Οι επιζώντες και οι συγγενείς των θυμάτων του τραγικού ναυαγίου θα
εμπλακούν σε μια μακροχρόνια και αβέβαιη νομική διαδικασία προκειμένου να
εισπράξουν αποζημιώσεις για την απώλεια των συγγενών τους, για τις ζημιές που
υπέστησαν, καθώς και για την απίστευτη εμπειρία που έζησαν.





Οι συγγενείς των θυμάτων και οι ναυαγοί του «Σαμίνα» θα πρέπει να οπλιστούν
με υπομονή. Στις μοιραίες βραχονησίδες ενδέχεται να βυθιστούν και οι
αποζημιώσεις των δικαιούχων


Παραδείγματα άλλων ναυαγίων, όπως αυτό του «Δύστος», το επιβεβαιώνουν.
Δικηγόροι και νομικοί συμβουλεύουν τους συγγενείς και τα θύματα προτού κάνουν
οποιαδήποτε ενέργεια και προτού εισπράξουν το βοήθημα που έσπευσε να προσφέρει
η πλοιοκτήτρια εταιρεία, να απευθυνθούν σε νομικούς, ειδικευμένους σε
ναυτιλιακά θέματα.


«Αυτήν τη στιγμή που μιλάμε είμαι σίγουρος ότι οι δικηγόροι της πλοιοκτήτριας
εταιρείας είναι κλεισμένοι στα γραφεία τους, σκυμμένοι πάνω από χοντρούς
φακέλους παραγεμισμένους χαρτιά και προσπαθούν να βρουν τρόπους να
ελαχιστοποιήσουν το χρηματικό ποσόν που θα καταβάλει, ύστερα από χρόνια, η
εταιρεία στους παθόντες», λέει ο Δημήτρης Βερβεσός, μέλος του Δικηγορικού
Συλλόγου Αθηνών (ΔΣΑ).


«Ανθρώπινο λάθος»


«Υπάρχει περίπτωση ο ιδιοκτήτης του πλοίου να μην πληρώσει τελικά ούτε
δραχμή», εξηγεί ο Μικές Κουντούρης, δικηγόρος, ο οποίος έχει αναλάβει την
υπόθεση των θυμάτων ενός άλλου ναυαγίου, του «Δύστος».


«Υπάρχει ο Κώδικας Ναυτικού Ιδιωτικού Δικαίου. Στο άρθρο 138 αυτού του Κώδικα
αναφέρεται ξεκάθαρα ότι ο εφοπλιστής ευθύνεται για κάθε πταίσμα του πληρώματος
του πλοίου. Αν αποδειχθεί όμως ότι το ναυάγιο προκλήθηκε εξαιτίας πράξεων ή
παραλείψεων του πληρώματος και το πλοίο ήταν αξιόπλοο και πληρούσε όλους τους
όρους ασφαλείας, τότε μπορεί η πλοιοκτήτρια εταιρεία να μην πληρώσει ούτε μια
δραχμή», εξηγεί ο δικηγόρος. «Όλα θα εξαρτηθούν από το πόρισμα της
Δικαιοσύνης. Από το αν οι έρευνες και οι ανακρίσεις που έχουν ήδη ξεκινήσει
καταλήξουν σχετικά με το ποιος έχει την ευθύνη για το ναυάγιο. Αν τελικά
φθάσουμε στην περίπτωση του ανθρώπινου λάθους, τότε η θέση του εφοπλιστή
γίνεται πολύ καλύτερη».


«Σαθρό καθεστώς»


«Ο κ. Βερβεσός συμπληρώνει ότι «υπάρχει ένα σαθρό νομικό καθεστώς, το οποίο
ανέχθηκαν εάν δεν το δημιούργησαν οι τελευταίοι υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας.
Αυτό δίνει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες ενός πλοίου να το μεταβιβάζουν σε
εικονικές εταιρείες, με έδρα εξωτικά νησιά της υδρογείου, ώστε σε περίπτωση
συντηρητικής κατάσχεσης να μη βρεθούν περιουσιακά στοιχεία να κατασχεθούν. Το
πλοίο "Δύστος", που ανήκε στην εταιρεία ΑΓΕΤ Ηρακλής, στα χαρτιά ήταν
ιδιοκτησία μιας εταιρείας και μοναδικό της περιουσιακό στοιχείο. Όταν οι
δικαστικοί κλητήρες έφθασαν με το χαρτί της κατάσχεσης στην έδρα της εικονικής
αυτής εταιρείας, αντίκρυσαν μόνο ένα κενό γραφείο, μια συσκευή τηλεφώνου και
μια οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή».


Ασφαλιστικά μέτρα


Οι κατηγορίες των θυμάτων του ναυαγίου είναι δύο: οι συγγενείς των νεκρών και
οι επιζώντες του ναυαγίου. Οι συγγενείς των νεκρών (σύζυγος, παιδιά και
υπερήλικοι γονείς οι οποίοι εξαρτώνταν οικονομικά από τον νεκρό) μπορούν να
καταθέσουν αγωγή στο αρμόδιο δικαστήριο και να ζητήσουν διατροφή. «Επειδή η
εκδίκαση της αγωγής ενδέχεται να καθυστερήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα,
προτείνω οι δικαιούμενοι να ζητήσουν με τη γρήγορη διαδικασία των ασφαλιστικών
μέτρων να τους επιδικαστεί προσωρινή διατροφή από την πλοιοκτήτρια εταιρεία,
στη συγκεκριμένη περίπτωση τη Minoan Flying Dolphings», λέει ο κ. Κουντούρης.


