H Ξένια Καλογεροπούλου ετοιμάζεται να παρουσιάσει στη «Μικρή Πόρτα» το

καινούργιο έργο για παιδιά «Ο ελαφοβασιλιάς», που έγραψε με τον Θωμά Μοσχόπουλο

«Το «Re Cervo» – τον «Ελαφοβασιλιά» – του Κάρλο Γκότσι, το συνάντησα εδώ και

πολλά χρόνια, αναζητώντας ιδέες για καινούργια θεάματα. Από τότε ξαναγύριζα

συχνά σ’ αυτό, κοντοστεκόμουν, το άφηνα, το ξανάπιανα… Με μάγευε αυτό το

παράξενο μείγμα αγριάδας και ελαφρότητας. Αλλά πιο πολύ απ’ όλα με γοήτευαν οι

αλλόκοτες μεταμορφώσεις. H μεταμόρφωση ανθρώπου σε ζώο είναι αρκετά

συνηθισμένη στα παραμύθια – άλλωστε και στον «Οδυσσεβάχ» εμφανίζεται ένας

άνθρωπος μεταμορφωμένος σε ελάφι. Αυτό, όμως, που κυρίως με ενδιέφερε, ήταν η

μεταμόρφωση ενός ανθρώπου σε άλλον άνθρωπο. Όχι η μεταμόρφωση ενός θεού ή ενός

μάγου. H μεταμόρφωση ενός ανθρώπου «ανθρώπινου»».

Καθόλου «βιαστική», καθόλου προχειρόλογη, καθόλου του «άρπα κόλλα» η Ξένια

Καλογεροπούλου, που εξαντλείται κάθε χρόνο στην έρευνα για το ποιο έργο θα

παρουσιάσει στη «Μικρή Πόρτα» της, ξεκίνησε, τελικά, μαζί με τον μόνιμο τα

τελευταία χρόνια συνεργάτη της, τον σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλο, την ελεύθερη

διασκευή του έργου του Γκότσι, που χρονολογείται από τον βενετσιάνικο 18ο

αιώνα.

«Το εγχείρημα ήταν τελικά πιο δύσκολο απ’ ό,τι είχαμε φανταστεί», λέει

η Ξένια Καλογεροπούλου. «Αλλά και πολύ πιο ενδιαφέρον. Μέρα με τη μέρα

παρατηρούσαμε με κάποια έκπληξη ότι τα πρόσωπα άρχιζαν να «μεταμορφώνονται».

Να αποκτούν άλλα χαρακτηριστικά. Άλλο παρελθόν, σε ορισμένες περιπτώσεις και

διαφορετικά επαγγέλματα. Οι αιτίες των πράξεών τους άλλαξαν. Στη συνέχεια και

οι ίδιες οι πράξεις τους διαφοροποιήθηκαν. Και καταλάβαμε ότι αυτό που γράφαμε

θα ήταν τελικά ένα καινούργιο, δικό μας έργο».

Το έργο που προέκυψε και που, όπως όλα όσα έχει υπογράψει ή συνυπογράψει η

Ξένια Καλογεροπούλου, επιδιώκει να διασκεδάσει και να συγκινήσει όχι μόνο τα

παιδιά, αλλά θεατές κάθε ηλικίας, διατηρεί τον ίδιο τίτλο με το έργο του

Γκότσι – «Ο ελαφοβασιλιάς» – και θα παρουσιαστεί φέτος από τη «Μικρή Πόρτα».

Ερωτευμένα ζευγάρια και ραδιούργοι αυλικοί, μάγοι μεταμορφωμένοι σε

παπαγάλους, δολοφόνοι και μπουφόνοι, ένα άγαλμα που χαμογελάει, έως και ένα

ελάφι με ένα αστέρι στο μέτωπο κυκλοφορούν σ’ αυτή την ξεκαρδιστική και

συναρπαστική περιπέτεια, όπου ο καλόκαρδος και εύπιστος βασιλιάς Ντεράμο

κατέχει δύο μαγικά μυστικά που του εμπιστεύτηκε ο πατέρας του, για να τον

προστατεύουν από τις παγίδες που θα μπορούσαν να του στήσουν όσοι θέλουν το

κακό του. Το ένα μυστικό τον βοηθάει να διαλέξει και να παντρευτεί μια κοπέλα

που να τον αγαπάει πραγματικά. Τι γίνεται όμως, όταν το δεύτερο πέφτει στα

χέρια του χειρότερου εχθρού του; Οι έντεκα πρωταγωνιστές της ιστορίας θα

συναντηθούν τη νύχτα σε ένα δάσος όπου θα συμβούν πράγματα που, όπως λέει το

έργο, «αν δεν τα δεις με τα μάτια σου, αποκλείεται να τα πιστέψεις».

