Οικονομία

Περιορισμένες ελαφρύνσεις

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
6 λεπτά


Με βασικό όπλο την αύξηση του αφορολόγητου ορίου στα 10.000 ευρώ, η
κυβέρνηση παρουσίασε χθες το τρίτο και τελευταίο μέρος της φορολογικής
μεταρρύθμισης, η οποία περιλαμβάνει 36 αλλαγές στη φορολογία του εισοδήματος
των νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.






Οι ελαφρύνσεις που φέρνει η αύξηση του αφορολόγητου ορίου ωφελούν κυρίως τους
χαμηλόμισθους, αλλά και όσες οικογένειες έχουν τρία παιδιά και πάνω, αφού γι’
αυτές το αφορολόγητο φτάνει τα 20.000 ευρώ. Περίπου 3 εκατομμύρια μισθωτοί δεν
θα πληρώσουν καθόλου φόρο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου
Οικονομίας.


Πάντως, η αύξηση είναι χαμηλότερη από τα αρχικά σενάρια που είχε συζητήσει το
υπουργείο και από τις διεκδικήσεις της ΓΣΕΕ, καθώς οι δυνατότητες του
προϋπολογισμού είναι περιορισμένες. Ήδη, το κόστος από τα μέτρα που
ανακοινώθηκαν χθες υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον
υπουργό Οικονομίας κ. Ν. Χριστοδουλάκη. Παράλληλα, για ορισμένες κατηγορίες
μισθωτών με υψηλότερους μισθούς, που πραγματοποιούν μεγάλες δαπάνες, το όφελος
από το αυξημένο αφορολόγητο θα περιορισθεί ή και θα εξουδετερωθεί, λόγω του
περιορισμού των εκπτώσεων δαπανών από το φορολογητέο εισόδημα. Σε ορισμένες
μάλιστα περιπτώσεις θα υπάρξουν και επιβαρύνσεις.


Ο Πρωθυπουργός κ. Κώστας Σημίτης, παρουσιάζοντας χθες τα μέτρα, τόνισε ότι
στόχος τους είναι «να απλοποιήσουν και να εκσυγχρονίσουν το φορολογικό
σύστημα, να στηρίξουν το εισόδημα της οικογένειας και να απαλλάξουν τις
επιχειρήσεις από ξεπερασμένες πρακτικές και αδιαφανείς διαδικασίες».


«Εμείς», είπε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός, «πιστεύουμε ότι αυτός είναι ο
τρόπος με τον οποίο προωθούμε τη σύγκλιση με τις άλλες οικονομίες της
Ευρωπαϊκής Ένωσης».


Ο κ. Χριστοδουλάκης, εξάλλου, είπε ότι εκτός από τη φορολογική μεταρρύθμιση,
προτεραιότητα για το 2003 έχει η ασφαλιστική μεταρρύθμιση και οι αυξήσεις
συντάξεων και ΕΚΑΣ, που θα φτάσουν το 4%-5%.


Η αντιπολίτευση επέκρινε τα μέτρα ως άτολμα. Χαρακτηριστικά ο κ. Μ. Έβερτ είπε
ότι είναι «άνθρακες οι φορολογικές απαλλαγές», ενώ ο κ. Γ. Σουφλιάς δήλωσε ότι
πρόκειται για «αποσπασματικά μέτρα» και ο κ. Γ. Αλογοσκούφης είπε ότι η
μεταρρύθμιση αποδεικνύεται «φενάκη». Ο Συνασπισμός σημείωσε ότι «η δειλή
αύξηση του αφορολόγητου ορίου εξουδετερώνεται από την κατάργηση κρίσιμων
φοροαπαλλαγών με κοινωνικά χαρακτηριστικά».


Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ κ. Χ. Πολυζωγόπουλος είπε ότι οι μεταρρυθμίσεις κινούνται
στην κατεύθυνση των διεκδικήσεων της Συνομοσπονδίας και αν υποστηριχθούν και
από επιμέρους άλλες ρυθμίσεις, θα συμβάλουν στη διαμόρφωση όρων φορολογικής δικαιοσύνης.


ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΠΑΚΕΤΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ



Πλαφόν στους τόκους νέων στεγαστικών και στις εκπτώσεις ιατρικών δαπανών



Για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους οι οικογενειακές δαπάνες που θα
εκπίπτουν από το εισόδημά τους περιορίζονται σε 500 ευρώ (170.375 δρχ.).
Πρόκειται για τις οικογενειακές δαπάνες του 1 εκατ. δρχ. με αποδείξεις, οι
οποίες μέχρι τώρα οδηγούν σε έκπτωση του εισοδήματος μέχρι 300.000 δρχ. ή 880
ευρώ και του φόρου κατά 45.000 δρχ. Με το νέο σύστημα η έκπτωση του φόρου
περιορίζεται σε 25.000 δρχ. (75 ευρώ).


* Καταργούνται οι δαπάνες αγοράς συσκευών για φυσικό αέριο, οι οποίες
σήμερα αφαιρούνται από το εισόδημα.


* Καταργείται η έκπτωση από το εισόδημα των δαπανών για αγορά αμοιβαίων
κεφαλαίων.


* Αλλάζει ο τρόπος αφαίρεσης από το εισόδημα των δαπανών που καταβάλλει
ο φορολογούμενος για ενοίκια πρώτης κατοικίας, για ενοίκια των παιδιών που
σπουδάζουν καθώς και για δίδακτρα σε φροντιστήρια. Για καθεμία από τις δαπάνες
αυτές ο φορολογούμενος θα δικαιούται μείωση φόρου ίση με το 15% ποσού μέχρι
1.000 ευρώ (340.750 δρχ.). Σήμερα καθεμία από τις δαπάνες αυτές εκπίπτει από
το εισόδημα για ποσό μέχρι 250.000 δρχ.


* Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των δαπανών ιατρικής και νοσοκομειακής
περίθαλψης. Σήμερα εκπίπτουν από το εισόδημα οι δαπάνες αυτές μέχρι ποσού
30.000 ευρώ και επιπλέον 50% μέχρι τα 44.000 ευρώ. Με το ισχύον καθεστώς οι
δαπάνες αυτές αφαιρούνται από την οροφή του εισοδήματος. Άρα η μείωση του
φόρου για τον φορολογούμενο προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσού με τον
υψηλό φορολογικό συντελεστή που μπορεί να είναι 30% ή και 40%. Με το σύστημα
αυτό ευνοούνταν αναλογικά περισσότερο όσοι είχαν υψηλά εισοδήματα. Από το 2003
θα αναγνωρίζονται δαπάνες μέχρι 40.000 ευρώ και η μείωση του φόρου θα
ισοδυναμεί με το 15% αυτών. Δηλαδή το όφελος θα είναι το ίδιο για όλους τους
φορολογουμένους. Με το μέτρο αυτό θα επιβαρυνθούν όσοι έχουν σήμερα υψηλά
εισοδήματα.


* Αυξάνεται στα 1.000 ευρώ από 740 ευρώ σήμερα το ποσό των ασφαλίστρων
ζωής που θα εκπίπτει από το εισόδημα.


* Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού της έκπτωσης των τόκων των στεγαστικών
δανείων πρώτης κατοικίας από το εισόδημα των φορολογουμένων. Αυτό ισχύει μόνο
για τους φορολογουμένους που θα πάρουν στεγαστικό δάνειο πρώτης κατοικίας από
την 1.1. 2003. Οι σημερινοί δανειολήπτες θα εξακολουθήσουν να δικαιούνται την
έκπτωση ολόκληρου του ποσού των τόκων. Όσοι πάρουν δάνειο από το 2003 θα
δικαιούνται έκπτωση μόνο για το ποσό των τόκων που αναλογεί σε δάνειο μέχρι 70
εκατ. δρχ. (200.000 ευρώ) και αυτή θα οδηγεί σε μείωση του φόρου μέχρι 15% του
ποσού αυτού. Δηλαδή οι δαπάνες για τόκους θα εκπίπτουν πλέον από τη βάση του
εισοδήματος αμέσως μετά το αφορολόγητο όριο όπου ο συντελεστής είναι 15% και
όχι από την οροφή του εισοδήματος όπου ο συντελεστής μπορούσε να είναι 30% ή
και 40% όπως ισχύει σήμερα. Αυτό θα οδηγεί σε επιβάρυνση όσων έχουν υψηλά
εισοδήματα και λαμβάνουν μεγάλα ποσά στεγαστικών δανείων.


