Ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση της εξίσωσης, ως προς τα δικαιώματα, των

Ελλήνων της μειονότητας και των παλιννοστούντων κάνει η κυβέρνηση, εξετάζοντας

δέσμη μέτρων που δεν αποκλείει ακόμη και την αλλαγή του τρόπου που ορίζεται ο

μουφτής ή την εισαγωγή της τουρκικής γλώσσας και σε Νηπιαγωγεία, Γυμνάσια και

Λύκεια.

Σήμερα, στο Μέγαρο Μαξίμου πραγματοποιείται ευρεία σύσκεψη για το θέμα, με τη

συμμετοχή όλων των συναρμόδιων υπουργών, αλλά και στελεχών του ΠΑΣΟΚ, με

επικεφαλής τον γραμματέα του κόμματος Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Ήδη χθες υπήρξε

συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Παπανδρέου με τον υπουργό Παιδείας,

όπου πέραν των σχέσεων Φαναρίου και Εκκλησίας της Ελλάδος εξετάσθηκαν και τα

θέματα παιδείας της μειονότητας στη Θράκη.

Στο τραπέζι του Μεγάρου Μαξίμου βρίσκεται μια σειρά από προτάσεις, που όλες

έχουν ως στόχο να ενισχυθεί η ισοτιμία μεταξύ παλιννοστούντων και μειονότητας

με τους υπόλοιπους πολίτες της Ελλάδας. Βασίζονται δε σε μεγάλο βαθμό σε

καταγραφή των προβλημάτων που έχει κάνει το ΠΑΣΟΚ στην περιοχή.

Έτσι, μελετάται η χορήγηση ιθαγένειας στους 400 περίπου ανιθαγενείς. Πρόκειται

για μέλη της μειονότητας που έχασαν την ιθαγένειά τους στο παρελθόν, όταν

βρισκόταν σε εφαρμογή το καταργηθέν άρθρο 19 του κώδικα ιθαγένειας, και τώρα

ζητούν την επαναπόκτησή της.

Πηγές του υπουργείου Εξωτερικών υποστήριζαν ότι σταδιακά πρέπει να αρχίσει να

εξαλείφεται ή να συρρικνώνεται η παρουσία του υπουργείου Εξωτερικών στην

περιοχή της Θράκης και μια σειρά από θέματα να περάσει στη δικαιοδοσία πλέον

αρμόδιων υπουργείων. Υπενθυμίζεται ότι ειδικά το ζήτημα των παλιννοστούντων

έχει πρόσφατα και παλαιότερα αποτελέσει θέμα τριβής – και ανταγωνισμού –

μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, καθώς οι παλιννοστούντες με δικαίωμα

ψήφου ανέρχονται σε 70.000 – 80.000.


Ποια θέματα εξετάζονται

Τα θέματα της Παιδείας δεσπόζουν στην ατζέντα της σημερινής σύσκεψης

για τη μειονότητα και τους παλιννοστούντες.

* Εισήγηση για εισαγωγή των τουρκικών, ως βοηθητική γλώσσα, στα

Νηπιαγωγεία της μειονότητας.

* H εισαγωγή της τουρκικής ως ξένης γλώσσας σε Γυμνάσια και Λύκεια.

* H μεταφορά με λεωφορεία των μαθητών στα σχολεία, η χορήγηση κονδυλίων

για την υποδομή των σχολείων της μειονότητας (θέρμανση, γραφική ύλη κ.ά.).

* H επισκευή των σχολείων που έχουν υποστεί ζημιές.

* H παραγωγή δασκάλων που να γνωρίζουν την τουρκική, για τα μειονοτικά

σχολεία.

* H εισαγωγή με ποσόστωση μειονοτικών φοιτητών στα TEI, όπως γίνεται

στα AEI.

Στα άλλα μέτρα που μελετώνται – και αποτελούν αιτήματα της περιοχής –

περιλαμβάνονται:

* H ολοκλήρωση οικισμών για τους παλιννοστούντες, όπου παρατηρούνται

μεγάλες καθυστερήσεις.

* H αναγνώριση των διπλωμάτων οδήγησης των παλιννοστούντων, έτσι ώστε

να μπορούν να εργασθούν ως οδηγοί.

* H μείωση του παραβόλου ιθαγένειας, που σήμερα είναι 500.000 δραχμές.

* H εξέταση του ενδεχομένου αλλαγής του τρόπου που ορίζεται ο μουφτής,

έτσι ώστε να είναι σύμφωνος με την ισχύουσα πολιτική.

* H αύξηση των αμοιβών μουφτήδων και ιμάμηδων, που έχουν καθηλωθεί, και

η αποκατάσταση των ζημιών που έχουν υποστεί πολλά τζαμιά.

* H διεύρυνση του χρονικού ορίζοντα για τους παλιννοστούντες που έχουν

πάρει δάνεια και δεν βρίσκουν διαθέσιμο οικόπεδο.

* H αποκατάσταση των ζημιών από τις πλημμύρες του 2002.

* H τοποθέτηση αναμεταδοτών.

* Τέλος τροποποιείται ο νόμος και θα πριμοδοτούνται με 100, επιπλέον,

μόρια οι ομογενείς που προέρχονται από την πρώην ΕΣΣΔ και συμμετέχουν στον

διαγωνισμό για πρόσληψή τους στον Στρατό Ξηράς ως Επαγγελματίες Οπλίτες

(ΕΠ.ΟΠ.).