Την επαναφορά του γαλλικής κατασκευής αεροσκάφους «Ραφάλ» ως υποψηφίου για

προμήθεια από την Ελλάδα επιδιώκει το Παρίσι, παρά την απόφαση της κυβέρνησης

για αγορά – από το 2004 και μετά – του κοινού ευρωπαϊκού μαχητικού 4ης γενιάς

«Γιουροφάιτερ».

Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία και Ισπανία ενέταξαν ήδη τα πρώτα «Γιουροφάιτερ»

στην επιχειρησιακή δομή των αεροποριών τους

Το θέμα έθεσε εκ νέου η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας κυρία Μισέλ Αλιό-Μαρί στον

ομόλογό της κ. Γιάννο Παπαντωνίου στο πλαίσιο ευρύτερων προτάσεων για ενίσχυση

των διμερών σχέσεων στον τομέα των εξοπλισμών και εντός, όπως τονίστηκε,

ευρύτερης ευρωπαϊκής συνεργασίας.

H κίνηση των Γάλλων, που παρά την ελληνική επιλογή ουδέποτε εγκατέλειψαν τις

βλέψεις τους για την απόσπαση του «χρυσού συμβολαίου» της Πολεμικής

Αεροπορίας, συμπίπτει με μια γενικότερη κινητικότητα γύρω από το θέμα στην

Αθήνα, την Ουάσιγκτον, το Βερολίνο και το Λονδίνο!

Υπέρβαση

Μόλις προ 10ημέρου το Συμβούλιο Άμυνας (ΣΑΜ) και σε συνέχεια της απόφασης του

ΚΥΣΕΑ τον Απρίλιο του 2001 για τα 60 «Γιουροφάιτερ», περιέλαβε, σύμφωνα με

στρατιωτικές πηγές, στη Νέα Δομή Δυνάμεων τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Την ίδια

στιγμή, ωστόσο, σε κύκλους της Αεροπορίας «ζυμώνεται» πρόταση για «υπέρβαση»

της απόφασης του ΚΥΣΕΑ και ανεξαρτήτως αυτής να επιλεγεί η συμπληρωματική

αγορά 40-60 νέου τύπου F-16 (Block 52 Plus). Χρησιμοποιείται δε ως επιχείρημα

ότι τα αεροσκάφη αυτά θα «αφομοιωθούν» εύκολα τη στιγμή μάλιστα που, όπως όλα

δείχνουν, το υπό ανάπτυξη αμερικανικό JSF θα καθυστερήσει αρκετά.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Άμυνας η νέα γαλλική πρόταση για το «Ραφάλ»

έχει περισσότερα του ενός σενάρια συνεργασίας. Για το γαλλικό ενδιαφέρον

συνεργασίας στον τομέα των εξοπλισμών, η υπουργός της Γαλλίας κ. Μισέλ

Αλιό-Μαρί ενημέρωσε και τον πρόεδρο της N.Δ. κ. K. Καραμανλή παρουσία του

τομεάρχη Άμυνας κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλου. Για το θέμα του «Ραφάλ», σύμφωνα με

πηγές της Ρηγίλλης, η αναφορά ήταν έμμεση. Πάντως το «Κε Ντ’ Ορσέ» δεν κρύβει

ότι το «Ραφάλ» είναι η βασική προτεραιότητα της γαλλικής εξωτερικής πολιτικής

όσον αφορά τον αεροδιαστημικό τομέα. Επιχειρείται μάλιστα η προώθηση του

«Ραφάλ» ως επιλογή «στρατηγικής σημασίας» για την ενιαία ευρωπαϊκή αμυντική

βιομηχανία.

Οι άλλες χώρες

Στο μεταξύ και ενώ Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία και Ισπανία ενέταξαν ήδη τα

πρώτα «Γιουροφάιτερ» στην επιχειρησιακή δομή των αεροποριών τους, οι υπεύθυνοι

της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας EADS συνεχίζουν να επαναφέρουν προτάσεις για

ενεργοποίηση των συζητήσεων (διαπραγματεύσεων) προ του 2004 που προβλέπει η

απόφαση του ΚΥΣΕΑ.

Στην προσπάθεια έχει σημαντικό λόγο το ίδιο το Βερολίνο (που έχει τη βασική

ευθύνη για τον χώρο της Ελλάδας) αλλά και το Λονδίνο που συμμετέχει στο

κονσόρτσιουμ με σημαντικό ποσοστό.

Επισήμως στις δηλώσεις των δύο πλευρών δεν έγινε αναφορά στο «Ραφάλ» αλλά στις

μέχρι τώρα συνεργασίες όπως τα μεταφορικά ελικόπτερα (NH-90).