Οι κανόνες ασφαλείας δεν τηρούνται. Ανύπαρκτοι πυροσβεστήρες, πνευστές

σχεδίες με μπαλώματα και ταινίες ραμμένες που είναι αδύνατον να ξεδεθούν με

ανθρώπινες δυνάμεις σε περίπτωση ανάγκης, μπαούλα για σωσίβια στοιβαγμένα κάτω

από σκάλες, έτσι που ακόμη κι αν βρεθούν δεν ανοίγουν τα καπάκια τους, άλλα

παλιά κι άλλα χωρίς λάμπες και σφυρίχτρες, δεμένα με χιλιόμετρα σχοινιών, που

για να λυθούν και να χρησιμοποιηθούν χρειάζονται αν όχι τσεκούρι, σίγουρα το

θαυματουργό χέρι του Άη Νικόλα…

Αυτές είναι μερικές μόνον από τις ελλείψεις που διαπίστωσε για λογαριασμό των

«ΝΕΩΝ» ο αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και

συντονιστής του Τομέα Πρόληψης Ατυχημάτων του ΕΚΑΒ κ. Ιωάννης Στ. Παπαδόπουλος

σε επιθεωρήσεις που πραγματοποιήθηκαν το πρωί του περασμένου Σαββάτου σε πλοία

που έχουν ως αφετηρία το λιμάνι της Ραφήνας.

Η επιλογή των συγκεκριμένων πλοίων έγινε από τον ίδιο τον κ. Παπαδόπουλο, από

στοιχεία που έχει συγκεντρώσει τα τελευταία χρόνια και η απόφαση για την

επιθεώρηση ελήφθη πολύ πριν από την απόφαση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας

να δημοσιεύσει τη λίστα με τα πλοία που προτίθεται να «δέσει» από τα μεσάνυχτα

της Κυριακής έως σήμερα, εφ’ όσον δεν πληρούν τους κανονισμούς ασφαλείας.

Στα πλοία που επιθεώρησε ο συντονιστής του Τομέα Πρόληψης Ατυχημάτων του ΕΚΑΒ

μαζί με «ΤΑ ΝΕΑ» διαπιστώθηκαν σοβαρές παραλείψεις όσον αφορά στους κανόνες

πυρασφάλειας, στην ποσότητα και ποιότητα των σωστικών μέσων, αλλά και

παραβιάσεις κανονισμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πλοία αυτά δεν βρίσκονται

στην λίστα του υπουργείου, τουλάχιστον μέχρι αυτήν τη στιγμή.

Μεταξύ άλλων, «ΤΑ ΝΕΑ», μαζί με τον κ. Παπαδόπουλο, δεν μπορούσαν να το

πιστέψουν όταν είδαν πλοίο, λίγα μόλις λεπτά μετά την αναχώρησή του, να

επιστρέφει στο λιμάνι για να παραλάβει έναν καθυστερημένο επιβάτη με το

αυτοκίνητό του, κάνοντας κυριολεκτικά άσκηση… ισορροπίας, αφού ανοίγει την

πόρτα μπροστά στην προβλήτα χωρίς να δέσει… Την ίδια ώρα, ο αξιωματικός του

Λιμενικού που βρίσκεται στο λιμάνι της Ραφήνας, αλλά και οι συνάδελφοί του από

το πλωτό σκάφος που βρίσκεται μερικά μέτρα απέναντι, παρατηρούν το συμβάν σαν

να ήταν το πιο φυσιολογικό…

Ανάμεσα σ’ αυτά, περισσότερο από μία φορά παρατηρήθηκε η επανάληψη της

απαράδεκτης συνήθειας, οι επιβάτες να βρίσκονται λίγα μέτρα πίσω από την πόρτα

του πλοίου, η οποία είναι μισάνοιχτη δέκα περίπου λετπά πριν φθάσει το πλοίο

στο λιμάνι για να «δέσει»… Και γεννάται το εύλογο ερώτημα, μήπως τελικά

πλήρωμα, επιβάτες, λιμενικοί, επιθεωρητές και υπουργείο τα περιμένουν όλα από

τον Άη Νικόλα;

