Ελλάδα

Πριμ και για τον πατέρα

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
8 λεπτά


Πλασματικό χρόνο ασφάλισης για τη φροντίδα των παιδιών και στους άνδρες
καθιερώνει το νομοσχέδιο για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, το οποίο
παρουσιάζεται (σήμερα αναλυτικά) από «ΤΑ ΝΕΑ» και κατατίθεται εντός της
εβδομάδος στη Βουλή.






Η διάταξη για τον πλασματικό χρόνο ασφάλισης για παιδιά θα ισχύσει από την
1.1.2003. Με τη διάταξη αυτή ένας εκ των γονέων, με πρώτη έχουσα το δικαίωμα
τη μητέρα, μπορεί να ασκήσει τα δύο παρακάτω δικαιώματα:


1. Για τον πλασματικό χρόνο 4,5 έτη για τρία παιδιά να μην εργάζεται –
δηλαδή να διακοπεί η εργασία – χωρίς όμως να διακοπεί η ασφαλιστική
αλυσίδα-συνέχεια, ύστερα από συνεννόηση ή χωρίς συνεννόηση με τον εργοδότη.


2. Να συνταξιοδοτηθεί ενωρίτερα, για παράδειγμα με 10,5 έτη ασφάλισης
αντί για 15 έτη. Θεμελιώνεται το δικαίωμα για τη λήψη της κατώτερης σύνταξης.


Αναλυτικά η διάταξη για τον πλασματικό χρόνο ασφάλισης για παιδιά προβλέπει τα
εξής:


– Να έχουν το δικαίωμα και οι δύο γονείς, με πρώτη έχουσα τη δυνατότητα τη
μητέρα.


Ο πλασματικός χρόνος να είναι ο εξής:


* Πρώτο παιδί: 1 έτος


* Δεύτερο παιδί: 1,5 έτος


* Τρίτο παιδί: 2 έτη


Για όλους τους μισθωτούς


Η ρύθμιση θα αφορά τους ασφαλισμένους στο ΙΚΑ και το Ενιαίο Ταμείο Κύριας
Ασφάλισης που θα συσταθεί, δηλαδή όλους τους μισθωτούς. Από τη ρύθμιση
εξαιρούνται τα ειδικά ταμεία.


* Οι ενδιαφερόμενοι από την 1.1.2003 (δηλαδή αν αποκτάται παιδί από την
1.1.2003) μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των υφισταμένων διατάξεων ή την
προτεινόμενη. Η επιλογή θα γίνεται τον χρόνο θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού
δικαιώματος.


* Κατά τον πλασματικό χρόνο, οι ασφαλιστικές εισφορές, εργοδότη και
εργαζόμενου, θα βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.


* Ο πλασματικός χρόνος θα μπορεί να χρησιμοποιείται για θεμελίωση μόνο
πλήρους δικαιώματος σύνταξης, εξαιρουμένης της 37ετίας και της 35ετίας.


Κρίση στη ΓΣΕΕ


Το νομοσχέδιο για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση έχει προκαλέσει σοβαρή κρίση
στην ηγεσία της ΓΣΕΕ. Η κυβέρνηση σπεύδει να καταθέσει το σχετικό σχέδιο νόμου
προκειμένου να προλάβει την ψήφισή του πριν από το κλείσιμο της Βουλής για το
καλοκαίρι.


Το νομοσχέδιο δεν έχει εκπλήξεις, δηλαδή περιλαμβάνει όσα έχουν ήδη
ανακοινωθεί και έχουν γίνει αποδεκτά από τη ΓΣΕΕ (χρηματοδότηση συστήματος,
νέος τρόπος υπολογισμού συντάξεων κ.ά.). Ως γνωστόν, η διοίκηση της ΓΣΕΕ
αποφάσισε την οργάνωση 24ωρης απεργίας κατά τη διάρκεια συζήτησης του
νομοσχεδίου στη Βουλή (μαζί με την ΑΔΕΔΥ). Η απόφαση ελήφθη από τη
συνδικαλιστική αντιπολίτευση με τη συναίνεση της κ. Μαρίας Φραγκιαδάκη
(ΠΑΣΚΕ), ενώ ένα μέλος της Ν.Δ. (ΔΑΚΕ) ψήφισε δι’ αλληλογραφιας (!), αφού ήταν
ασθενής και απουσίαζε. Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ χαρακτήρισε «ντροπή και εκτροπή για
την Ιστορία και τη θεσμική λειτουργία του συνδικαλιστικού κινήματος» όσα
διαδραματίσθηκαν στη συνεδρίαση της διοίκησης, την Παρασκευή.