* Διατηρούνται οι εκπτώσεις από το εισόδημα των χορηγιών και δωρεών
χρηματικών ποσών προς το Δημόσιο, τα ΝΠΔΔ, τα κοινωφελή και τα πολιτιστικά
ΝΠΙΔ, τα ερευνητικά κέντρα, κ.ά.


ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ: ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΧΑΜΕΝΟΙ



Μισθωτός με τρία παιδιά: ελαφρύνεται


Μεγάλοι κερδισμένοι της μεταρρύθμισης είναι οι μισθωτοί με τρία παιδιά και
πάνω.


Ένας μισθωτός με τρία παιδιά, με μισθό 22.000 ευρώ, ασφάλιστρα ζωής 800 ευρώ
και φροντιστήρια παιδιών 400 ευρώ, σήμερα καταβάλλει φόρο 2.453 ευρώ. Με τα
νέα μέτρα θα καταβάλλει φόρο 300 ευρώ. Εξάλλου μισθωτός με τρία παιδιά,
εισόδημα 20.000 ευρώ χωρίς δαπάνες, με τα νέα μέτρα είναι αφορολόγητος, ενώ
σήμερα πληρώνει φόρο 2.115 ευρώ.


Μισθωτός με ιατρικά – ασφάλιστρα: ελαφρύνεται


Για έναν μισθωτό με εισόδημα 27.000 ευρώ, ασφάλιστρα 1.000 ευρώ και δαπάνες
ιατρικής περίθαλψης 1.500 ευρώ, ο φόρος που οφείλεται με βάση το ισχύον
καθεστώς είναι 4.204 ευρώ.


Με τα νέα μέτρα ο φόρος περιορίζεται στα 4.025. Ωφελημένοι είναι επίσης οι
φορολογούμενοι που έχουν εισόδημα μέχρι τα νέα αφορολόγητα όρια.


Μισθωτός με στεγαστικό δάνειο: επιβαρύνεται


Επιβάρυνση προκύπτει από τα νέα μέτρα σε κατηγορίες φορολογουμένων με υψηλές
αφορολόγητες δαπάνες που αφορούν τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας
και ιατρικά έξοδα.


Έτσι για έναν μισθωτό με εισόδημα 20.540 ευρώ με δύο παιδιά, ιατρικές δαπάνες
1.500 ευρώ και τόκους στεγαστικών δανείων 4.400 ευρώ, ο φόρος που προκύπτει με
τα νέα μέτρα είναι 1.392 ευρώ.


Με το σημερινό καθεστώς ο φόρος που προκύπτει είναι 785 ευρώ.


Επαγγελματίας χωρίς παιδιά: επιβαρύνεται


Επιβαρύνσεις φέρνει η μεταρρύθμιση και σε κατηγορίες ελεύθερων επαγγελματιών.
Αυτές αφορούν κυρίως ελεύθερους επαγγελματίες χωρίς παιδιά. Η επιβάρυνση
προέρχεται από την κατάργηση του κατώτερου φορολογικού συντελεστή 5%, σε
συνδυασμό με τις αλλαγές στον τρόπο έκπτωσης των αφορολόγητων δαπανών, παρά
την αύξηση του αφορολόγητου ποσού. Έτσι, ένας ελεύθερος επαγγελματίας χωρίς
παιδιά με εισόδημα 11.700 ευρώ και χωρίς αφορολόγητες δαπάνες, σήμερα πληρώνει
φόρο 413 ευρώ. Με τά νέα μέτρα θα καταβάλλει φόρο 495 ευρώ.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Europa League: Το εντυπωσιακό κοντρόλ του Φορτούνη που ξεχώρισε η διοργάνωση (vid)
  2. ΣΕΓΕ: Δράσεις σε όλη την Ελλάδα για την ενδυνάμωση των γυναικών στην επιχειρηματικότητα
  3. Θεσσαλονίκη: Κινηματογραφική καταδίωξη 21χρονου με κλεμμένο ΙΧ – Έπεσε πάνω σε περιπολικό

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies