Σε γέφυρα από την οποία θα περνούν μεγάλες ποσότητες του φυσικού αερίου της
Κασπίας με προορισμό τις αγορές της Δυτικής Ευρώπης αναδεικνύεται η Ελλάδα.






Ένα βήμα έγινε χθες, με τα εγκαίνια της κατασκευής του ελληνοτουρκικού αγωγού
φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη από τους Πρωθυπουργούς Ελλάδας και Τουρκίας
K. Καραμανλή και T.P. Ερντογάν, έργο που έχει αρχίσει να δρομολογείται από τον
Ιούλιο του 2000. Με το νέο έργο η Ελλάδα θα τροφοδοτείται με το φυσικό αέριο
της Κασπίας και με τον τρόπο αυτό θα πάψει να εξαρτάται σχεδόν ολοκληρωτικά
μόνο από τη Ρωσία -όπως συμβαίνει σήμερα. Παράλληλα θα αυξηθεί η προσφορά
φυσικού αερίου και εκτιμάται ότι η τιμή του θα γίνει πιο ελκυστική για τους
καταναλωτές.


Από το 2007


Ο αγωγός συνολικού μήκους 296 χιλιομέτρων θα αποτελεί τμήμα του οριζόντιου
άξονα αγωγών που θα μεταφέρουν φυσικό αέριο από τα κράτη της Κασπίας και της
Κεντρικής Ασίας μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς τη μεγάλη δυτικοευρωπαϊκή
αγορά, αναβαθμίζοντας τη γεωστρατηγική θέση της χώρας μας και ολόκληρης της
περιοχής. Τα έργα τόσο στην ελληνική πλευρά, μήκους 86 χλμ., όσο και στην
τουρκική, μήκους 210 χλμ., αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του
2006 ώστε στις αρχές του 2007 να αρχίσουν να ρέουν στον αγωγό οι πρώτες
ποσότητες φυσικού αερίου. Την κατασκευή του ελληνικού τμήματος έχει αναλάβει η
ΔΕΠΑ και του τουρκικού η αντίστοιχη εταιρεία αερίου της γείτονος, BOTAS.


Το δεύτερο και πιο δύσκολο βήμα


Όλα αυτά βέβαια δεν είναι παρά το πρώτο βήμα. Για να φθάσει το «καύσιμο του
21ου αιώνα», όπως αποκαλείται το φυσικό αέριο, από τις χώρες της Κασπίας στην
υπόλοιπη ευρωπαϊκή ήπειρο, χρειάζεται ο ελληνοτουρκικός αγωγός να επεκταθεί
μέχρι την Ιταλία. Για την κατασκευή του δεύτερου αυτού αγωγού, συνολικού
μήκους 812 χλμ., υπεγράφη πρόσφατα στην Αθήνα διακρατική συμφωνία μεταξύ
Ελλάδας και Ιταλίας. Το έργο θα αποτελείται από δύο τμήματα, ένα χερσαίο από
την Κομοτηνή μέχρι τις ακτές του Ιονίου (Σταυρολιμένα ή Ασπροπόταμο Ηπείρου)
μήκους 600 χλμ. και ένα υποθαλάσσιο, μήκους 212 χλμ., από την περιοχή της
Ηγουμενίτσας μέχρι το Otranto της Νότιας Ιταλίας. Ο ελληνοϊταλικός αγωγός, που
αναμένεται να κοστίσει 1 δισ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί στις
αρχές του 2010 και θα μεταφέρει προς την Ιταλία 8 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού
αερίου. Την κατασκευή και την εκμετάλλευσή του θα αναλάβει η εταιρεία Poseidon
Co, που απαρτίζεται από τη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison. H τελευταία θα έχει
και το μεγαλύτερο ποσοστό στα έσοδα, καθώς έχει αναλάβει την υποχρέωση να βρει
τους πελάτες στη Δυτική Ευρώπη οι οποίοι θα αγοράσουν το αέριο. Στο εταιρικό
σχήμα εξετάζεται το ενδεχόμενο να συμμετάσχει και η τουρκική BOTAS, αφού ο
ελληνοϊταλικός αγωγός αποτελεί στην ουσία τη συνέχεια του ελληνοτουρκικού.


H Ευρωπαϊκή Ένωση συμπεριέλαβε το έργο, στο σύνολό του (διασύνδεση με Τουρκία
και στη συνέχεια με Ιταλία), μεταξύ των πέντε πρώτης προτεραιότητας αξόνων
μεταφοράς φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Επίσης έχει ήδη χρηματοδοτήσει κατά
50% τις μελέτες που έχουν γίνει έως σήμερα και σκοπεύει να κάνει το ίδιο με
αυτές που θα γίνουν στις επόμενες φάσεις.


H αφετηρία 5 χρόνια πριν



7 Ιουλίου 2000:


Υπεγράφη στις Βρυξέλλες το πρώτο επίσημο κείμενο για τον ελληνοτουρκικό αγωγό
φυσικού αερίου στο πλαίσιο της πολιτικής προσέγγισης των δύο χωρών που
προωθούσαν οι τότε υπουργοί Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου και Ισμ. Τζεμ


23 Μαρτίου 2002:


Υπεγράφη στην Άγκυρα μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΔΕΠΑ και BOTAS


23 Φεβρουαρίου 2003:


Υπεγράφη στη Θεσσαλονίκη η διακυβερνητική συνεργασία για την υποστήριξη του
έργου μεταξύ των υπουργών Ά. Τσοχατζόπουλου και Μ. Guler


23 Δεκεμβρίου 2003:


Υπεγράφη στην Άγκυρα η σύμβαση ΔΕΠΑ - BOTAS για την κατασκευή αγωγού


Ανησυχία ΠΑΣΟΚ για καθυστερήσεις



Η K. ANNA ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, υπεύθυνη του Τομέα Ανάπτυξης και μέλος του
Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, σχετικά με τα εγκαίνια της κατασκευής του
ελληνοτουρκικού αγωγού σημειώνει ότι το πρώτο επίσημο κείμενο για το έργο
υπεγράφη στις 7 Ιουλίου 2000 στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της πολιτικής
προσέγγισης των δύο χωρών που προωθούσαν οι τότε υπουργοί Εξωτερικών
Παπανδρέου και Τζεμ. Επισημαίνει επίσης ότι σημείο-σταθμός για το έργο ήταν η
σύμβαση ΔΕΠΑ - BOTAS (23/12/2003) για την κατασκευή του αγωγού και την
προμήθειά του με 750 εκατ. κυβ. μέτρων φυσικού αερίου. Εκφράζει ωστόσο την
ανησυχία της για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του, λόγω της καθυστέρησης -πλέον του
ενός έτους -ανάθεσης της κατασκευής του τμήματος Κομοτηνής - Αλεξανδρούπολης.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από