Τονίζεται ότι στο νομοσχέδιο για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση υπάρχουν
κεφάλαια που αφορούν τη σύσταση Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, την καθιέρωση της
ιδιωτικής ασφάλισης, καθώς και παραμετρικές αλλαγές όσον αφορά το καθεστώς
συνταξιοδότησης τόσο των εργαζομένων στο Δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα
της οικονομίας.


Οι 3 άξονες


Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου περιέχουν τα παρακάτω:


* Το σχέδιο χρηματοδότησης των ελλειμμάτων του ΙΚΑ, το οποίο, όπως
υποστηρίζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, διασφαλίζει τη βιωσιμότητα
τουλάχιστον για τρεις δεκαετίες, δηλαδή μέχρι το 2032. Ειδικότερα, κατά την
περίοδο 2003-2008 το ΙΚΑ θα εισπράττει συγκεκριμένα ποσά ετησίως, τα οποία θα
αντιστοιχούν κατά μέσο ετήσιο όρο σε ποσοστό 1% του ΑΕΠ. Κατά την περίοδο
2009-2032 το ΙΚΑ θα ενισχυθεί με σταθερό ποσοστό 1% του ΑΕΠ ετησίως.


* Διευκρινίζεται ότι από τη σχεδιαζόμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση δεν
θίγονται σε καμία περίπτωση οι σημερινοί συνταξιούχοι, καθώς και όσοι
συνταξιοδοτηθούν μέχρι τις 31.12.2007. Επίσης από τη μεταρρύθμιση έχουν
εξαιρεθεί οι αγρότες (ΟΓΑ), οι στρατιωτικοί, οι αστυνομικοί, οι
αυτοαπασχολούμενοι εκτός ΟΑΕΕ (ΤΣΜΕΔΕ, ΤΣΑΥ, Ταμείο Νομικών), οι ασφαλισμένοι
στον ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ, ΤΣΑ, έμποροι), καθώς και το σύνολο των Ταμείων Τύπου.


Ποιοι κερδίζουν – ποιοι χάνουν


Κατά την εκτίμηση της ΠΟΠΟΚΠ (Ομοσπονδία Εργαζομένων στα ασφαλιστικά ταμεία),
το προτεινόμενο από την κυβέρνηση ασφαλιστικό σύστημα είναι ευνοϊκό για το
σύνολο σχεδόν των μισθωτών. Σύμφωνα με την εκτίμηση αυτή:


* Περίπου 1.350.000 έως 1.400.000 (ποσοστό 56%-58% του συνόλου) θα
συνταξιοδοτηθούν με προϋποθέσεις ευνοϊκότερες από αυτές που ισχύουν σήμερα.


* Σύνταξη με το καθεστώς που ισχύει σήμερα (ποσό σύνταξης, όριο ηλικίας
ή και τα δύο μαζί) θα πάρουν 950.000 έως 1 εκατομμύριο ασφαλισμένοι, ενώ


* Λιγότεροι από το 1,5% του συνόλου (25.000 – 30.000 άτομα) θα
συνταξιοδοτηθούν με δυσμενέστερο γι’ αυτούς καθεστώς από αυτό που ισχύει
σήμερα και θα έχουν μείωση στη σύνταξη μέχρι και 9,5% όσοι συνταξιοδοτηθούν το
2027 στις ΔΕΚΟ-Τράπεζες και μέχρι 3% οι συνταξιοδοτούμενοι από το Δημόσιο.


ΣΤΟ ΙΚΑ



Στις 120.000 δραχμές η κατώτατη σύνταξη







Αυξάνεται το ποσό αναπλήρωσης για τις συντάξεις που θα χορηγηθούν στους
ασφαλισμένους μετά την 1/1/1993, από το 60% στο 70% για 35 έτη ασφάλισης.


