H νέα on line (διαδικτυακή) εποχή της μουσικής αγγίζει πλέον και την ελληνική

αγορά, παρόλο που τα πράγματα βαίνουν αργά, πολύ αργά, τόσο στην ανεξάρτητη

«όχθη» όσο και στις πολυεθνικές δισκογραφικές εταιρείες. H μόνη που πρόλαβε

και προσαρμόστηκε σχετικά σύντομα στις απαιτήσεις της ηλεκτρονικής διακίνησης

της μουσικής και πουλούν ήδη ελληνική μουσική στο iTunes είναι η Sony Music.

Και η Universal ετοιμάζει τo επίσημο ξεκίνημά της τον Απρίλιο (τώρα διακινεί

ελάχιστα τραγούδια).

«Έχει ήδη αποδειχθεί ότι σπάνια ο χρήστης κατεβάζει ολόκληρο άλμπουμ»,

παρατηρεί ο διευθυντής της Lyra (που βρίσκεται επίσης σε στάδιο προετοιμασίας)

Πάνος Μαραβέλιας. «H αλλαγή αυτή είναι κομβικό σημείο στην on line διακίνηση.

Δεν αποκλείεται να ζήσουμε την κατάργηση του άλμπουμ… Οι αλλαγές είναι τόσο

σαρωτικές που δεν τολμάει κανείς να κάνει προβλέψεις για το μέλλον, γιατί θα

πέσει έξω. Ποιος θα περίμενε λόγου χάριν, πριν από μερικά χρόνια ότι τα

ηχογραφήματα των δισκογραφικών (real tones) θα διακινούνται και μέσα από τα

κινητά τηλέφωνα και ότι αυτό θα ήταν ένα επιπλέον έσοδο για τις εταιρείες

δίσκων; Και είμαστε ακόμα στην αρχή…».

Την ώρα λοιπόν που η νέα ψηφιακή οδός διακίνησης της μουσικής (Internet)

φαίνεται να γίνεται καθημερινότητα για τους μουσικόφιλους, σε τι θα μας

χρησιμεύει το cd; Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της IFPI (Διεθνής Ένωση

Δισκογραφικών Εταιρειών) οι νόμιμες ιστοσελίδες διακίνησης της μουσικής (όπως

το iTunes της Apple) τετραπλασιάστηκαν μέσα στην περίοδο 2004-2005 και τα

έσοδα από αυτές – υπολογίζονται σε 330 εκατομμύρια δολάρια φέτος – έδωσαν

έπειτα από πολλά χρόνια ένα νέο αέρα αισιοδοξίας στη βιομηχανία της μουσικής.

Το «παιχνίδι» της διακίνησης και διανομής της μουσικής αλλάζει μορφή και η

δισκογραφία καταφέρνει (την τελευταία στιγμή) να επιβιβαστεί στο τρένο…

H τάση που χαρακτηρίζει τις ημέρες μας είναι το λεγόμενο «κάν’ το μόνος

σου» (customization, αγγλιστί) τάση που εντός ολίγου θα γίνει και στην Ελλάδα,

μέρος μιας φυσιολογικής καθημερινότητας. Και η μουσική είναι η πρώτη -θα

ακολουθήσουν και τα βίντεο- που μπαίνει στο παιχνίδι: Το ηλεκτρονικό

δισκοπωλείο iTunes είναι ήδη εδώ από τα μέσα Οκτωβρίου, ενώ στα σκαριά είναι

και το δεύτερο, το Od2.

H προσέγγιση και αγορά της μουσικής κατευθείαν μέσα από το Ίντερνετ, τάση που

συνοδεύεται και από την κυκλοφορία μικρών ηλεκτρονικών συσκευών αποθήκευσης

και αναπαραγωγής ψηφιακού ήχου – όπως το πολυσυζητημένο iPod – αλλάζουν ριζικά

τον τρόπο διάθεσης της μουσικής: Ποιος χρειάζεται πλέον το ολοκληρωμένο

άλμπουμ τη στιγμή που, μπαίνοντας στο ηλεκτρονικό δισκοπωλείο, μπορεί να

διαλέξει μέσα από μια θάλασσα τραγουδιών και να φτιάξει τη δική του συλλογή;

Τι το χρειάζεται κανείς το CD τη στιγμή που με ένα iPod (που είναι μικρότερο

από ένα πακέτο τσιγάρα) μπορεί να κουβαλάει μαζί του όλη του τη δισκοθήκη

(γύρω στα 10.000 κομμάτια χωράει το ακριβότερο μοντέλο); Με το δεδομένο,

μάλιστα, ότι ακόμη και οι επιτυχημένοι δίσκοι σήμερα δεν περιέχουν περισσότερα

από τρία, τέσσερα τραγούδια που να αξίζουν τον κόπο, γιατί να μην κατεβάζει ο

καθένας τα κομμάτια που επιλέγει ο ίδιος;

Στην ελληνική δισκογραφία, πάντως, που αρχικά έδειχνε να αγνοεί ή να

«σνομπάρει» τη διαδικτυακή διακίνηση μουσικής υπάρχει κινητικότητα για την on

line διάθεση και ψηφιοποίηση τραγουδιών. «Με πλησίασαν πολλοί providers και

υποθέτω και τους άλλους», λέει ο Πάνος Μαραβέλιας της Lyra. «Το ποτάμι δεν

γυρίζει πίσω. Εξάλλου έχει και πάρα πολλά θετικά αυτή η ιστορία». Όπως; «Δεν

χρειάζεται να έχεις στοκ, για παράδειγμα. Δεύτερον αποφεύγεις τα φέσια από

τους μεσάζοντες. Το μετρητό έρχεται κατευθείαν, με το που «κατεβαίνει» το

κομμάτι».