«Αυτή η διαδικασία πρέπει να ξεκινήσει όσο πιο γρήγορα γίνεται, με τη βοήθεια
δικηγόρου ειδικευμένου σε ναυτιλιακά θέματα, προκειμένου η πλοιοκτήτρια
εταιρεία να μην προλάβει να μεταβιβάσει τα περιουσιακά στοιχεία της». «Εάν και
όταν εκδικαστεί τελεσίδικα αυτή η υπόθεση, τότε οι συγγενείς των θυμάτων
μπορούν να εισπράξουν ως αποζημίωση εφάπαξ ποσόν ακόμα και 50 ή 70
εκατομμυρίων», εξηγεί ο κ. Βερβεσός.


Οι αγωγές


Εάν διαπιστωθεί ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος, «δηλαδή ότι οι
υπεύθυνοι του πλοίου δεν βρίσκονταν στο πόστο τους γιατί έβλεπαν ποδόσφαιρο
την ώρα του ατυχήματος», οι αγωγές θα υποβληθούν στα αρμόδια Πρωτοδικεία και
θα στρέφονται εναντίον της Minoan.


Εάν όμως αποδειχθεί ότι το ναυάγιο οφείλεται σε μηχανική βλάβη, στην
ακαταλληλότητα του πλοίου, στην ανεπάρκεια των σωστικών του μέσων, στην
ανυπαρξία συναγερμού και ανακοινώσεων από τα μεγάφωνα, τότε οι αγωγές πρέπει
να στραφούν εναντίον της εταιρείας στα πολιτικά δικαστήρια και εναντίον του
Ελληνικού Δημοσίου ­ της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων συγκεκριμένα ­ στα
Διοικητικά Πρωτοδικεία. Η Επιθεώρηση χορήγησε πιστοποιητικό αξιοπλοΐας στις 20
Ιουλίου.


Εάν επίσης διαπιστωθεί παράλειψη του Ελληνικού Δημοσίου στη διαδικασία
διάσωσης (καθυστέρηση στην αποστολή σωστικών συνεργείων, λανθασμένες οδηγίες
από τον Θάλαμο Επιχειρήσεων του ΥΕΝ, μη έγκαιρη αποστολή του εξειδικευμένου
ελικοπτέρου «Πούμα»), η διαδικασία είναι η ίδια. Αγωγή στο Διοικητικό
Πρωτοδικείο.


«Να προσφύγουν αμέσως»


«Οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να δράσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Αν
είναι δυνατόν και σήμερα. Η δήλωση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας ότι θα
αποδοθούν ευθύνες και θα τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι όσο ψηλά και να βρίσκονται,
δεν έχει καμία νομική ισχύ», εξηγεί ο κ. Βερβεσός. «Οφείλουν οι ίδιοι οι
ενδιαφερόμενοι να προσφύγουν στα δικαστήρια», συμφωνεί και ο κ. Κουντούρης.
«Αν ανατρέξει κανείς στις εφημερίδες του 1996 θα δει ότι οι τότε αρμόδιοι
υπουργοί, αρχηγοί Λιμενικού κ.ά. έλεγαν τα ίδια ακριβώς πράγματα. Ότι οι
υπεύθυνοι θα τιμωρηθούν κ.λπ. Σας πληροφορώ ότι κανείς δεν τιμωρήθηκε. Οι
δηλώσεις τών τότε υπεύθυνων πολιτικών δεν δέσμευσαν κανένα δικαστήριο. Τα
θύματα της υπόθεσης ακόμα ταλαιπωρούνται», τονίζει ο κ. Κουντούρης.


Οι επιζώντες του ναυαγίου μπορούν να προσφύγουν στα πολιτικά δικαστήρια και να
ζητήσουν αποζημίωση για την ηθική βλάβη που υπέστησαν. «Το ποσόν σε αυτές τις
περιπτώσεις μπορεί να φθάσει ακόμα και τα 15 εκατ. δραχμές». Για την υλική
ζημιά που υπέστησαν (τα φορτηγά των επαγγελματιών, τα Ι.Χ., τις αποσκευές
τους) η διαδικασία είναι η ίδια. Προσφυγή εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρρίας
στα πολιτικά δικαστήρια. Όσοι τραυματίστηκαν και εξαιτίας του τραυματισμού
τους δεν μπορούν να εργαστούν και υπάρχει απώλεια του εισοδήματός τους οι
αρμόδιοι καταθέτουν αγωγή στα αρμόδια δικαστήρια.


Με υπομονή και επιμονή


Όσοι ξεκινήσουν αυτές τις διαδικασίες θα πρέπει να οπλιστούν με υπομονή και
επιμονή.


«Πρόκειται για μακροχρόνιες διαδικασίες. Είναι σίγουρο ότι η εταιρεία θα
ασκήσει έφεση σε όλες τις δίκες. Θα υπάρξει προσπάθεια συμβιβασμού. Δίκες θα
αναβάλλονται ξανά και ξανά με διάφορες προφάσεις και δικαιολογίες. Εν τω
μεταξύ, ο χρόνος θα επουλώνει συνέχεια τις πληγές», τονίζει ο κ. Κουντούρης.


Τέλος, αποζημιώσεις θα καταβληθούν στους ιδιοκτήτες κάθε είδους οχήματος που
βρισκόταν στο γκαράζ του πλοίου. Οι δικαιούχοι άρχισαν από χθες να
προσέρχονται στο αρμόδιο τμήμα του ΝΑΤ, Εθνικής Αντιστάσεως 1, και να
προσκομίζουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Για περισσότερες πληροφορίες
μπορούν να απευθύνονται όσοι ενδιαφέρονται στο τηλέφωνο 4222.428.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από