«ΕΞΠΡΕΣ ΠΗΝΕΛΟΠΗ»

Με παραλείψεις μεταφέρει κάθε χρόνο 350.000 επιβάτες και 60.000 οχήματα

Μέσα στα μπαουλάκια υπάρχουν σωσίβια. Αλίμονο, όμως, σε όποιον άτυχο

προσπαθήσει να τα ανοίξει, γιατί δεν θα τα καταφέρει. Κι αυτό, επειδή θα βρει

ακουμπισμένα πάνω στο καπάκι καδρόνια τεραστίου βάρους. Αλλά ακόμη κι αν δεν

βρει αυτά, θα διαπιστώσει ότι είναι αδύνατον ν’ ανοίξει ένα καπάκι που

εφάπτεται με τις σκάλες του επόμενου ορόφου του πλοίου

Στο πλοίο που ανήκει στη Minoan Flying Dolphins – Hellas Ferries, και εκτελεί

καθημερινά δρομολόγια για την Άνδρο, την Τήνο και τη Μύκονο, δεν χρειάζεται

καν να το ψάξουμε, αφού ύστερα από μια σύντομη βόλτα, οι ελλείψεις και οι

παραβάσεις της νομοθεσίας και της κοινής λογικής πρόληψης ατυχημάτων

βρίσκονται δυστυχώς μπροστά μας. Είναι Σάββατο, 06.45 το πρωί και οι επιβάτες

ανυποψίαστοι επιβιβάζονται στο «Εξπρές Πηνελόπη» για να φθάσουν στην Άνδρο,

την Τήνο και τη Μύκονο.


Τα «βαρελάκια» ή αλλιώς πνευστές σχεδίες, δεν έχουν σωστά δεσίματα. Μερικά

απ’ αυτά ανοίγουν κανονικά με μια λωρίδα που διαθέτει ειδικό κλιπάκι. Τα

υπόλοιπα, όμως, είναι δεμένα με σκληρές ταινίες που δεν έχουν πουθενά άνοιγμα

και με υφασμάτινες λωρίδες που είναι ραμμένες μεταξύ τους, ώστε ν’ αναρωτιέται

κανείς πώς είναι δυνατόν να ανοίξουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Και σαν να

μην έφθαναν όλ’ αυτά, τα περισσότερα βαρελάκια είναι μπαλωμένα και σε πολλά

σημεία σάπια!

Το «Εξπρές Πηνελόπη» ανήκει στη MFD από τον περασμένο Νοέμβριο, αφού

εξαγοράστηκε από τη Ναυτική Εταιρεία Γραμμές Δημήτρη Αγούδημου. Η ίδια η

εταιρεία (MFD), η οποία για την έκδοση τριών εισιτηρίων δεν ζήτησε ούτε ένα

όνομα, ανακοίνωνε σε Δελτίο Τύπου του Νοεμβρίου του 1999 ότι με την απόκτηση

του συγκεκριμένου πλοίου προστίθενται στη συνολική ετήσια διακίνησή της

350.000 επιβάτες και 60.000 οχήματα και στον συνολικό κύκλο εργασιών της

περίπου 1,2 δισ. δραχμές.


Όσο για τα σωσίβια-κουλούρες, στα οποία η πρόσβαση είναι εύκολη γιατί

βρίσκονται στο κατάστρωμα, απ’ ό,τι αποδεικνύεται από κοντά, για άλλη μια

φορά, τα φαινόμενα απατούν. Κι αυτό επειδή τα περισσότερα είναι χιλιοδεμένα με

σχοινιά σε ναυτικούς κόμπους που μόνο ένα… τσεκούρι μπορεί να λύσει. Αλλά

και αυτά που δεν είναι δεμένα, δεν διαθέτουν τον απαραίτητο φωτισμό (λαμπάκι)

που ενεργοποιείται αυτόματα μόλις το σωσίβιο έρθει σε επαφή με το νερό

*** Στο «Εξπρές Πηνελόπη», επίσης, δεν υπάρχουν παιδικά σωσίβια (μόνο σε μια

θύρα), ούτε σχέδιο πυρκαγιάς, το οποίο θα έπρεπε να βρίσκεται σε βιτρίνα στο

εξωτερικό μέρος του πλοίου, αλλά ούτε και πυροσβεστήρες (στον εξωτερικό χώρο).



