Ανθρακούχα ποτά μικρής περιεκτικότητας σε οινόπνευμα, που δημιουργήθηκαν

στη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας για να καλύψουν νέες ανάγκες,

θριαμβεύουν στην ελληνική αγορά.

Μπορεί το ουίσκι να είναι ακόμα ο βασιλιάς στις προτιμήσεις των Ελλήνων

καταναλωτών, όμως η εμφάνιση ενός πρίγκιπα λιγότερο «σκληρού» απειλεί να

συρρικνώσει τα επόμενα χρόνια το βασίλειο του «Σκωτσέζου». Ο λόγος για τα

λεγόμενα μαλακά ποτά ή αλλιώς αλκοολούχα – ανθρακούχα ποτά, τα οποία κερδίζουν

συνεχώς περισσότερους φίλους στην ελληνική αγορά.

Κατανάλωσαν 250 δισ. δρχ.

Περίπου 6,5 εκατομμύρια κιβώτια των 9 λίτρων οινοπνευματωδών ποτών άνοιξαν και

κατανάλωσαν το 2002 οι Έλληνες, πίνοντας στο ποτήρι τους ούτε λίγο ούτε πολύ

733,6 εκατ. ευρώ (250 δισ. δραχμές). Στο ποσό αυτό δεν υπολογίζεται η

κατανάλωση μπίρας και κρασιού, η οποία είναι εξίσου μεγάλη στη χώρα μας.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια κάμψη διεθνώς της κατά κεφαλήν

κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών. Έτσι, ενώ το 1997 η κατά κεφαλήν κατανάλωση

στην Ελλάδα ήταν 8,3 λίτρα, σήμερα, κατά τα στοιχεία του World Drink Treds,

έχει πέσει στα 8 λίτρα. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων του

κλάδου, η κάμψη της κατανάλωσης είναι αποτέλεσμα της οικονομικής στενότητας

των νοικοκυριών, που έχουν περιορίσει σε σημαντικό βαθμό τις εξόδους τους και

κατά συνέπεια την κατανάλωση μέσω των μπαρ, κλαμπ κ.λπ., όπου πραγματοποιείται

το 60% της κατανάλωσης ποτών, αλλά και της συνειδητοποίησης των βλαβερών

συνεπειών του αλκοόλ.

Οι εταιρείες, κατανοώντας τις νέες συνθήκες, έχουν προχωρήσει την τελευταία

πενταετία στην παραγωγή ανθρακούχων ποτών χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ,

τα οποία και λανσάρουν στην αγορά μέσω έντονης διαφημιστικής προβολής. Το νέο

στοιχείο στην αγορά των ποτών, η οποία τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει

σταθεροποίηση, είναι η στροφή των Ελλήνων στη νέα κατηγορία ποτών, τα

ανθρακούχα – αλκοολούχα ποτά ή αλλιώς RTDs. Αν και έχουν ζωή μόνο λίγο χρόνων,

έχουν ήδη αποκτήσει μερίδιο της τάξεως του 12,5%, ξεπερνώντας παραδοσιακά

ποτά, τα οποία μάλιστα αποτελούν και τη βάση για την δημιουργία τους. Τα RTDs

(Ready to drink) είναι ποτά μικρής περιεκτικότητας σε αλκοόλ και θεωρούνται τα

μαλακά ποτά που δημιουργήθηκαν για να καλύψουν τις ανάγκες μιας αγοράς η

οποία, εξαιτίας των κινδύνων από τη χρήση αλκοόλ, κινδύνευε να ακολουθήσει

πτωτική πορεία.

Παγωμένα και καλοκαιρινά

H αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων θεωρείται εποχική, καθώς τα προϊόντα που

τη συνθέτουν πίνονται ως επί το πλείστον παγωμένα. Έτσι, ο μεγαλύτερος τζίρος

της στην Ελλάδα πραγματοποιείται κατά το διάστημα Απριλίου – Οκτωβρίου. Με

βάση τη βότκα, το τζιν ή το ρούμι οι εταιρείες έχουν δημιουργήσει τα

εμφιαλωμένα κοκτέιλ και ήδη στα μπαρ αλλά και στα ράφια των καταστημάτων που

πωλούν ποτά οι καταναλωτές μπορούν να βρουν προϊόντα όπως τα Gordon’s Space,

Smirnoff Ice, Smirnoff Mule, Baccardi Rigo, Baccardi Breezer, Vodka Kick και

VODKA mix. Υπολογίζεται ότι στην παγκόσμια αγορά ο τζίρος που πραγματοποίησαν

το 2001 τα συγκεκριμένα προϊόντα έφτασε τα 2,5 δισ. δολάρια, ενώ ο ετήσιος

ρυθμός ανάπτυξής τους πλησιάζει το 30%.

Όσο για τα υπόλοιπα παραδοσιακά ποτά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΟΠ, το

ουίσκι κατέχει μερίδιο της τάξεως του 36,6%, ενώ το ούζο κατέχει το 17%.

Μερίδιο της τάξεως του 7,4% κατέχει η βότκα, 5,4% η κατηγορία μπράντι –

κονιάκ, 5,4% τα λικέρ, 3,3% το ρούμι, 2,8% το τζιν και 1,7% η τεκίλα.