Την απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών γραμμών το 2002 ανακοίνωσε χθες στη Βουλή

ο Πρωθυπουργός κ. Κ. Σημίτης.

Η κατάσταση στη ναυτιλία και τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας του «Εξπρές

Σαμίνα» βρέθηκαν στο επίκεντρο μίας έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ του

Πρωθυπουργού και των πολιτικών αρχηγών στη Βουλή κατά τη διάρκεια της «Ώρας

του Πρωθυπουργού».

Ο Κ. Σημίτης απέρριψε τις κατηγορίες των κομμάτων της αντιπολίτευσης για

«ανασφαλή πλοία και ανακοινώσεις διορθωτικών μέτρων κατόπιν εορτής» λέγοντας

ότι «τα ελληνικά πλοία είναι ασφαλή»

Η κυβέρνηση σε μια επεισοδιακή συνεδρίαση δέχθηκε τα πυρά των κομμάτων της

αντιπολίτευσης που της επέρριψαν πολιτικές ευθύνες για το αδιέξοδο στην

ακτοπλοΐα με τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων.

Έντονη ήταν η αντίδραση του Πρωθυπουργού, ο οποίος, αφού παραδέχθηκε ότι

«υπάρχουν προβλήματα στην ακτοπλοΐα επειδή οι επιχειρήσεις παρέχουν χαμηλές

υπηρεσίες και χαμηλό επίπεδο ποιότητας», υπογράμμισε ότι τα ελληνικά πλοία

είναι ασφαλή και ότι ο στόλος έχει ανανεωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια.

Ανακοίνωσε ακόμα ότι σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο θα αποφασισθεί η κατά έναν

χρόνο νωρίτερα άρση του καμποτάζ με τον όρο ότι θα ισχύσουν οι περιορισμοί

στην ηλικία των πλοίων.

Αντιδράσεις

«Σας λείπει η ευθιξία και το φιλότιμο. Πρέπει να αναλάβετε τις ευθύνες σας.

Παίρνετε μέτρα εκ των υστέρων και αφού χάθηκαν τόσες ζωές», ήταν η αντίδραση

των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

«Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν αποφασισθεί από τις 10 Μαΐου και όχι μετά το

ναυάγιο», είπε ο κ. Σημίτης. Πάντως στην ίδια δέσμη μέτρων στα οποία θα

προχωρήσει η κυβέρνηση περιλαμβάνονται ακόμη ο προσδιορισμός των κριτηρίων

κατά τη χορήγηση αδειών και η κατάργηση του αποκλειστικού δικαιώματος για την

εκμετάλλευση μίας ακτοπλοϊκής γραμμής.

Επίσης θα ενισχυθούν και θα αναβαθμιστούν οι έλεγχοι και η επιθεώρηση των

πλοίων. Στην κατεύθυνση αυτή, όπως είπε ο Πρωθυπουργός, η κυβέρνηση θα

προχωρήσει στη δημιουργία ειδικής επιτροπής που θα διερευνά τις καταγγελίες

ενώ θα υπάρξει ανανέωση του στελεχικού δυναμικού και θα συγκροτηθεί ειδικό

σώμα ελεγκτών για την επιθεώρηση των πλοίων.

Ι.Χ. και αερόσακοι

Παρουσιάζοντας πλήθος αριθμητικών στοιχείων ο κ. Κ. Σημίτης αντέκρουσε τους

ισχυρισμούς της αντιπολίτευσης ότι «όλα τα πλοία είναι παλιά» και ανέφερε ότι

από το 1996 μέχρι το 2001 θα έχουν δρομολογηθεί συνολικά 76 πλοία κάτω των 10

ετών σε αντίθεση με το διάστημα 1990-1996 που είχαν αντίστοιχα δρομολογηθεί

μόνον οκτώ.

Και σημείωσε: «Βεβαίως ακόμη υπάρχουν παλιά πλοία. Μην κάνουμε τους έκπληκτους

όταν ανακαλύπτουμε ξαφνικά ποια είναι η Ελλάδα. Στα πλοία συμβαίνει κάτι

ανάλογο με τα αυτοκίνητα. Ένα όχημα με αερόσακο είναι πιο ασφαλές από ένα

αυτοκίνητο που δεν φέρει αερόσακο. Έτσι και τα πιο καινούργια είναι

περισσότερα ασφαλή από τα παλιά».

