Από τον Γολγοθά τής συγκέντρωσης αρκετών δικαιολογητικών για τη μεταβίβαση

ακινήτων απαλλάσσονται οι φορολογούμενοι, ενώ απλοποιούνται οι διαδικασίες και

για τις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων.

Με ένα χαρτί θα γίνονται οι μεταβιβάσεις των ακινήτων, ενώ για τις

μεταβιβάσεις των αυτοκινήτων οι φορολογούμενοι θα αποφεύγουν τον λαβύρινθο της

Εφορίας. H μεταβίβαση αυτοκινήτου θα ολοκληρώνεται με μια επίσκεψη στη

Διεύθυνση Μεταφορών της Νομαρχίας, ενώ για τις μεταβιβάσεις των ακινήτων οι

πωλητές θα προσκομίζουν στον συμβολαιογράφο μια υπεύθυνη δήλωση με την οποία

θα βεβαιώνουν ότι έχουν τακτοποιήσει τις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Οι δύο αλλαγές, που στοχεύουν στην απλοποίηση των μεταβιβάσεων ακινήτων και

οχημάτων, περιλαμβάνονται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας και

Οικονομικών το οποίο πρόκειται να κατατεθεί εντός των επόμενων εβδομάδων στη

Βουλή και περιλαμβάνει συνολικά 10 βασικές αλλαγές. H οριστικοποίηση του

νομοσχεδίου έγινε χθες κατά τη διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο

υπουργείο, με τη συμμετοχή του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών κ. N.

Χριστοδουλάκη και κορυφαίων στελεχών του υπουργείου.



ΓΙΑ ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ

Υπεύθυνη δήλωση αντί έξι φορολογικών πιστοποιητικών

Για τις μεταβιβάσεις των ακινήτων οι πωλητές θα προσκομίζουν στον

συμβολαιογράφο μια υπεύθυνη δήλωση με την οποία θα βεβαιώνουν ότι έχουν

τακτοποιήσει τις φορολογικές τους υποχρεώσεις

Η πρώτη από τις αλλαγές στη φορολογία είναι:

* H κατάργηση της υποχρέωσης των πωλητών ακινήτων να προσκομίζουν

φορολογικά πιστοποιητικά τα οποία σήμερα είναι αναγκαία για την ολοκλήρωση

μιας μεταβίβασης ακινήτου. Με το υφιστάμενο καθεστώς, ο πωλητής του ακινήτου

είναι υποχρεωμένος να προσκομίσει στον συμβολαιογράφο έξι φορολογικά

πιστοποιητικά. Συγκεκριμένα, απαιτείται:

* Πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας.

* Στις περιπτώσεις που το ακίνητο προέρχεται από κληρονομιά, δωρεά ή

γονική παροχή απαιτείται πιστοποιητικό εξόφλησης των σχετικών φόρων.

* Αν δεν είναι υποχρεωτικό, δηλαδή στις περιπτώσεις που το ακίνητο

αποκτήθηκε με αγορά, θα πρέπει να υπογραφεί σχετική υπεύθυνη δήλωση του νόμου

1599/86.

* Το τέταρτο πιστοποιητικό που απαιτείται αφορά το αν έχει αποφέρει

εισοδήματα το ακίνητο τα τελευταία δύο χρόνια.

* Στην περίπτωση που έχει αποφέρει εισοδήματα χρειάζεται βεβαίωση ότι

τα εισοδήματα έχουν δηλωθεί.

* Τέλος απαιτείται βεβαίωση από τον Δήμο στον οποίο βρίσκεται το

ακίνητο για το αν έχει καταβληθεί το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ).

Με το νέο σύστημα που προωθείται, καταργείται η υποχρέωση του πωλητή για

κατάθεση όλων αυτών των πιστοποιητικών. Ο πωλητής του ακινήτου θα υπογράφει

μόνο μια υπεύθυνη δήλωση στην οποία θα βεβαιώνει ότι έχει εκπληρώσει όλες τις

φορολογικές του υποχρεώσεις σε σχέση με το ακίνητο. Ο έλεγχος των

συγκεκριμένων δηλώσεων θα γίνεται δειγματοληπτικά από τις Εφορίες και στους

φορολογουμένους που θα εντοπίζονται να μην έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις

τους θα επιβάλλονται πρόστιμα και άλλες αυστηρές κυρώσεις.

ΓΙΑ ΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ

Στις Νομαρχίες, όχι στις Εφορίες

H δεύτερη αλλαγή είναι η κατάργηση της αρμοδιότητας των Δημόσιων

Οικονομικών Υπηρεσιών για τη μεταβίβαση αυτοκινήτου. H συγκεκριμένη

αρμοδιότητα, με βάση το νέο καθεστώς που προωθείται, θα περάσει στις

Διευθύνσεις Μεταφορών των Νομαρχιών.

Οι φορολογούμενοι, πωλητές και αγοραστές αυτοκινήτων, με μια επίσκεψη στη

Νομαρχία θα ολοκληρώνουν τη μεταβίβαση του αυτοκινήτου.

Καταργούνται οι επισκέψεις στις Εφορίες για την μεταβίβαση αυτοκινήτου.

Με το υφιστάμενο καθεστώς ο πωλητής του αυτοκινήτου θα πρέπει να προμηθευτεί

αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, ενώ θα πρέπει να έχει πληρώσει τα τέλη

κυκλοφορίας των τελευταίων πέντε χρόνων.

Επίσης, θα πρέπει να καταβληθεί τέλος έκδοσης νέας άδειας κυκλοφορίας ύψους 75

ευρώ και τέλος μεταβίβασης, το οποίο κυμαίνεται από 30 έως 225 ευρώ ανάλογα με

τον κυβισμό του οχήματος.

Στη συνέχεια, ο αγοραστής του αυτοκινήτου θα πρέπει να μεταβεί στη Διεύθυνση

Μεταφορών της Νομαρχίας προκειμένου να δηλώσει τη μεταβίβαση.

Με το σύστημα που προωθείται, όλη η διαδικασία για τη μεταβίβαση του

αυτοκινήτου θα ολοκληρώνεται στη Νομαρχία. Αυτό θα γίνει μέσω της διασύνδεσης

των Νομαρχιών με το ηλεκτρονικό φορολογικό δίκτυο TAXIS.