Ο Κάρλο Γκότσι, Βενετσιάνος αριστοκράτης (1720 – 1806), εχθρός του

Διαφωτισμού, των «Φιλοσόφων» και της επιστήμης, εναντιώθηκε με πάθος στον

ρεαλισμό, μίσησε το θέατρο που αντιπροσώπευε ο σύγχρονός του Γκολντόνι,

θεωρώντας το θαμπό καθρέφτη της καθημερινότητας και του μικροαστισμού, και

υποστήριξε συστηματικά τη φθίνουσα, εκείνη την εποχή, κομέντια ντελ’ άρτε. Τα

έργα που άφησε είναι παραμυθοδράματα – διασημότερο ανάμεσά τους η «Τουραντότ»

που μεταπλάστηκε σε όπερα από τον Πουτσίνι, όπως και «Ό έρωτας των τριών

πορτοκαλιών» από τον Προκόφιεφ, αλλά και «Ο ελαφοβασιλιάς» από τον σύγχρονό

μας Χανς Βέρνερ Χέντσε – με στιβαρή δομή, όπου τα κωμικά στοιχεία

συμπορεύονται με μια οργιαστική φαντασία.

Επειδή η συγκεκριμένη παράσταση του «Ελαφοβασιλιά», λόγω ακριβώς του

θέματος του έργου, αφήνει μεγάλα περιθώρια στον αυτοσχεδιασμό, μετακλήθηκε και

συνσκηνοθετεί με τον Θωμά Μοσχόπουλο η γεννημένη στην Ελβετία και με αγγλική

υπηκοότητα Λίλο Μπάουρ, σκηνοθέτρια, κινησιολόγος, δημιουργός σεμιναρίων και

ηθοποιός με σημαντικές εμφανίσεις στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στην

τηλεόραση σε πολλές χώρες του κόσμου, που έχει δουλέψει συστηματικά με βάση

την τεχνική του αυτοσχεδιασμού με τον Πίτερ Μπρουκ και, επί δώδεκα χρόνια, με

το πολυσυζητημένο «Τεάτρ ντε Κομπλισιτέ». Οι δοκιμές συνεχίζονται,

εντατικότατες πια, στο θέατρο «Πόρτα».

«Την οριστική μορφή του «Ο ελαφοβασιλιάς» την παίρνει στις πρόβες», καταλήγει

η Ξένια Καλογεροπούλου. «Και θα είναι αποτέλεσμα συνεργασίας και

αυτοσχεδιασμών ολόκληρου του θιάσου».

H ταυτότητα της παράστασης

«Ο ελαφοβασιλιάς» των Ξένιας Καλογεροπούλου – Θωμά Μοσχόπουλου

Σκηνοθεσία: Λίλο Μπάουρ – Θωμάς Μοσχόπουλος

Σκηνικά – κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου

Μουσική: Νίκος Βίττης

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Παίζουν: Κώστας Βασαρδάνης, Αλέξανδρος Κατέχης, Μαρία Κορδώνη, Κατερίνα

Λούρη, Μαίρη Λούση, Λαέρτης Μαλκότσης, Σωκράτης Πατσίκας, Δημήτρης Πλειώνης,

Γιώργος Συμεωνίδης, Γιώργος Τσαμπουράκης, Μενέλαος Χαζαράκης.

Πρεμιέρα: Αρχές Νοεμβρίου.

Στην «Πόρτα», από τη «Μικρή Πόρτα» της Ξένιας Καλογεροπούλου (Μεσογείων

59, τηλ. 210-7711.333, 210-7780.518).

Παραστάσεις: Σάββατο στις 15.00, Κυριακή στις 11.00 και στις 15.00.

Τιμή εισιτηρίου: 12,30 ευρώ.