Εκείνοι που θα αργήσουν να μπουν στο παιχνίδι είναι οι μικροί, ανεξάρτητοι.

«Είναι πιο δύσκολο για τις ανεξάρτητες εταιρείες να προλάβουν να είναι έτοιμες

νωρίς γιατί το στάδιο της ψηφιοποίησης των τραγουδιών κοστίζει αρκετά –

περίπου 25 δολάρια το άλμπουμ – και το εργοστάσιο που αναλαμβάνει τη δουλειά

είναι στην Αμερική», υποστηρίζει ο κ. Μαραβέλιας. «Επιπλέον πρέπει να λυθούν

και κάποια άλλα ζητήματα. Λόγου χάριν, σε ποιον θα ανήκει το ψηφιοποιημένο

υλικό. Σε μας ή στην εταιρεία που το ψηφιοποιεί; Οι πολυεθνικές έχουν λυμένα

τέτοια ζητήματα, γιατί κάνουν την ψηφιοποίηση σε δικές τους μονάδες».

«Οδεύουμε προς την ελευθερία του χρήστη»

Με καθυστέρηση πολλών μηνών, το μηχάνημα αναπαραγωγής μουσικής iPod έκανε την

επίσημη εμφάνισή του στην Ελλάδα. Μέχρι πρόσφατα, πολλοί Έλληνες το

προμηθεύονταν από το εξωτερικό

Το «μαγικό» γκάτζετ iPod πούλησε παγκοσμίως πάνω από 4,5 εκατομμύρια συσκευές,

μόνο τους 3 τελευταίους μήνες του 2004. Στην Ελλάδα η έκδοση με χωρητικότητα

40 GB, δηλαδή περίπου 10.000 τραγουδιών, στοιχίζει 370 ευρώ, των 20 CB 332

ευρώ, των 6 GB 263 ευρώ, των 4 GB 213 ευρώ.

Όσοι το έχουν προμηθευτεί μιλούν με ενθουσιασμό για τη νέα «ανακάλυψή» τους.

Και ο Δημήτρης Γερμενίτης, διευθυντής της Sony Music είναι ένας από αυτούς.

«Μη σας πω ότι ένιωσα τον ενθουσιασμό που ένιωθα κάποτε περιμένοντας την

εκπομπή του Γιάννη Πετρίδη. Το πιο συναρπαστικό είναι ότι μπορείς να φτιάξεις

το δικό σου «πάρτι», να γίνεις εσύ ο dj, να έχεις ανά πάσα στιγμή τη μουσική

που θέλεις, να πάρεις μαζί σου όλη σου τη δισκοθήκη. Μπορείς να εντάξεις στο

«μενού» σου ακόμη και κομμάτια από παράνομα σάιτ».

Ένας διευθυντής εταιρείας να λέει κάτι τέτοιο; «Ε, τι να κάνουμε; Καταντήσαμε

σαν τους «φεριμποτάδες» στο Ρίο – Αντίρριο. Και που φωνάζουμε, ακούει κανείς;

Εδώ τα πάντα ανατρέπονται, γίνεται ακόμη συζήτηση και για τα πνευματικά

δικαιώματα των δημιουργών, να προέρχονται, λέει, από άλλες πηγές και όχι από

τους ανθρώπους που «κατεβάζουν» μουσική. Τα πάντα οδεύουν προς την ελευθερία

του χρήστη. Δικές του οι επιλογές, δικές μας οι προκλήσεις. Ζούμε σίγουρα μια κοσμογονία».

Μας φρενάρει η ακρίβεια

Πώς πήγε η κίνηση στο ελληνικό ηλεκτρονικό δισκοπωλείο iTunes; Τα πρώτα

αποτελέσματα για τη διακίνηση μουσικής δεν είναι αυτό που θα λέγαμε

συγκλονιστικά. «Είναι πάρα πολύ μικρή, σε σύγκριση με τα ανάλογα ηλεκτρονικά

δισκοπωλεία της Ευρώπης», λέει ο διευθυντής της Sony Music, Δημήτρης

Γερμενίτης.

Όχι όμως ότι δεν ήταν αναμενόμενο. Και μικρό ποσοστό διείσδυσης του Ίντερνετ

έχουμε στην Ελλάδα (20%, το μισό δηλαδή από τον μέσο όρο της Ευρώπης) και πιο

ακριβό είναι από ό,τι στην υπόλοιπη Ευρώπη. «H τάση είναι σταθερά προς τα

πάνω», τονίζει ο Δημήτρης Γερμενίτης, «αλλά σε σύγκριση με το συνολικό κύκλο

εργασιών των αντίστοιχων ηλεκτρονικών δισκοπωλείων είμαστε το 1,2%».

LINKS

http: //www.itunes.com

http: //www.apple.com