Η συνεργασία ανάμεσα στην ελληνική εταιρεία και την εταιρεία Pepsico ξεκίνησε
το 1996, με τη δημιουργία ενός εργοστασίου παραγωγής κρουασάν στην Πορτογαλία.
«Το εγχείρημα αυτό στέφθηκε από μεγάλη επιτυχία. Το χαρακτηρίζω εγχείρημα,
διότι μέχρι τότε η αμερικανική εταιρεία δεν επένδυε χρήματα σε εργοστάσια που
παρήγαγαν σνακς, τα οποία δεν ήταν αλμυρά. Η καλή πορεία της εταιρείας αυτής
ήταν και η αρχή για την πρόταση που ακολούθησε», λέει ο αντιπρόεδρος της
Chipita κ. Αποστολίδης.


Η πρόταση που έγινε προς τη διοίκηση της Chipita αφορούσε την ανάπτυξη
δραστηριοτήτων σε χώρες της Λατινικής Αμερικής. «Πραγματοποιήθηκαν έρευνες
αγοράς σε πέντε χώρες της περιοχής και φάνηκε ότι υπάρχει μεγάλη αποδοχή των
προϊόντων μας στις αγορές αυτές». Οι δύο εταιρείες έχουν προχωρήσει στην
υπογραφή συμφωνίας για τη δημιουργία παραγωγικής μονάδας κρουασάν στο Μεξικό.
Η επένδυση αυτή, η οποία θα αποτελείται από δύο γραμμές παραγωγής
τυποποιημένου κρουασάν, ανέρχεται σε περίπου 4,5 δισ. δραχμές και αναμένεται
να λειτουργήσει τον Σεπτέμβριο. «Επίσης, αυτή την εποχή πραγματοποιούνται
επαφές για την πιθανότητα δημιουργίας και δεύτερου εργοστασίου, σε άλλη χώρα
της περιοχής, με χρονικό ορίζοντα υπογραφής συμφωνίας εντός των επόμενων
μηνών», συμπληρώνει.


Δεν ήταν τυχαία επιλογή


Η συμφωνία συνεργασίας ανάμεσα στις δύο εταιρείες έχει αρχική διάρκεια 15 ετών
με πενταετείς ανανεώσεις στη συνέχεια και προβλέπει τη διερεύνηση ίδρυσης
παρόμοιων εργοστασίων και σε άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής. Όπως
διευκρινίζει ο αντιπρόεδρος της Chipita, οι χώρες της Λατινικής Αμερικής δεν
επελέγησαν τυχαία. «Η Pepsico έχει σημαντική παρουσία στις χώρες αυτές και
αυτό θελήσαμε να το εκμεταλλευτούμε από κοινού. Αφ' ενός, η Pescico με τη
δύναμη διανομής που διαθέτει σε αυτές τις αγορές και αφετέρου, η Chipita με
την τεχνολογία και τεχνογνωσία παραγωγής των προϊόντων. Επίσης, είναι μεγάλες
πληθυσμικά χώρες, με δημογραφικά νέους πληθυσμούς, στοιχείο πολύ σημαντικό,
καθώς η κύρια ομάδα καταναλωτών των τυποποιημένων κρουασάν είναι τα παιδιά, οι
έφηβοι και οι νέοι ενήλικοι. Έχουμε, θα έλεγα, τις καλύτερες προσδοκίες,
κρίνουμε όμως ότι θα πρέπει να είμαστε συγκρατημένοι στις προβλέψεις μας και
αυτό κάνουμε μέχρι να δούμε τα αποτελέσματα της πρώτης επένδυσης», εξηγεί ο κ.
Αποστολίδης.


