Κάθοδος μυρίων εξαθλιωμένων λαθρομεταναστών. Πάνω από 10 χιλιάδες

λαθρομετανάστες (κυρίως Κούρδοι από το Βόρειο Ιράκ), σύμφωνα με πληροφορίες,

βρίσκονται συγκεντρωμένοι από δουλεμπόρους στα τουρκικά παράλια και θα

επιχειρήσουν να περάσουν στην Ελλάδα.

Τέσσερα ναυάγια σε λιγότερο από μία εβδομάδα και 24 λαθρομετανάστες που έχασαν

τη ζωή τους στο Αιγαίο και το Ιόνιο, δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος, εν

όψει μάλιστα ενός πιθανού πολέμου με το Ιράκ.

Πηγές του ΥΕΝ αναφέρουν ότι «οι 18η και 27η Ιανουαρίου θεωρούνται καθοριστικές

ημερομηνίες για την επίθεση στο Ιράκ, με αποτέλεσμα ο συναγερμός για το μεγάλο

κύμα λαθρομεταναστών να χτυπάει κόκκινο».

«Το πρώτο κύμα λαθρομεταναστών ξεκίνησε από το Ιράκ λίγο πριν μπουν οι

επιθεωρητές του ΟΗΕ. Ο φόβος τούς έκανε να εγκαταλείψουν τη χώρα. Περπάτησαν 2

με 3 μήνες για να φτάσουν στα παράλια της Τουρκίας. Υπολογίζουμε ότι 10.000

άνθρωποι περιμένουν απέναντι για να περάσουν στην Ελλάδα» λέει ο κ. Φίλιππος

Ολυμπίτης, υπεύθυνος μαζικών αφίξεων των Γιατρών του Κόσμου.

Τα μέτρα

«Δεν είναι τυχαίο που με τόσο άσχημες καιρικές συνθήκες γίνονται μεταφορές

λαθρομεταναστών», λένε από το ΥΕΝ. «Φοβούνται χτύπημα Αμερικανών στο Ιράκ και

προσπαθούν να προλάβουν. Αλλά και εκτιμούν ότι λόγω καιρού και εορτών τα μέτρα

αστυνόμευσης θα είναι πιο χαλαρά».

Πάντως το Λιμενικό βρίσκεται σε επιφυλακή, έχοντας θέσει σε εφαρμογή, όπως

λέει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, ειδικό σχέδιο αντιμετώπισης

λαθρομεταναστών. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, κατά το τελευταίο πεντάμηνο

περιπολικά του Λιμενικού, στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου για την επαναπροώθηση

λαθρομεταναστών, ανάγκασαν 50 δουλεμπορικά σκάφη που μετέφεραν γύρω στα 5.000

άτομα να επιστρέψουν στα τουρκικά παράλια.

Την ίδια στιγμή, συναγερμός έχει σημάνει και για τους Γιατρούς του Κόσμου.

«Δεν θα αποτελεί έκπληξη αν σε λίγες μέρες δούμε μεγάλα δουλεμπορικά να

φτάνουν στις ελληνικές ακτές», λέει ο κ. Νικήτας Κανάκης, αντιπρόεδρος της

οργάνωσης. «Οι δουλέμποροι προτιμούν τις κακές καιρικές συνθήκες, γιατί

πιστεύουν ότι δεν θα γίνουν εύκολα αντιληπτοί από το Λιμενικό» συμπληρώνει.

Ο Γιώργος Ανωμερίτης


Και βρέφη συμμετέχουν στο άγνωστο και οδυνηρό ταξίδι για τη… Γη της Επαγγελίας

Στο μεταξύ, όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργος

Ανωμερίτης, «προωθείται σχέδιο νόμου το οποίο έχει ήδη σταλεί προς επεξεργασία

στο υπουργείο Δικαιοσύνης, με το οποίο προβλέπεται ότι η μεταφορά

λαθρομεταναστών θα τιμωρείται σε βαθμό κακουργήματος και όχι σε βαθμό

πλημμελήματος, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα».

Η ελαστική νομοθεσία αποτελεί σήμερα πολύτιμο «σύμμαχο» των κυκλωμάτων

μεταφοράς λαθρομεταναστών. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι από τους 124

δουλεμπόρους που συνελήφθησαν το 2000, μόνο οι 18 έμειναν στη φυλακή. Αυτό

συμβαίνει διότι με την ισχύουσα νομοθεσία, οι ποινές που επιβάλλουν τα

δικαστήρια δεν ξεπερνούν – κατά συγχώνευση – τα 10 χρόνια…

Επί της ουσίας – και πέρα από τον φόβο ενός πιθανού πολέμου με το Ιράκ – η

διακίνηση λαθρομεταναστών δεν σταμάτησε ούτε στιγμή στο Αιγαίο. Από την αρχή

του χρόνου έως τις 30 Νοεμβρίου συνελήφθησαν – σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία

του ΥΕΝ – 3.704 λαθρομετανάστες και 75 δουλέμποροι, πέρυσι συνελήφθησαν 6.864

λαθρομετανάστες και 137 δουλέμποροι, ενώ το 2000 συνελήφθησαν 3.664

λαθρομετανάστες και 124 δουλέμποροι.

Το… ταξίδι

Ο μεγαλύτερος τόπος συγκέντρωσης των λαθρομεταναστών, είναι – σύμφωνα με

πληροφορίες – η Κωνσταντινούπολη. Από εκεί με φορτηγά αυτοκίνητα μεταφέρονται

στα παράλια της Τουρκίας. Σμύρνη, Αϊβαλί, Κουσάντασι και Μποντρούμ είναι οι

βασικοί προορισμοί. «Από το Αϊβαλί κατευθύνονται στη Χίο και τη Λέσβο και από

το Μποντρούμ στην Κω. Κάποιοι περιμένουν δύο ή και τρεις μήνες στα τουρκικά

παράλια. Το κόστος είναι 1.500 με 2.000 δολάρια το άτομο και τα παιδιά

«ταξιδεύουν» δωρεάν. Το γραφείο που κανονίζει τη μεταφορά πληρώνεται αφού

φτάσουν στην Ελλάδα. Αν τους πιάσουν κατά τη διάρκεια, τότε η πληρωμή γίνεται

με την επόμενη προσπάθεια», περιγράφει ο κ. Ολυμπίτης.

Ανήμερα των Χριστουγέννων 22 λαθρομετανάστες που επέβαιναν 7 μέτρων φουσκωτό

(!) προσπάθησαν να περάσουν στην ελληνική πλευρά. Τέσσερις από τους αυτούς

έχασαν τη ζωή τους, ενώ πέντε εξακολουθούν να αγνοούνται. Ο 44χρονος χειριστής

του ταχυπλόου Νικόλαος Παναγόπουλος θα οδηγηθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης την

ερχόμενη Δευτέρα. Εναντίον του έχει ασκηθεί δίωξη για έκθεση κατά συρροή,

ανθρωποκτονία από αμέλεια και απόπειρα μεταφοράς λαθρομεταναστών.

Ο ίδιος, σύμφωνα με πληροφορίες, έμεινε το καλοκαίρι τρεις μήνες στις

τουρκικές φυλακές, όταν τον περασμένο Ιούνιο προσπάθησε να μεταφέρει με

ιστιοπλοϊκό σκάφος 70 λαθρομετανάστες.