«Το λευκό παγώνι, που είναι εξαιρετικά σπάνιο, παραπέμπει στα παιδικά χρόνια

του ζωγράφου, στην Αλεξάνδρεια», υποστηρίζει ο συλλέκτης Θωμάς Μαυρόπουλος για

το έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη που εκτίθεται για πρώτη φορά

Ένα σπάνιο λευκό παγώνι πρωταγωνιστεί στην ελαιογραφία σε πανί που φιλοτέχνησε

ο Κωνσταντίνος Παρθένης μεταξύ των ετών 1914 και 1917, όταν καλεσμένος σε ένα

αρχοντικό στην Κέρκυρα ο οικοδεσπότης του παρήγγειλε ένα έργο που να

απεικονίζει τη θέα από το μπαλκόνι του. Ο πρωτοπόρος ζωγράφος, αφού αποτύπωσε

σε πανί τη θέα, προσέθεσε το παγώνι και τις ζώνες των σύννεφων στον ουρανό, με

τον ιδιαίτερο τρόπο των συμβολιστών του τέλους του 19ου αιώνα, στη Σχολή των

οποίων ανήκε και ο γεννημένος στην Αλεξάνδρεια ζωγράφος. Το αποτέλεσμα είναι

το «Παγώνι με θέα», που από χθες παρουσιάζεται στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου

Αθηναίων.

Τι έκανε όμως τον ιδιοκτήτη του έργου και συνθέτη Θωμά Μαυρόπουλο να

αποφασίσει να εκθέσει για πρώτη φορά την τεράστια ελαιογραφία (1,40 X 3,70

μ.), που έχει εντάξει στη συλλογή του από το 1998; «Οι φίλοι μου με έπεισαν

πως έπρεπε να το μοιραστώ με τον κόσμο και οι πρώτες αντιδράσεις δείχνουν πως

άξιζε τον κόπο», λέει στα «NEA». «Για μένα, 20ός αιώνας σημαίνει Παρθένης,

αλλά το έργο του δεν ήταν εύκολο να εκτεθεί λόγω του μεγέθους του, αλλά

και επειδή έπρεπε να προσαρμοστεί σε ειδικό τελάρο, καθώς ο Κερκυραίος

ιδιοκτήτης του το είχε τοποθετήσει στον τοίχο με γύψινη κορνίζα».

«Σκοπός μας παράλληλα ήταν να εμβαπτιστεί, ώστε να σταματήσουν τα

σχόλια και οι υπόνοιες για τη γνησιότητά του», προσθέτει η φίλη του συλλέκτη

και σύμβουλος επικοινωνίας Κατερίνα Μπαρμπόζα. Διακοσμητική η σύνθεση έχει

πολλά από τα χαρακτηριστικά του ζωγράφου, που στο έργο του απολαμβάνει ο

θεατής απόσταγμα του άψογου συνδυασμού του ευρωπαϊκού συμβολισμού και της

παράδοσης του αρχαιοελληνικού και βυζαντινού πολιτισμού, με βασικότερο το

αραιωμένο χρώμα και την επιφάνεια της βάσης χωρίς προηγούμενη προετοιμασία,

ώστε η υφή να είναι εμφανής ως εκφραστικό μέσο.

Το «Παγώνι με θέα», όμως, δεν είναι και το μοναδικό ανέκδοτο έργο που έχει

στην κατοχή του ο κ. Μαυρόπουλος. Στα χέρια του βρίσκεται και το «δίδυμο» έργο

του, μία αντίστοιχη ελαιογραφία ίδιων διαστάσεων και της ίδιας εποχής, που

φιλοτεχνήθηκε επίσης στην Κέρκυρα από τον Κωνσταντίνο Παρθένη και έχει ως

κεντρικό θέμα του κύκνους, και το οποίο δεν αποκλείεται να το εκθέσει ο

συλλέκτης στο μέλλον.

Και δύο γυμνά

Το «Παγώνι με θέα» δεν είναι, όμως, το μοναδικό πρωτοεμφανιζόμενο έργο του

μεγάλου δασκάλου, που έσπασε το φράγμα των συντηρητικών προδιαγραφών της

Σχολής του Μονάχου και κατάφερε με μοναδική δεξιοτεχνία να αποδώσει το

ελληνικό φως, χρώμα και τοπίο. Τον «τίτλο» του ανέκδοτου έργου διεκδικεί και η

ελαιογραφία του 1941-42, που παρουσιάζεται από αύριο στον χώρο τέχνης «William

James». Απεικονίζει δύο γυμνούς άντρες με φόντο την ακρογιαλιά και θεωρείται

πως έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς ο ζωγράφος την έφτιαξε και την έδωσε

στον μαθητή του, Δημήτρη Κόκκορη.



INFO

To «Παγώνι με θέα» στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (Βασ. Σοφίας – Πάρκο

Ελευθερίας, τηλ. 210 – 7224.028). Έως 29/3. Οι δύο γυμνοί άνδρες στον χώρο

τέχνης «William James» (Υμηττού 64, Χολαργός, τηλ. 210 – 6534.326). Έως 28/4