Σημαντική είναι η παρουσία της εταιρείας και στη διανομή των προϊόντων στις
χώρες των Βαλκανίων, αλλά και στην Αίγυπτο. Στα Βαλκάνια η εταιρεία ξεκίνησε
το 1992 με εξαγωγές προς τη Βουλγαρία και σήμερα έχει μονάδες παραγωγής όχι
μόνο στη χώρα αυτή, αλλά και στη Ρουμανία και την Πολωνία και πρόσφατα
προχώρησε στην εξαγορά εργοστασίου και στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. «Αυτές
οι χώρες έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Για να διευκολύνουν το εμπόριο
μεταξύ τους, έχουν δημιουργήσει μια τελωνειακή ένωση. Έτσι, τα προϊόντα που
παράγουμε, για παράδειγμα στη Βουλγαρία, μπορούμε να τα εξάγουμε χωρίς δασμούς
στις χώρες της ένωσης αυτής, όπως για παράδειγμα στην Τσεχία, στη Σλοβενία και
την Ουγγαρία, στις οποίες δεν έχουμε παραγωγικές μονάδες. Αν, για παράδειγμα,
πραγματοποιούσαμε εξαγωγές από την Ελλάδα, θα είχαμε την επιβάρυνση του
μεταφορικού κόστους, το οποίο είναι υψηλό, αλλά και των δασμών, που φθάνουν
στο 40%. Είναι, λοιπόν, πολύ πιο εύκολο να αναπτύξει κανείς αυτές τις αγορές
διαθέτοντας παραγωγή σε τρεις από τις επτά χώρες που αποτελούν την τελωνιακή
ένωση των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης», εξηγεί ο κ. Αποστολίδης. «Η παρουσία
μας, όμως, και με παραγωγικές μονάδες στις χώρες αυτές και η ενίσχυση της
δυναμικότητας των εργοστασίων, μάς προσφέρει την ευκαιρία να εκμεταλλευτούμε
όχι μόνο τις τοπικές αγορές αλλά και να κάνουμε εξαγωγές σε όμορες χώρες, οι
οποίες βρίσκονται σε αυτή την τελωνιακή ένωση».


Το ερχόμενο φθινόπωρο αναμένεται να λειτουργήσει μια γραμμή κρουασάν, η οποία
έχει ήδη παραγγελθεί για το εργοστάσιο το οποίο πρόσφατα εξαγόρασε η Chipita
στη Ρωσία. Με τις εξαγορές που πραγματοποίησε η Chipita στη Ρωσία ενισχύει τη
θέση της σε μία αγορά 150 εκατομμυρίων καταναλωτών, στην οποία από το 1994
έχει μόνον εμπορική παρουσία.


Στο ερώτημα για το ποια θα είναι τα επόμενα βήματα της Chipita στις χώρες της
ασιατικής ηπείρου, o κ. Αποστολίδης δηλώνει πως «πρέπει κανείς να περπατήσει
πριν αρχίσει να τρέχει. Οι χώρες αυτές έχουν μεγάλο ενδιαφέρον, πρέπει όμως να
είναι κανείς ιδιαίτερα προσεκτικός. Πρέπει να μελετά τα βήματα που κάνει».
Απαντώντας για το αν υπάρχουν περιθώρια και περαιτέρω ανάπτυξης της εταιρείας
στην ελληνική αγορά, ο κ. Αποστολίδης τονίζει: «Για να μπορέσουμε να
αναπτυχθούμε, έπρεπε να πάμε και εκτός της ελληνικής αγοράς. Αυτό και κάναμε.
Στην Ελλάδα έχουμε τη βάση μας. Θα μπορούσα να πω ότι είναι το μεγάλο
εργαστήριό μας. Εδώ, η ανάπτυξη αφορά τη δημιουργία νέων προϊόντων τα οποία θα
απευθύνονται σε ομάδες καταναλωτών που δεν έχουμε προσεγγίσει. Αυτό και θα
κάνουμε. Τον επόμενο μήνα πρόκειται να παρουσιάσουμε ένα νέο προϊόν από τον
χώρο των αλμυρών σανκς, το οποίο πιστεύουμε ότι θα έχει επιτυχία. Με τέτοιες
κινήσεις μπορούμε να αναπτύξουμε και την ελληνική αγορά πολυ σημαντικά». Η
εικόνα συγκέντρωσης που παρουσιάζει ο κλάδος των τροφίμων αλλά και άλλων
επιχειρηματικών δραστηριοτήτων είναι, όπως λέει ο αντιπρόεδρος τηs Chipita
International, μονόδρομος. «Πιστεύω ότι η συγκέντρωση που παρουσιάζει αλλά και
που θα παρουσιάζει στο μέλλον ο κλάδος των τροφίμων, θα ενταθεί περισσότερο
και αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει ένα νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον στην
Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου οι ελληνικές βιομηχανίες καλούνται να ανταγωνιστούν
αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Κατά συνέπεια, η ανταγωνιστικότητα των εταιρειών
περνάει μέσα από την απόκτηση "κρίσιμης μάζας"». Για το αν οι εξαγορές και οι
συνεργασίες αποτελούν στόχους της εταιρείας, απαντά ότι ενδιαφέρον
παρουσιάζουν οι εξαγορές και οι συμμετοχές εταιρειών που μπορούν να παράγουν
προϊόντα, τα οποία είναι δυνατόν να διανεμηθούν με τον ίδιο τρόπο που
διανέμονται και τα προϊόντα της Chipita.