Ο κ. Κ. Σημίτης απέρριψε επίσης τις κατηγορίες των κομμάτων της αντιπολίτευσης

για «ανασφαλή πλοία και ανακοινώσεις διορθωτικών μέτρων κατόπιν εορτής»

λέγοντας ότι «τα ελληνικά πλοία είναι ασφαλή» και πως βαθμιαία θα κατέβει το

όριο ηλικίας των πλοίων που σήμερα είναι τα 35 χρόνια.

Η ακινητοποίηση των πλοίων

Ακόμη ο Πρωθυπουργός αποσυνέδεσε από το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» την εντολή

που δόθηκε την 1η Οκτωβρίου για την ακινητοποίηση 69 πλοίων που δεν

αναβάθμισαν τα συστήματα ασφαλείας, διευκρινίζοντας ότι η σχετική οδηγία

υπήρχε από το 1998 και πρόσφατα έγινε η σχετική υπενθύμιση στις εταιρείες.

Ειδική ήταν η αναφορά του κ. Κ. Σημίτη στις καταγγελίες περί φαινομένων

διαφθοράς για τα οποία είπε ότι «μπορεί να υπάρχουν και στον δημόσιο και στον

ιδιωτικό τομέα, ωστόσο, δεν μπορεί να πούμε ότι όλοι είναι διεφθαρμένοι». Στο

πλαίσιο αυτό ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη σύσταση Γραφείου Εσωτερικών

Υποθέσεων στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας με μοναδικό αντικείμενο τον έλεγχο

της διαφθοράς.

Για τα «Πούμα»

Αλλά και για τα ελικόπτερα διάσωσης τύπου «Πούμα» μίλησε ο Πρωθυπουργός,

τονίζοντας ότι δεν έχουν εκδοθεί τα πιστοποιητικά ώστε να είναι σε θέση να

ενεργοποιηθούν και για τον λόγο αυτό δεν ετέθησαν στη διάθεση του υπουργείου

Εμπορικής Ναυτιλίας.

Ο κ. Κ. Σημίτης αναφέρθηκε ακόμη και στην κατάσταση των ακτοπλοϊκών εταιρειών,

λέγοντας ότι πολλές απ’ αυτές προσχώρησαν σε συγχωνεύσεις προκειμένου να

αντιμετωπίσουν την άρση του καμποτάζ. Και κάλεσε τους εφοπλιστές να διαθέσουν

περισσότερα χρήματα για καινούργια και ασφαλή πλοία.

Ο Κ. Καραμανλής

Η θέση αυτή του Πρωθυπουργού προκάλεσε την οξύτατη αντίδραση του προέδρου της

Νέας Δημοκρατίας: «Μέχρι πότε θα παραπλανάτε τους πολίτες; Λείπει η ευθιξία

και το φιλότιμο από την κυβέρνηση. Πολλά από τα πλοία είναι γερασμένα,

σαπιοκάραβα της διαπλοκής», είπε σε υψηλούς τόνους ο κ. Κώστας Καραμανλής.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατηγόρησε την κυβέρνηση και

προσωπικά τον τέως υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Στ. Σουμάκη για ευνοϊκή

μεταχείριση της εταιρείας Μινωικές Γραμμές. Και τόνισε: «Γιατί δίνατε απλόχερα

άδειες σκοπιμότητας στον συγκεκριμένο όμιλο; Αρχιτέκτων αυτής της κατάστασης

είναι ο ταμίας του ΠΑΣΟΚ και προσωπικός σας φίλος. Υπάρχουν ποινικές ευθύνες

για το μονοπωλιακό καθεστώς στην ακτοπλοΐα».

