Έχουν δικαίωμα να φορούν οι μουσουλμάνες, εκπαιδευτικοί ή μαθήτριες, την

παραδοσιακή ισλαμική μαντίλα στο σχολείο; «Ναι», απεφάνθη χθες σε μια

συγκεκριμένη περίπτωση το ανώτατο δικαστήριο της Γερμανίας – «Όχι», έλεγε την

ίδια ώρα ο διευθυντής ενός γαλλικού σχολείου.

Ισλαμική μαντίλα: Το ανώτατο δικαστήριο της Γερμανίας δικαίωσε χθες μια

εκπαιδευτικό από το Αφγανιστάν που θέλει να φορά το χιτζάμπ στο σχολείο

Το θέμα διχάζει την Βόρεια Ευρώπη αντιπαρατάσσοντας δύο συνταγματικά

κατοχυρωμένες αρχές. Από τη μία πλευρά, η θρησκευτική ελευθερία του πολίτη.

Από την άλλη, η διάκριση κράτους και θρησκείας. H εύρεση της χρυσής τομής

είναι δύσκολη και προσκρούει συχνά σε προκαταλήψεις και φόβους – λιγότερο ή

περισσότερο βάσιμους.

Το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας απεφάνθη χθες πως η

Φερέστα Λούντιν, μία μουσουλμάνα εκπαιδευτικός από το Αφγανιστάν, μπορεί να

φορά την παραδοσιακή ισλαμική μαντίλα – το χιτζάμπ, όπως λέγεται αραβικά – στο

σχολείο. Ανέτρεψε έτσι τις προγενέστερες σχετικές αποφάσεις κατώτερων

δικαστηρίων. Οι αρχές της Στουτγάρδης, στο κρατίδιο Βάδη-Βυρτεμβέργη, είχαν

αρνηθεί το 1998 στην Λούντιν μία θέση καθηγήτριας – αγγλικών και γαλλικών – με

το αιτιολογικό ότι το χιτζάμπ της παραβίαζε την αρχή της διάκρισης κράτους και

θρησκείας.

H αιτιολόγηση

Το ανώτατο δικαστήριο της χώρας υπογράμμισε πως δεν υπάρχει νόμος που να

απαγορεύει στις εκπαιδευτικούς να καλύπτουν το κεφάλι τους. «Επί χρόνια ένιωθα

στιγματισμένη μόνο και μόνο επειδή φορούσα μαντίλα», δήλωσε η Λούντιν έπειτα

από την ανακοίνωση της απόφασης. «Νιώθω μεγάλη ανακούφιση».

H Λούντιν υποστήριξε πως οι αρχές της Βάδης-Βυρτεμβέργης εξισώνουν τη μαντίλα

«με πράγματα από τα οποία έχω αποστασιοποιηθεί από τα μαθητικά μου κιόλας

χρόνια». Το περασμένο καλοκαίρι, πάντως, σε άρθρο της στο περιοδικό «Σπίγκελ»,

η Άλις Σβάρτσερ, πρωθιέρεια του φεμινιστικού κινήματος της Γερμανίας και

εκδότρια του φεμινιστικού περιοδικού «EMMA», είχε υποστηρίξει πως η Αφγανή

καθηγήτρια διατηρεί στενές σχέσεις με ακραίες ισλαμιστικές οργανώσεις της

χώρας που χρησιμοποιούν την υπόθεση προκειμένου να διεισδύσουν στις δυτικές

κοινωνίες.

Όπως και να έχουν τα πράγματα, η Λούντιν δικαιώθηκε. Το ανώτατο γερμανικό

δικαστήριο, ωστόσο, έκρινε πως αρμόδια να αποφασίζουν για το ζήτημα της

μαντίλας γενικότερα είναι τα νομοθετικά σώματα των κρατιδίων και όχι τα

δικαστήρια. Το αποτέλεσμα; Λίγες μόλις ώρες αργότερα, τα κρατίδια της

Βάδης-Βυρτεμβέργης, της Έσσης, της Βαυαρίας και του Βερολίνου ανακοίνωσαν πως

σκοπεύουν να τροποποιήσουν τους νόμους τους όσο το δυνατόν πιο σύντομα ώστε να

μείνει το χιτζάμπ εκτός σχολείου.

H αποβολή

Στη γειτονική Γαλλία, μία κρατική επιτροπή συζητά εδώ και καιρό την απαγόρευση

ή μη της ισλαμικής μαντίλας στα εκπαιδευτικά ιδρύματα του Παρισιού. Χθες,

όμως, δύο μουσουλμάνες αδελφές αποβλήθηκαν προσωρινά από το λύκειο Ανρί Βαλόν

της Ομπερβιλιέ, στα περίχωρα της γαλλικής πρωτεύουσας, και παραπέμφθηκαν στο

πειθαρχικό συμβούλιο διότι επέμεναν να τηρούν σε μια κοσμική χώρα τις

παραδόσεις της θρησκείας τους.

Το χιτζάμπ εξακολουθεί να προκαλεί έντονες διχογνωμίες – με κάποιες «νηφάλιες»

εξαιρέσεις. Οι Βρετανοί για παράδειγμα σηκώνουν αδιάφορα τους ώμους στη θέα

των ισλαμικών μαντίλων – θεωρώντας πως δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα σημάδι

μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας.