Κολλημένη με τα... έδρανα και μακριά από την αγορά εργασίας είναι μεγάλη
μερίδα των Ελλήνων φοιτητών. Έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας δείχνει ότι
50% των φοιτητών είναι επαγγελματικά ανενεργοί.





Μαριάννα Χαραυγή. «H βασική αιτία που δεν εργάζομαι τώρα που σπουδάζω είναι
τα ωράρια. Μόνο τα ιδιαίτερα μαθήματα θα βόλευαν, να δουλεύω και να σπουδάζω»
λέει η φοιτήτρια στο Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών


Αυτό συμβαίνει, τονίζουν οι ερευνητές, κυρίως διότι στην Ελλάδα δεν είναι καλά
οργανωμένος ο θεσμός της πρακτικής άσκησης και της μερικής απασχόλησης των
φοιτητών στο αντικείμενο των σπουδών τους, όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.


Το αποτέλεσμα είναι, όταν αποφοιτούν, να είναι ανέτοιμοι και άπειροι και
συνεπώς να δυσκολεύονται ακόμη περισσότερο να βρουν δουλειά στο αντικείμενο
που σπούδασαν. Αιτίες, για την την... «αποχή» από την εργασία είναι τα
ανελαστικά εργασιακά ωράρια και η έλλειψη κατάλληλων θέσεων εργασίας. Δεν
λείπουν όμως κι εκείνοι που συνειδητά επιλέγουν να μην εργασθούν.


Περίπου 6 στους 10 φοιτητές (64%) και 7 στις 10 φοιτήτριες δεν εργάζονται,
όπως δείχνουν τα αποτελέσματα της έρευνας (έγινε σε φοιτητές του Αριστοτελείου
αλλά και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας) με υπεύθυνο τον αναπληρωτή καθηγητή στο
Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, κ. Δημήτρη Μιχαήλ.


Στο εξωτερικό


Από τους φοιτητές που συμμετείχαν στην έρευνα, μόλις 3 στους 10 (32%)
απασχολούνται. Ποσοστό απασχόλησης που είναι πολύ χαμηλότερο σε σύγκριση με τα
αντίστοιχα επίπεδα εργαζόμενων φοιτητών στη Βρετανία, τα οποία κυμαίνονται
ανάμεσα σε 59% και 72%! Εκεί όμως, όπως λένε οι ερευνητές, είναι πολύ πιο
διαδεδομένος ο θεσμός της πρακτικής άσκησης των φοιτητών και η μερική
απασχόληση στο αντικείμενο που σπουδάζουν. Ο κύριος λόγος που κρατά τους
φοιτητές μακριά από την αγορά εργασίας - όπως προκύπτει από τις απαντήσεις που
έδωσαν οι νέοι στους ερευνητές - είναι ότι τα εργασιακά ωράρια είναι τέτοια
που δεν τους επιτρέπουν να συνδυάσουν σπουδές και δουλειά.


«H βασική αιτία που δεν εργάζομαι, τώρα που σπουδάζω, είναι τα ωράρια. Μόνο τα
ιδιαίτερα μαθήματα θα με βόλευαν», λέει στα «NEA» η φοιτήτρια στο Τμήμα
Χημείας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαριάννα Χαραυγή.


Κατάλληλες θέσεις






Εκτός από τα ανελαστικά ωράρια, οι φοιτητές αναφέρουν ότι δεν εργάζονται διότι
δεν τους προσφέρονται οι κατάλληλες θέσεις εργασίας. Δηλαδή δεν υπάρχουν
δουλειές «κοντά» στο αντικείμενο που σπουδάζουν οι φοιτητές. Όπως λέει ο
μεταπτυχιακός φοιτητής Γεωλογίας Νίκος Βουτσής, όσον καιρό ήταν φοιτητής έκανε
διάφορες δουλειές αλλά... άσχετες με αυτό που σπούδαζε. «Για τις άλλες,
συνήθως μου ζητούσαν το πτυχίο».


Μεγάλη μερίδα των φοιτητών, ωστόσο, μένει μακριά από την αγορά εργασίας γιατί
απλώς δεν επιθυμεί να δουλέψει. «Γιατί να εργασθώ τώρα, αφού θα εργάζομαι έτσι
κι αλλιώς μετά το πτυχίο για πολλά χρόνια;», τονίζει η φοιτήτρια από το Χημικό
του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αριάδνη Κρητικού.


«Να ενισχυθεί η πρακτική και μέσα στα Πανεπιστήμια»



H... «ΑΠΟΧΗ» από την εργασία μπορεί να στοιχίσει στους νέους όταν θα
αναζητήσουν εργασία μετά την αποφοίτηση, τονίζουν οι ερευνητές. «Οι
νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας δεν θα έχουν τις ικανότητες και τις
δεξιότητες να κερδίσουν μία θέση εργασίας», τονίζει ο καθηγητής στο
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας κ. Δημήτριος Μιχαήλ, προσθέτοντας: «Θα είναι ανέτοιμοι
και άπειροι εφόσον δεν θα έχουν εκμεταλλευτεί επαγγελματικά το διάστημα των
σπουδών τους». Οι ερευνητές πάντως αναφέρουν ότι θα μπορούσε να προσφέρεται
δουλειά στους φοιτητές ακόμα και μέσα στο Πανεπιστήμιο προκειμένου να
αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από