Η εντολή για την τοποθέτηση στη γραμμή παραγωγής του μεγαλύτερου επιβατικού

αεροσκάφους όλων των εποχών δόθηκε και τυπικά την περασμένη Τετάρτη. Η

αυστραλιανή αεροπορική εταιρεία Κουάντας έδωσε μια παραγγελία αξίας τριών

δισεκατομμυρίων στερλινών για επιβατικά αεριωθούμενα της Αιρμπάς, στην οποία

περιλαμβάνονται και 12 αεροσκάφη τύπου Α3ΧΧ, τα χωρητικότητας 555 θέσεων

σούπερ τζάμπο που θα κατασκευάσει η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική κοινοπραξία.

Η συμφωνία ανεβάζει τις παραγγελίες για το δύο καταστρωμάτων αεροσκάφος της

Αιρμπάς στις 44, κάνοντας πλέον σίγουρο ότι το επενδυτικό πρόγραμμα, αξίας

περίπου 12 δισεκατομμυρίων στερλινών, για τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την

κατασκευή του Α3ΧΧ θα αρχίσει να υλοποιείται από τους πρώτους μήνες του

επόμενου έτους. Ο Νοέλ Φορζέ, διευθύνων σύμβουλος της Αιρμπάς, δήλωσε από την

Τουλούζη της Γαλλίας ότι «βρισκόμαστε ξεκάθαρα σε θέση έναρξης της κατασκευής

του αεροσκάφους».

Η παραγγελία της Κουάντας, η πρώτη που δίνει ο αυστραλιανός αερομεταφορέας

στην ευρωπαϊκή κοινοπραξία, θα ενισχύσει σημαντικά την απασχόληση στο Ηνωμένο

Βασίλειο, όπου θα κατασκευάζονται τα πτερύγια του νέου αεροσκάφους. Αποτελεί,

όμως, παράλληλα, και ένα μεγάλο πλήγμα για την αμερικανική και κύρια

ανταγωνίστρια της Αιρμπάς, την Μπόινγκ, η οποία ήλπιζε θα πάρει τη

συγκεκριμένη παραγγελία προσφέροντας μια νέα και μεγαλύτερη έκδοση του δικού

της τζάμπο, του 747-400Χ.

Με την Έμιρεϊτς, την αεροπορική εταιρεία της Μέσης Ανατολής, ετοιμάζεται να

αυξήσει την παραγγελία της για Α3ΧΧ από τα επτά στα δέκα αεροσκάφη, και τη

Βέρτζιν Ατλάντικ να βρίσκεται πολύ κοντά στην κατάθεση μιας παραγγελίας για

έξι έως δώδεκα αεροσκάφη, η Αιρμπάς θα έχει τις σαράντα έως εξήντα παραγγελίες

που χρειάζεται, για να κάνει οικονομικά βιώσιμη την τεράστια επένδυση που

απαιτείται για την ανάπτυξη και κατασκευή του νέου σούπερ τζάμπο. Η Κουάντας

ανακοίνωσε παράλληλα ότι απέκτησε και δικαιώματα για την αγορά και άλλων

αεροσκαφών τύπου Α3ΧΧ, που υπολογίζονται από έξι έως δώδεκα.

Ωστόσο, και η αμερικανική Μπόινγκ παρηγορήθηκε από την παραγγελία της

Κουάντας, αφού ο αυστραλιανός αερομεταφορέας πήρε μια παραγγελία για την

κατασκευή έξι αεροσκαφών τύπου τζάμπο 747-400s. Ωστόσο, με την παραγγελία της

Κουάντας η ευρωπαϊκή κοινοπραξία αποκτά ένα σημαντικό πλεονέκτημα στον στόλο

της αυστραλιανής εταιρείας, η οποία σημειωτέον τα τελευταία 41 χρόνια είχε ως

αποκλειστικό προμηθευτή αεροσκαφών την Μπόινγκ. Το υπόλοιπο μέρος της, αξίας

τριών δισεκατομμυρίων στερλινών, αφορά 13 αεροσκάφη τύπου Α330 που

προτιμήθηκαν από τα Μπόινγκ 777.

