Ταξίδι στον θάνατο αποδείχθηκε για την 28χρονη Έμα Κριστόφερσεν η 20ωρη

πτήση από το Σίδνεϊ στο Λονδίνο: έχασε τη ζωή της από πνευμονική εμβολή

εξαιτίας αυτού που στην ορολογία των πτήσεων ονομάζεται «σύνδρομο της

οικονομικής θέσης».

Λίγα λεπτά μετά την άφιξή της στο αεροδρόμιο του Χίθροου, πριν από 12 ημέρες,

η Έμα Κριστόφερσεν παραπονέθηκε ότι δεν νιώθει καλά και ενώ περίμενε τις

αποσκευές της λιποθύμησε, αναφέρουν τα δημοσιεύματα του βρετανικού Τύπου.

Εξέπνευσε λίγο αργότερα, κατά τη μεταφορά της στο νοσοκομείο.

Οι γιατροί διέγνωσαν ότι προσεβλήθη από θρόμβωση: ένας θρόμβος αίματος

δημιουργήθηκε στην κνήμη και μέσα από μια αρτηρία έφθασε στην καρδιά ή τους

πνεύμονες προκαλώντας ακαριαίο θάνατο. «Μας είπαν ότι πέθανε επειδή καθόταν σε

ένα τόσο στενό κάθισμα του Μπόινγκ επί τόσες ώρες», δήλωσε η μητέρα του

θύματος.

Προειδοποίηση

Ο ακριβής αριθμός των επιβατών που χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους από μοιραίους

θρόμβους αίματος έπειτα από αεροπορικά ταξίδια δεν είναι γνωστός, μολονότι

ορισμένοι ειδικοί έχουν πει ότι ο αριθμός τους κυμαίνεται γύρω στο 100.

Οι γονείς της Έμα Κριστόφερσεν διατύπωσαν μια συγκινητική έκκληση προς τις

αεροπορικές εταιρείες να προειδοποιούν τους επιβάτες για τους κινδύνους που

διατρέχουν όταν κάθονται επί ώρες στα στενόχωρα καθίσματα της οικονομικής

θέσης των αεροπλάνων, και χθες η αυστραλιανή αεροπορική εταιρεία Quantas, με

την οποία είχε ταξιδέψει η Έμα, υποστήριξε ότι ενημερώνει τους επιβάτες για

τους κινδύνους αυτούς.

Ο υπεύθυνος των ιατρικών υπηρεσιών της Quantas Ίαν Μόρισον δήλωσε ότι το

«σύνδρομο της οικονομικής θέσης» δεν έχει να κάνει με το μεγάλο ύψος ή τη

συμπίεση της καμπίνας και ότι, σε κάθε περίπτωση, είναι ένα εξαιρετικά σπάνιο

φαινόμενο, το οποίο μπορεί να παρουσιαστεί όταν οι άνθρωποι μείνουν καθιστοί

για πολλές ώρες σε στενόχωρο μέρος σε οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο ­ σε

λεωφορεία, τρένα ακόμα και στα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα.

Στα 17 εκατομμύρια επιβάτες που διακινούνται ετησίως με την Quantas, πρόσθεσε

ο Μόρισον, καταγράφονται συνήθως ένα ή δύο κρούσματα «συνδρόμου οικονομικής

θέσης», που ώς τώρα δεν ήταν θανατηφόρα.

Ωστόσο, η αγγειοχειρουργός Γκαμπριέλ ΜακΜιούλιν αντικρούει τον ισχυρισμό της

Quantas ότι το «σύνδρομο της οικονομικής θέσης» είναι σπάνιο, υποστηρίζοντας

ότι τουλάχιστον ένας άνθρωπος τον μήνα φθάνει στο ιατρείο της με προβλήματα

θρόμβωσης ύστερα από πολύωρες πτήσεις.

«Ένα μικρό ποσοστό πέφτουν νεκροί αφού κατέβουν από το αεροπλάνο. Το

συνηθέστερο πάντως είναι να προκληθεί βλάβη στις φλέβες των ποδιών, που οδηγεί

στην εμφάνιση κιρσών ύστερα από χρόνια», λέει η ΜακΜιούλιν.

Ο κίνδυνος υπάρχει και στην α’ θέση

Το αγγειακό επεισόδιο, που έχει επονομαστεί «σύνδρομο της οικονομικής θέσης»,

έχει αρχίσει να απασχολεί σοβαρά τις αεροπορικές εταιρείες. Παρουσιάζεται και

στους επιβάτες της «μπίζνες κλας» ή της «πρώτης θέσης» οι οποίοι δεν προνοούν

να κάνουν μερικά βήματα στη διάρκεια μιας πολύωρης πτήσης (άνω των πέντε ωρών)

ή έχουν προδιάθεση για τέτοια επεισόδια. Μέσα στο αεροπλάνο, δεν είναι καθόλου

εύκολο για τον επιβάτη της οικονομικής θέσης, που γίνεται όλο και πιο

στενόχωρη, να μετακινηθεί και να κουνήσει τα πόδια του. Όμως, η επί ώρες

ακινησία σ’ έναν περιορισμένο χώρο εμποδίζει την κυκλοφορία του αίματος στα

κάτω άκρα και αυξάνει τον κίνδυνο να δημιουργηθούν θρόμβοι αίματος στις βαθιές

φλέβες. Ο κίνδυνος υφίσταται και στις πολύωρες οδικές διαδρομές, αλλά το

αεροπλάνο συνδυάζει την αδράνεια και τη στενότητα του χώρου που προορίζεται

για τα πόδια με την αφυδάτωση ­ και οι τρεις είναι παράγοντες που ευνοούν τις

θρομβώσεις.

Όταν το αεροπλάνο προσγειωθεί και ο επιβάτης αρχίσει και πάλι να κινείται, οι

θρόμβοι μπορεί να αποκολληθούν από το τοίχωμα της αρτηρίας και να περάσουν

στην κυκλοφορία για να ανέβουν προς την καρδιά και τους πνεύμονες, προκαλώντας

εμβολή που μπορεί να είναι μοιραία. Μεταξύ αυτών που κινδυνεύουν περισσότερο

είναι οι έγκυοι, οι ηλικιωμένοι και όσοι έχουν ήδη προβλήματα με θρομβώσεις.

Ο καρκίνος και το κάπνισμα, σε συνδυασμό με τη λήψη αντισυλληπτικών, ευνοούν

επίσης τις θρομβώσεις.