17 εβδομάδες η άδεια μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα


Νέο χάρτη στα δικαιώματα των εγκύων και των γυναικών που έχουν ήδη
γεννήσει και εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα (μαζί με τα επιδόματα και τη
γονική άδεια ανατροφής) διαμόρφωσαν οι τελευταίες Εθνικές Συμβάσεις Εργασίας,
αλλά και οι αλλαγές στην εργατική νομοθεσία.
Έτσι, η συνολική διάρκεια της άδειας μητρότητας των γυναικών που απασχολούνται
σε οποιονδήποτε εργοδότη όλης της χώρας – με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου
– είναι 17 εβδομάδες. Από το διάστημα αυτό, 8 εβδομάδες θα χορηγούνται
υποχρεωτικά πριν από την πιθανή ημερομηνία του τοκετού (άδεια τοκετού) και οι
υπόλοιπες 9 μετά τον τοκετό (άδεια λοχείας).
* Σε περίπτωση που ο τοκετός γίνει σε χρόνο μεταγενέστερο από αυτόν που
είχε αρχικά πιθανολογηθεί, η άδεια παρατείνεται μέχρι την πραγματική
ημερομηνία του τοκετού, χωρίς η παράταση αυτή να συνεπάγεται την αντίστοιχη
μείωση τής αδείας που η μισθωτή δικαιούται να λάβει μετά τον τοκετό. Αυτό
σημαίνει ότι σε αυτή ειδικά την περίπτωση, η συνολική άδεια τοκετού υπερβαίνει
τις 17 εβδομάδες. Σε περίπτωση που ο τοκετός γίνει σε χρόνο προγενέστερο από
αυτόν που είχε στην αρχή πιθανολογηθεί, το υπόλοιπο τής αδείας θα χορηγείται
υποχρεωτικά μετά τον τοκετό, ώστε να εξασφαλίζεται χρόνος συνολικής αδείας 17
εβδομάδων.
* Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και ένα έτος μετά τον τοκετό, η
απόλυση της εργαζομένης είναι άκυρη.
* Κατά το διάστημα της απουσίας της λόγω τοκετού, η γυναίκα δικαιούται
να λάβει από τον εργοδότη της αποδοχές 15 ημερών σε περίπτωση που δεν είχε
συμπληρώσει έτος υπηρεσίας και ενός μηνός σε περίπτωση που είχε συμπληρώσει
έτος υπηρεσίας. Επίσης, η γυναίκα δικαιούται επίδομα μητρότητας από το IKA.
Ακόμη δικαιούται να λάβει από τον ΟΑΕΔ τη διαφορά μεταξύ των τακτικών της
αποδοχών και των επιδομάτων μητρότητας που έλαβε ή δικαιούται να λάβει από το
IKA, για το διάστημα που δεν λαμβάνει αποδοχές από τον εργοδότη της.
* Οι εργαζόμενες μητέρες δικαιούται για τον θηλασμό και τις αυξημένες
φροντίδες για την ανατροφή του παιδιού είτε να διακόπτουν την εργασία τους για
μια ώρα κάθε μέρα είτε να προσέρχονται αργότερα, είτε να αποχωρούν νωρίτερα
κατά μία ώρα κάθε ημέρα, για χρονικό διάστημα 2,5 ετών από την ημέρα του
τοκετού. H άδεια αυτή χορηγείται μετά την άδεια λοχείας και κατόπιν συμφωνίας
με τον εργοδότη η μείωση του χρόνου εργασίας μπορεί να ορίζεται σε δύο ώρες
ημερησίως επί ένα έτος μετά τον τοκετό και στη συνέχεια επί 1 ώρα για 6
επιπλέον μήνες.
3½ μήνες η άδεια ανατροφής
Όσον αφορά τη γονική άδεια ανατροφής, τονίζεται ότι αυτή χορηγείται σε
όλους τους γονείς – εργαζομένους (ανεξάρτητα του αριθμού των απασχολουμένων
στην επιχείρηση) με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου όχι μόνο στον ιδιωτικό,
αλλά και στον δημόσιο τομέα, σε ΔΕΚΟ και ΟΤΑ. H άδεια αυτή χορηγείται στο
χρονικό διάστημα από τη λήξη τής άδειας μητρότητας μέχρις το παιδί να
συμπληρώσει τα 3½ έτη. Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη χορήγηση της
γονικής άδειας ανατροφής είναι:
1. H συμπλήρωση ενός έτους εργασίας στον ίδιο εργοδότη.
2. Να απασχολείται και ο άλλος γονέας εκτός οικίας.
H άδεια αυτή είναι άνευ αποδοχών και η διάρκειά της μπορεί να φθάσει τους
3½ μήνες για κάθε γονέα. Το δικαίωμα για την άδεια παρέχεται και σε
όσους γονείς έχουν υιοθετήσει παιδί. Υπογραμμίζεται ότι ο χρόνος αποχής από
την εργασία λόγω γονικής άδειας ανατροφής, για τον οποίο δεν οφείλονται
αποδοχές, λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας για τον υπολογισμό των
αποδοχών τους, για τη χορήγηση της ετήσιας κανονικής άδειας απουσίας και του
επιδόματος αδείας, καθώς και για τον υπολογισμό τής αποζημίωσης σε περίπτωση
απόλυσης. Ο χρόνος γονικής άδειας ανατροφής λογίζεται και ως χρόνος ασφάλισης.