Για το Χρηματιστήριο


Η θέση του για το Χρηματιστήριο είναι ξεκάθαρη: «Το Χρηματιστήριο, για τη δική
μας εταιρεία, είναι πηγή άντλησης κεφαλαίων για να κάνουμε τη δουλειά μας. Δεν
πιστεύω πως είναι σωστό να πούμε ότι, αντί για 15 δισ. που χρειαζόμαστε για να
πραγματοποιήσουμε συγκεκριμένες επενδυτικές ενέργειες, θα πάρουμε 40 δισ. για
να τα αξιοποιήσουμε όταν θα βρεθεί η ευκαιρία. Μια εταιρεία θα πρέπει να
παρουσιάζει τα κέρδη της από τις δραστηριότητές της και όχι από συναλλαγές της
στο Χρηματιστήριο. Αυτό θέλουν και οι θεσμικοί επενδυτές». Καταλήγοντας,
τονίζει ότι η εποπτεία των αρχών του Χρηματιστηρίου θα πρέπει να είναι
συστηματική. «Ούτε πολύ ελαστικούς νόμους ούτε και υπερβολικά αυστηρούς. Θα
πρέπει να υπάρχει ουσιαστικός έλεγχος, που να απαιτεί από τις εταιρείες σωστή
διαχείριση των κεφαλαίων που αντλούν, σύμφωνα με τις εξαγγελίες τους και να
υλοποιούν τις επενδύσεις για τις οποίες έχουν αντλήσει κεφάλαια, μέσα σε ένα
εύλογο χρονικό διάστημα».


Ποιος είναι ο Κωστής Αποστολίδης



Ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Chipita International S.Α.
γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1946. Σπούδασε χημικός στο
University of Surrey στην Αγγλία και διοίκηση επιχειρήσεων (ΜΒΑ) στο London
Graduate School Of Business Studies. Εργάστηκε στις τράπεζες επενδύσεων Credit
Suisse First Boston και First Boston Corporation στο Λονδίνο και στην Αθήνα τα
έτη 1975-1977, καθώς και στο Olayan Group ­ έναν ιδιωτικό επενδυτικό όμιλο
σαουδαραβικών συμφερόντων ­ από το 1978 έως το 1989. Διετέλεσε επίσης
διευθύνων σύμβουλος της Ανώνυμης Εταιρείας Επενδύσεων Eurohellenic Investment
Company, από το 1990 μέχρι το 1993, οπότε και ανέλαβε τα σημερινά του
καθήκοντα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από