* Αυξάνεται το ποσό των κατώτατων ορίων των συντάξεων από τις 70.200
δρχ. στις 120.000 δρχ., περίπου, με επιπλέον προσαύξηση ανάλογα με τα έτη
ασφάλισης και τον συντάξιμο μισθό (αφορά στους μετά την 1/1/1993
ασφαλισμένους).


* Μειώνεται το ποσοστό μείωσης της σύνταξης στις περιπτώσεις που ισχύει
η πρόωρη συνταξιοδότηση, από το 6% για κάθε χρόνο στο 3%. Δηλαδή, για τις
μητέρες ανηλίκων παιδιών οι οποίες συνταξιοδοτούνται πρόωρα σε ηλικία 50 ετών,
για άλλες γυναίκες που προβλέπεται χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε ηλικία 55
ετών και για τους άνδρες που προβλέπεται η χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε
ηλικία 60 ετών, η μείωση της σύνταξης θα είναι 3% για κάθε έτος που
υπολείπεται μέχρι τη συμπλήρωση του προβλεπόμενου κάθε φορά ορίου για τη
χορήγηση πλήρους σύνταξης. Σήμερα, η μείωση αυτή είναι 6%.


* Δίνεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης (για πρώτη φορά), χωρίς όριο
ηλικίας, με τη συμπλήρωση 37 ετών ασφάλισης.


* Παρέχεται η δυνατότητα πρόωρης συνταξιοδότησης για τους μετά την
1/1/1993 ασφαλισμένους, σε ηλικία από 55 έως 64 ετών (σήμερα είναι από το 60ό
μέχρι το 64ο έτος) και εφόσον έχουν συμπληρώσει 15 τουλάχιστον έτη ασφάλισης.
Το ποσοστό μείωσης διαμορφώνεται στο 3% για κάθε έτος που υπολείπεται του
65ου.


* Καθεστώς Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΒΑΕ): Οι εργαζόμενοι σε
ΒΑΕ, οι οποίοι θα ενταχθούν στην εργασία από την 1.1.2004, θα διέπονται από
νέο κανονισμό ένταξης. Εντός του 2003 θα συγκροτηθεί Ειδική Επιστημονική
Επιτροπή, προκειμένου να επικαιροποιήσει τον υφιστάμενο κανονισμό στη βάση των
κατευθύνσεων που θα θέσει και το Δ.Σ. του ΙΚΑ.


* Όσοι έως τις 31.12.2003 έχουν ενταχθεί στα ΒΑΕ θα συνεχίσουν με τις
ισχύουσες ρυθμίσεις.


– Εισάγεται για πρώτη φορά ο τρίτος πυλώνας ασφάλισης συμπληρωματικών παροχών.
Πρόκειται για προαιρετική ασφάλιση, η οποία θα λειτουργεί κάτω από αυστηρούς
ελέγχους και την εποπτεία του κράτους.


– Προβλέπεται η σύσταση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, που σκοπό θα έχει την
εξασφάλιση της μακρόχρονης βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.


ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ



60.000 δραχμές παραπάνω στον συντάξιμο μισθό



Όρια ηλικίας








Α. Γυναίκες: Δυνατότητα συνταξιοδότησης με 15 συντάξιμα έτη σε ηλικία 60
ετών (σήμερα απαιτούνται 25 συντάξιμα έτη).


Β. Άνδρες: Δυνατότητα συνταξιοδότησης με 35 έτη σε ηλικία 58 ετών
(σήμερα απαιτείται η συμπλήρωση του 60ού έτους) για όσους έχουν προσληφθεί από
1/1/1983 έως 31/12/1992.


Γ. Άνδρες και γυναίκες: Δυνατότητα συνταξιοδότησης με 37 συντάξιμα έτη
Χωρίς Όριο Ηλικίας (ΧΟΗ) για τους μετά την 1/1/1983 ασφαλισμένους. (Σήμερα για
την κατηγορία αυτή των ασφαλισμένων δεν υπάρχει τέτοια ρύθμιση).


Δ. Άνδρες και γυναίκες: Δυνατότητα συνταξιοδότησης για όσους έχουν
ασφαλιστεί μετά την 1/1/1993 σε ηλικία 55-65 ετών, με χορήγηση μειωμένης
σύνταξης για κάθε έτος που υπολείπεται του 65ου έτους.


