Το πρώτο βαγόνι του προαστιακού σιδηροδρόμου που θα κάνει την εμφάνισή του
στην Αθήνα λίγο πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 άρχισε ήδη να
κατασκευάζεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.






Έως τα τέλη του χρόνου αναμένεται να επιλεγεί ο ανάδοχος του έργου και εντός
του 2002 να ξεκινήσει η κατασκευή του.


Χθες το πρωί στον σταθμό Λαρίσης, παρουσία του υπουργού Μεταφορών και
Επικοινωνιών Χρίστου Βερελή, παρελήφθη από τη διοίκηση του ΟΣΕ το πρώτο τμήμα
του νέου τροχαίου υλικού ­ προέρχεται από τις προγραμματικές συμφωνίες
συνολικού ύψους 180 δισ. δρχ. που έχουν υπογραφεί με διάφορους προμηθευτές ­
που θα αναβαθμίσει συνολικά τις σιδηροδρομικές μεταφορές στη χώρα.


Στον Σκαραμαγκά


Στη συνέχεια ο κ. Βερελής επισκέφθηκε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά όπου άρχισε ήδη
η κατασκευή του τροχαίου υλικού για τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Στον ίδιο χώρο
κατασκευάζονται ακόμα τα νέα τρένα του ΟΣΕ, καθώς και οι καινούργιοι συρμοί
του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (ΗΣΑΠ).


Ο κ. Βερελής δήλωσε ικανοποιημένος από την πορεία των κατασκευών και επισήμανε
ότι ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα λειτουργήσει πριν από τους Ολυμπιακούς
Αγώνες. Το δίκτυό του πρόκειται να έχει συνολικό μήκος 281 χιλιομέτρων και θα
περιλαμβάνει τέσσερις γραμμές. Κόμβος θα είναι οι Αχαρνές (Μενίδι) απ" όπου θα
ξεκινούν γραμμές προς το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων, προς την Αθήνα και τον
Πειραιά, προς την Ελευσίνα, τα Μέγαρα, το Λουτράκι και την Κόρινθο και προς
την Οινόη, τη Θήβα και τη Χαλκίδα.


Οι αναχωρήσεις των τρένων που θα αναπτύσσουν ταχύτητα 150 χιλιομέτρων την ώρα
θα γίνονται κάθε 15′ από το Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ).


Υπενθυμίζεται, ότι για το έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου ­ συνολικού
προϋπολογισμού 207 δισ. δρχ. ­ έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον περίπου 40
ελληνικές και ξένες τεχνικές εταιρείες.


Ο προαστιακός σιδηρόδρομος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα για τη
βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών σε ολόκληρη την περιοχή της Αττικής και
έχει χωριστεί σε τρία τμήματα-εργολαβίες.


Στην Αττική Οδό


Το πρώτο τμήμα περιλαμβάνει την κατασκευή των έργων υποδομής της νέας διπλής
σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) και του
νέου Αεροδρομίου Αθηνών στα Σπάτα. Το τμήμα αυτό θεωρείται ζωτικής σημασίας
έργο για την εύρυθμη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων.


Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 30 δισ. δρχ. Το έργο θα κατασκευαστεί σε
ειδική λωρίδα που υπάρχει στο μέσον της Αττικής Οδού, όπου ήδη έχει
ολοκληρωθεί ένα σημαντικό μέρος της βασικής υποδομής (σήραγγες αποστράγγισης
κ.λπ.).


Η δεύτερη εργολαβία περιλαμβάνει τα έργα υποδομής για την κατασκευή τετραπλού
σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα μεταξύ των Τριών Γεφυρών και του ΣΚΑ, καθώς
και τα έργα για την ολοκλήρωση του σταθμού του ΣΚΑ. Επίσης, περιλαμβάνει όλα
τα απαιτούμενα έργα επιδομής, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ηλεκτροκίνησης και
κατασκευής νέων σιδηροδρομικών σταθμών για την πλήρη λειτουργία της γραμμής
Τρεις Γέφυρες – ΣΚΑ – Αεροδρόμιο Σπάτων. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται
σε 113 δισ. δρχ.


Το τρίτο έργο, προϋπολογισμού 64 δισ. δρχ., αφορά την κατασκευή έργων
υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ηλεκτροκίνησης και
σιδηροδρομικών σταθμών για την πλήρη λειτουργία της γραμμής Ρέντης – Τρεις
Γέφυρες – ΣΚΑ.


Η χρηματοδότηση


Το σύνολο των έργων του προαστιακού σιδηροδρόμου χρηματοδοτείται κατά 50% από
το Δημόσιο και κατά 50% από το Γ" Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Υπεύθυνη για την
εκτέλεσή τους είναι η ΕΡΓΟΣΕ, θυγατρική του ΟΣΕ.


Εκτιμάται ότι η κατασκευή των δύο πρώτων έργων θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του
2002 και του τρίτου μέχρι τον Μάρτιο του 2002.


Το τμήμα ΣΚΑ-Σπάτα εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα 18
μηνών, το τμήμα ΣΚΑ-Τρεις Γέφυρες σε 24-36 μήνες και το τμήμα Σταθμός
Ρέντη-Τρεις Γέφυρες σε 24 μήνες.