησης της Pepsi, η Coca-Cola πρέπει

να αντιμετωπίσει και την ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι σχετίζεται με το

Ισραήλ και τους «Αμερικανούς σιωνιστές».

Θεωρία συνωμοσίας

«H Coca-Cola συνεργάζεται με αυτούς που σκοτώνουν τα αδέλφια μας στο Ισραήλ.

Πώς μπορούμε να την πιούμε;», δήλωνε χθες στην «Guardian» ο Αμπάς Σαλίχ,

Ιρακινός χονδρέμπορος αναψυκτικών. Λίγο αργότερα ο Αμπού Ριμ, καταστηματάρχης

από τη Βαγδάτη, επαναλάμβανε στον ανταποκριτή της βρετανικής εφημερίδας μια

θεωρία συνωμοσίας που έχει μεγάλη απήχηση στον αραβικό κόσμο: «Αν κρατήσεις

ένα τενεκεδάκι Coca-Cola απέναντι από τον καθρέφτη, το λογότυπο διαβάζεται ως

«No Allah» (Όχι στον Αλλάχ). Ή μάλλον «No Mohammad» (Όχι στον Μωάμεθ). Ένα από

τα δύο, δεν μπορώ να θυμηθώ ποιο». Είναι περίεργο αλλά στον αραβικό κόσμο,

αντίθετα από ό,τι συμβαίνει στη Δύση, αμερικανικό σύμβολο θεωρείται μόνο η

Coca-Cola, όχι η Pepsi.

Στον «πόλεμο των Cola», πάντως, και οι δύο εταιρείες πρέπει να ανταγωνιστούν

αρκετές άλλες, «εναλλακτικές» μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Mecca Cola, η

οποία ιδρύθηκε από έναν μουσουλμάνο εκ Γαλλίας ως κίνηση διαμαρτυρίας εναντίον

του «αμερικανικού ιμπεριαλισμού».