Η Μπόινγκ

Το νέο Α3ΧΧ της Αιρμπάς φιλοδοξεί να σπάσει το μονοπώλιο της Μπόινγκ στην

αγορά μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών

Η αμερικανική αεροναυπηγική βιομηχανία Μπόινγκ που πριν από τη δημιουργία της

Αιρμπάς από τη Γαλλία, τη Βρετανία, τη Γερμανία και την Ισπανία απολάμβανε

σχεδόν μονοπωλιακή θέση στην αγορά μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών, έχει στο

παρελθόν υποστηρίξει ότι υπάρχει ελάχιστος χώρος στην αγορά για το νέο μεγάλο

αεροσκάφος της Ευρωπαίας ανταγωνίστριάς της. Ωστόσο, ο Άλαν Μιούλαλι, πρόεδρος

του τμήματος της Μπόινγκ που κατασκευάζει επιβατικά αεροσκάφη, παραδέχθηκε την

περασμένη Τετάρτη ότι το Α3ΧΧ ταιριάζει στις ανάγκες ορισμένων αεροπορικών

εταιρειών. «Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες θα χρειαστούν μεγαλύτερα αεροσκάφη

από το 747», τόνισε ο Μιούλαλι, μιλώντας στο διεθνές ειδησεογραφικό δίκτυο

Ασοσιέιτεντ Πρες. «Τους ευχόμαστε καλή τύχη με το Α3ΧΧ».

Ο Μιούλαλι υποστήριξε ότι η παραγγελία της Κουάντας δεν αποτελεί πλήγμα για τη

Μπόινγκ. Απλώς, δείχνει μια τάση στην αγορά προς μεγαλύτερα αεροσκάφη με

επίσης μεγαλύτερο βεληνεκές. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η μεγαλύτερη από αυτήν τη

ζήτηση θα καλυφθεί από το νέο αεροσκάφος 747Χ της Μπόινγκ, που αναμένεται να

«πετάξει» μέχρι το 2005 και θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει έως και 520

επιβάτες. Τη ζήτηση αυτή, σύμφωνα με τον Μιούλαλι, θα μπορεί να καλύψει και το

νέο 777-200ER.

Το Α3ΧΧ της Αιρμπάς αναμένεται να φέρει επανάσταση στον τρόπο που εκτελούνται

τα μεγάλα αεροπορικά ταξίδια. Η χωρητικότητά του θα μπορεί να φτάσει ακόμη και

τους 656 επιβάτες, ενώ θα διαθέτει και ειδικούς χώρους αναψυχής και

εστιατορίων.

Παράλληλα, τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα του νέου αεροσκάφους, σύμφωνα με

τους μηχανικούς της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής κοινοπραξίας θα είναι η κατά 15%

βελτίωση του λειτουργικού κόστους των αεροπορικών εταιρειών σε σχέση με τη

χρήση του 747-400, όταν το Α3ΧΧ θα τεθεί στη διάθεσή τους. Επιπλέον, λόγω

αυτής της βελτίωσης θα ανεβάσει την απόδοση για τους μετόχους των αεροπορικών

εταιρειών σε διψήφιο επίπεδο. Επίσης, οι τέσσερις ευρωπαϊκές εταιρείες που

απαρτίζουν την κοινοπραξία ­ η γαλλική Αεροσπασιάλ Ματρά, η Ντέμλερ Κράισλερ

Έιροσπεϊς, η βρετανική Μπρίτις Έιροσπεϊς και η ισπανική Καζά ­ προχώρησαν

πρόσφατα στη δημιουργία μιας ενιαίας εταιρείας. Τέλος, το σημαντικό

πλεονέκτημα του νέου αεροσκάφους που εγγυάται την κατασκευή του είναι ότι το

επενδυτικό πρόγραμμα ύψους περίπου 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα καλυφθεί

κυρίως από τις τέσσερις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις.

Η απάντηση

Η Μπόινγκ παρακολουθεί από κοντά τις κινήσεις της Αιρμπάς με πολύ μεγάλο

ενδιαφέρον. Η ίδια σκοπεύει να δημιουργήσει μια νέα μεγαλύτερη έκδοση του

747-400. Το νέο αεροσκάφος θα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει περίπου εκατό

περισσότερους επιβάτες. Μία νέα έκδοση του τζάμπο 747, το οποίο τα τελευταία

30 χρόνια κατέχει μονοπωλιακή θέση στην αγορά μεγάλων αεροσκαφών,

υποστηρίζεται από την αμερικανική επιχείρηση ότι θα κοστίσει πολύ λιγότερα σε

σχέση με την ανάπτυξη και την κατασκευή ενός εντελώς νέου αεροσκάφους.

Η Αιρμπάς και η Μπόινγκ έχουν προχωρήσει σε εκτιμήσεις για την πορεία της

αγοράς μεγάλων αεροσκαφών στο μέλλον και κατέληξαν σε διαφορετικά

συμπεράσματα. Η Μπόινγκ υποστηρίζει ότι τα επόμενα 20 χρόνια θα υπάρξει ζήτηση

μόνο για 360 αεροσκάφη. Ωστόσο, η Αιρμπάς προβλέπει ότι θα υπάρξει ζήτηση για

1.500 αεροσκάφη και άλλα 300 μεγάλου μεγέθους για τη μεταφορά φορτίων. Το

ποιος θα επικρατήσει στη συγκεκριμένη αγορά, θα καθοριστεί από το ποιες από

τις δύο προβλέψεις θα επαληθευθούν.