«ΚΑΡΥΣΤΟΣ»

Με σάπιο κατάστρωμα

Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Κάρυστος», που ανήκει στη «Γέραιστος Ναυτική

Εταιρεία», εκτελεί καθημερινά από δύο έως τέσσερα δρομολόγια για την Κάρυστο.

Το πλοίο βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, όχι μόνο από άποψη πυρασφάλειας και

σωστικών μέσων, αλλά και από άποψη εσωτερική και εξωτερική.


Το πλοίο διαθέτει μόνο δύο βάρκες χωρητικότητας 11 ατόμων. Απουσιάζει, όμως,

ο μοχλός του γερανού που είναι απαραίτητος για να γυρίσει τη βάρκα και να τη

ρίξει στη θάλασσα – Κι αν μπορέσει κανείς να βρει τα σωσίβια, αυτά βρίσκονται

σε άθλια κατάσταση. Σκονισμένα (δεν γνωρίζουμε τη χρονολογία κατασκευής τους),

χωρίς λαμπάκια και σφυρίχτρες (ούτε τα παιδικά). Το ίδιο ισχύει και για τα

σωσίβια-κουλούρες που κρέμονται από τα κιγκλιδώματα του καταστρώματος

Τα πλαϊνά του έχουν επισκευαστεί και κομμάτια λαμαρίνας έχουν χιλιοκολληθεί,

πράγμα που γίνεται εύκολα αντιληπτό και από τον πιο ανυποψίαστο επιβάτη, το

κατάστρωμα είναι σάπιο, ενώ η πόρτα του πλοίου (ανοίγει από πάνω και σηκώνεται

ολόκληρη στον αέρα) δεν εφάπτεται καλά στα πλαϊνά.


Η πυρασφάλεια του «Κάρυστος» είναι ακόμη μια… πονεμένη ιστορία. Η

ημερομηνία του μοναδικού πυροσβεστήρα του πλοίου έχει λήξει και βρίσκεται πίσω

από μια πόρτα. Όσο για τα πυροσβεστικά σημεία άντλησης νερού, αυτά είναι

περασμένα με πολλά στρώματα μπογιάς. Τόσο πολλά, που η βαλβίδα άντλησης νερού

έχει πετρώσει και είναι αδύνατο να ανοίξει σε περίπτωση κινδύνου

*** Στο πλοίο δεν υπάρχουν, επίσης, φωτεινές πινακίδες σε περίπτωση ανάγκης,

πινακίδες συγκέντρωσης για σωσίβια, ούτε σχέδιο διάσωσης.



«ΜΑΡΜΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ»

Ταξιδεύει καθημερινά με μικρές ελλείψεις

Το «Μαρμάρι Εξπρές» δεν διαθέτει βαρελάκια, αλλά σχεδίες συγκράτησης που

έχουν μικρότερη χωρητικότητα, αλλά και είναι λιγότερο ασφαλείς, αφού δεν είναι

σκεπαστές. Τα σημεία όπου θα έπρεπε να είναι στημένα τα βαρελάκια είναι κενά

Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Μαρμάρι Εξπρές», που ανήκει στην Καρύστια Ναυτική

Εταιρεία εκτελεί καθημερινά από τρία έως τέσσερα δρομολόγια για το Μαρμάρι.


Οι δύο πυροσβεστήρες που βρίσκονται στο κατάστρωμα δεν είναι προς χρήση διότι

έχουν λήξει – Τα σωσίβια-κουλούρες που βρίσκονται στο κατάστρωμα δεν έχουν

ούτε φως ούτε σφυρίχτρα

Το πλοίο, που εξαγοράστηκε από την Ιαπωνία και μετράει δέκα χρόνια ζωής, είναι

γενικά σε καλή κατάσταση, δεν παύει όμως να παρουσιάζει ελλείψεις σε βασικούς

κανόνες πυρασφάλειας και σωστικών μέσων.