«Πού ακούστηκε ότι ήταν ποτέ η ακτοπλοΐα δημόσια; Πάντα ήταν σε ιδιωτικά

χέρια. Πολλές εταιρείες συγχωνεύθηκαν για να αντιμετωπίσουν την άρση του

καμποτάζ. Εμείς λέμε ότι όποιος θέλει ας αναλάβει το ρίσκο και να φτιάξει

καινούργια και ασφαλή πλοία», απάντησε ο κ. Σημίτης. Ο κ. Κ. Καραμανλής

επανέλαβε για μία ακόμη φορά την πρόταση του κόμματός του για σύσταση

Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, ενώ υποστήριξε ότι η κυβέρνηση «παίρνει

μέτρα κατόπιν εορτής». Και πρόσθεσε: «Είναι λόγια του αέρα ότι θα βάλετε το

μαχαίρι στο κόκαλο. Η αλαζονεία ρίχνει την κυβέρνηση από ξέρα σε ξέρα. Εμείς

δεν θα επιτρέψουμε να βουλιάξει ο δημόσιος βίος της χώρας».

Έντονη απάντηση

Έντονη ήταν η απάντηση του κ. Κ. Σημίτη: «Θα ελεγχθούν όλοι. Από το πλήρωμα,

τον τελευταίο ναύτη, τους αξιωματικούς του Λιμενικού, τις υπηρεσίες του ΥΕΝ.

Τα στελέχη της εταιρείας και η πλοιοκτήτρια εταιρεία. Δεν έχουμε κανένα λόγο

να καλύψουμε κανέναν».

Ιδιαίτερα επικριτικός ήταν ο Πρωθυπουργός και στα όσα η αντιπολίτευση αποδίδει

στην κυβέρνηση για τα αίτια του ναυαγίου: «Κανείς δεν λέει ότι όλα έχουν καλώς

και ότι δουλεύουν τέλεια. Δεν μπορείτε να λέτε ότι μόνον οι επάνω έχουν

ευθύνη.

Το ναυάγιο ήταν ένα δυσάρεστο γεγονός. Εμείς συναισθανόμαστε την ευθύνη και θα

δουλέψουμε για να αλλάξουμε τα πράγματα. Για να κάνουμε την Ελλάδα ανεπτυγμένη

χώρα», είπε ξεσηκώνοντας το χειροκρότημα των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ.

Η Αριστερά

Νωρίτερα πάντως, σε υψηλούς τόνους ήταν και οι τοποθετήσεις των αρχηγών των

κομμάτων της Αριστεράς. Η γενική γραμματέας του ΚΚΕ κ. Αλέκα Παπαρήγα

κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «φέρει εγκληματικές ευθύνες για το ναυάγιο», ενώ

υποστήριξε ότι «τα πλοία δεν μπορεί να ανήκουν σε εκείνους που αποσκοπούν στο

κέρδος». Και συμπλήρωσε: «Όσοι ταξιδεύουν με τα πλοία είναι εκτεθειμένοι στις

ορέξεις των εφοπλιστών».

Οξύς ήταν και ο πρόεδρος του Συνασπισμού κ. Νίκος Κωνσταντόπουλος ο οποίος

δήλωσε ότι «το μαχαίρι πρέπει να φθάσει στα κόκαλα του κυβερνητικού σώματος»

και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «μετέτρεψε σε χρηματιστηριακό τζόγο τις

συγκοινωνίες». «Ο πολίτης σε κάθε καταστροφή αισθάνεται ότι βρίσκεται σε

ανοχύρωτη πολιτεία», είπε χαρακτηριστικά.

Τροπολογία για δίκες εξπρές απόδοσης ευθυνών

Δίκες εξπρές για την ταχεία απόδοση ευθυνών σε υποθέσεις μείζονος σημασίας

προβλέπει τροπολογία που κατέθεσε χθες στη Βουλή ο υπουργός Δικαιοσύνης κ. Μ.

Σταθόπουλος.

Σύμφωνα με αυτήν, παρέχεται η δυνατότητα στον εκάστοτε υπουργό Δικαιοσύνης να

ζητεί από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου να διατάξει την κατ’ απόλυτη

προτεραιότητα διεξαγωγή της ποινικής διαδικασίας για ορισμένες περιπτώσεις

εγκλημάτων. Επίσης, σ’ αυτές τις περιπτώσεις ο αρμόδιος υπουργός θα καλεί το

δικαστήριο Εφετών να εφαρμόσει ταχέως τις διατάξεις του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.