Όλα τα άλλα όρια ηλικίας για συνταξιοδότηση διατηρούνται στα σημερινά επίπεδα.


Τρόπος υπολογισμού σύνταξης


Α. Για όσους θα έχουν συνταξιοδοτηθεί μέχρι τις 31/12/2007 ό,τι ισχύει
σήμερα.


Β. Για όσους συνταξιοδοτηθούν από 1/1/2008 και μετά: Τα συντάξιμα έτη
που έχουν διανυθεί μέχρι τις 31/12/2007 με τον τρόπο που ισχύει σήμερα (80%
του τελευταίου μισθού). Τα συντάξιμα έτη που θα διανυθούν μετά την 1/1/2008 με
το 70% των συντάξιμων αποδοχών της τελευταίας πενταετίας. Η μεταβολή από το
80% στο 70% γίνεται σταδιακά σε μία δεκαετία (2008 έως 2017), ενώ σε μία
πενταετία μεταβάλλεται πάλι σταδιακά, από αποδοχές του τελευταίου χρόνου σε
αποδοχές της τελευταίας πενταετίας, η βάση υπολογισμού της σύνταξης.


Γ. Για όσους έχουν ασφαλιστεί μετά την 1/1/1993, το ποσοστό αναπλήρωσης
από 60% που είναι σήμερα διαμορφώνεται στο 70% (2% για κάθε χρόνο ασφάλισης).


Δ. Επαναφορά των 35 ετών για τον υπολογισμό της σύνταξης για όλους τους
εργαζομένους.


Ε. Τα κατώτερα όρια των συντάξεων για τους νέους ασφαλισμένους από
70.200 δρχ. που είναι σήμερα διαμορφώνονται στις 120.000 δρχ. και
κλιμακώνονται από εκεί και πάνω με βάση τον συντάξιμο μισθό και τα έτη
ασφάλισης.


Συντάξιμος μισθός


Από την 1/1/2003 εντάσσεται στις συντάξιμες και επομένως στις ασφαλιζόμενες
αποδοχές ποσό 60.000 δρχ. πάνω από το βασικό και το χρονοεπίδομα.


Αντίστοιχα, χορηγείται για όσους συνταξιοδοτηθούν από 1/1/2004 και μετά
συμπληρωματικό ποσό στη σύνταξη, το οποίο θα ανέλθει, σύμφωνα με το πιο πιθανό
σενάριο, σε 3/35 για κάθε έτος ασφάλισης και μέχρι τη συμπλήρωση 48.000 δρχ.,
που αντιστοιχεί στα 35/35 του 80% των 60.000 δρχ.


Πρόωρη συνταξιοδότηση


Μειώνεται ο συντελεστής μείωσης της σύνταξης όταν ο εργαζόμενος
συνταξιοδοτείται πρόωρα, από το 6% στο 3% για κάθε χρόνο. Συγκεκριμένα, για
τις γυναίκες που θα συνταξιοδοτηθούν σε ηλικία 55 ετών και για τους άνδρες σε
ηλικία 60 ετών με τη συμπλήρωση 25ετίας, η συνολική μείωση του ποσού της
σύνταξης που θα πάρουν θα είναι 15% από 30% που προβλέπεται σήμερα.


Ασφαλισμένοι σε ΔΕΚΟ – Τράπεζες


Όλες οι αλλαγές που επέρχονται στο καθεστώς συνταξιοδότησης των δημοσίων
υπαλλήλων αφορούν και τους εργαζόμενους σε ΔΕΚΟ και Τράπεζες, εκτός του ποσού
των 60.000 δρχ. (διεύρυνση ασφαλιστικής βάσης) που αφορά μόνο τους
εργαζομένους στο Δημόσιο. Ο συντάξιμος μισθός για τους εργαζομένους σε ΔΕΚΟ
και Τράπεζες παραμένει όπως διαμορφώνεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές που
προβλέπονται από τα καταστατικά των Ταμείων τους.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Nvidia: Το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει την απομάκρυνση του CEO Jensen Huang
  2. Παρίσι: Φρουρός κατέρρευσε δίπλα στον Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων (vid)
  3. Χέγκσεθ: Φρουρός τον επέπληξε για φασαρία στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (vid)

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies