Ο δήμαρχος του Λονδίνου - το οποίο διεκδικεί τους Ολυμπιακούς Αγώνες του
2012 - υποχρέωσε τους Λονδρέζους να πληρώνουν διόδια για να περάσουν από το
κέντρο της πόλης. Στο Παρίσι - που επίσης διεκδικεί τους Αγώνες - ετοιμάζονται
να αποκλείσουν τα αυτοκίνητα από το κέντρο. H δε μεταολυμπιακή Αθήνα
προετοιμάζεται από τις αρχές του 2006 να υποδεχθεί το... γκέιτινγκ!






Το γκέιτινγκ προέρχεται από την αγγλική λέξη gate που σημαίνει πύλη. Στόχος
του συστήματος που θα εφαρμοστεί σε όλους τους μεγάλους δρόμους της
πρωτεύουσας είναι η ανακοπή της ροής εισόδου I.X. από τις ακτινωτές αρτηρίες -
Λ. Κηφισίας, Βουλιαγμένης, Αθηνών, Πειραιώς, Συγγρού - στο κέντρο της πόλης
τις ώρες αιχμής.


Το σύστημα gating, το οποίο μαζί με το re-rooting - σημαίνει αλλαγή
κατεύθυνσης - είναι δύο από τις σημαντικότερες πρακτικές εφαρμογές των
«έξυπνων φαναριών» που άφησαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα και οι οποίες
ήδη έχουν δοκιμαστεί κατά διαστήματα στους δρόμους της πόλης. Το σύστημα
αλλαγής κατεύθυνσης θα «καθοδηγεί» τους οδηγούς σε εναλλακτικές διαδρομές,
προκειμένου να αποσυμφορούνται από το μποτιλιάρισμα οι «πηγμένοι» δρόμοι. Οι
πληροφορίες θα δίνονται μέσω των 24 πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων που
υπάρχουν από σήμερα στις κεντρικές λεωφόρους της Αθήνας.


Πώς θα λειτουργεί


«Σήμερα όταν έχουμε μποτιλιάρισμα σε έναν δρόμο η αποσυμφόρηση καθυστερεί,
γιατί το σύστημα τον τροφοδοτεί συνέχεια με I.X.», επισημαίνει
συγκοινωνιολόγος με μεγάλη εμπειρία στη διαχείριση κυκλοφορίας της αρμόδιας
διεύθυνσης του ΥΠΕΧΩΔΕ. «Ας φανταστούμε έναν δρόμο σαν σωλήνα ανοιχτό από τις
δύο άκρες. Με το γκέιτινγκ θα αυξάνεται η εκροή, ενώ θα μειώνεται η εισροή.
Αυτό σημαίνει ότι ο δρόμος θα αδειάζει γρηγορότερα, γιατί τα οχήματα θα
περιμένουν περισσότερο στο κόκκινο στην αρχή του. Το γκέιτινγκ σε συνδυασμό με
το re-rooting, που θα υπολογίζεται τον χρόνο μετακίνησης από ένα σημείο σε
άλλο και θα πληροφορεί τον οδηγό από ποια διαδρομή θα πάει ταχύτερα, θα
δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας στην πόλη».


Το «πράσινο κύμα»


Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι «πύλες» δεν θα χρησιμοποιούνται μόνο για να
κρατούν περισσότερο στο «κόκκινο» στους οδηγούς. Αντιστοίχως, θα υπάρχει και
το «πράσινο», όταν το «σύστημα» αντιλαμβάνεται πως ο φόρτος είναι μικρός.
Πρόκειται για το περίφημο «πράσινο κύμα», το οποίο πολλάκις εξαγγέλθηκε αλλά
πολύ λίγο εφαρμόστηκε πρακτικά στους μεγάλους δρόμους της πόλης.


Προϋπόθεση και των δύο συστημάτων είναι πρώτα να ολοκληρωθεί η δημιουργία
βάσης δεδομένων του κυκλοφοριακού στους δρόμους της πόλης. Όπως επισημαίνει ο
κ. Γιάννης Χανδάνος, πρόεδρος των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, «το σύστημα με τις
κάμερες και τους φωτεινούς σηματοδότες όπως λειτουργεί σήμερα διευκολύνει μόνο
τον στατικό έλεγχο. Έχουμε συνδέσει τους φωτεινούς σηματοδότες, τις κάμερες
και το κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας με οπτικές ίνες που σημαίνει ότι έχουμε
πλέον πολύ μεγάλες δυνατότητες - τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσουμε».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από