«Τα 20 από τα 100 δείγματα πετρελαίου που μας φέρνουν για αναλύσεις είναι

νοθευμένα. Όπως νοθευμένα είναι και τα 5 στα 100 δείγματα από βενζίνη». Η

δήλωση αυτή ανήκει σε στέλεχος του Χημείου του Κράτους και φανερώνει την

έκταση που έχει πάρει η νοθεία καυσίμων στην ελληνική αγορά.

Η νοθεία όμως είναι η μια όψη των παρανομιών που σημειώνονται στην αγορά των

υγρών καυσίμων. Η άλλη όψη είναι η παράνομη διακίνηση καυσίμων για τα οποία

δεν έχουν πληρωθεί φόροι. Ο τζίρος από την παράνομη διακίνηση πετρελαίου

υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο ξεπερνά τα 500 δισ. δραχμές.

Ρόλο-κλειδί στις κομπίνες του πετρελαίου έχουν οι παράνομες αποθήκες. Άνθρωποι

που γνωρίζουν την αγορά λένε ότι οι παράνομοι αυτοί αποθηκευτικοί χώροι

ξεπερνούν τις 1.000 σε ολόκληρη τη χώρα (οι 200 βρίσκονται στο Λεκανοπέδιο

Αθηνών). Ορισμένοι επαγγελματίες μάλιστα του κλάδου προχωρούν ακόμη

περισσότερο και καταγγέλλουν στα «ΝΕΑ» ότι στη ζώνη από το Χαϊδάρι μέχρι την

Ελευσίνα βρίσκονται οι περισσότεροι χώροι όπου αποθηκεύεται και νοθεύεται το

πετρέλαιο και η βενζίνη.

Η τολουόλη

Οι ίδιοι υπολογίζουν μάλιστα ότι από τα 7.350 πρατήρια που υπάρχουν σήμερα σε

ολόκληρη την Ελλάδα τουλάχιστον τα 350 διακινούν νοθευμένα υγρά καύσιμα.

Μάλιστα, μέλος της διοίκησης της Πανελληνίας Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, τόνισε

στα «ΝΕΑ» ότι «ο αριθμός αυτός θα μεγαλώσει σίγουρα τα επόμενα χρόνια, όχι

επειδή κάποιοι συνάδελφοι θέλουν υποχρεωτικά να παρανομήσουν αλλά για να

επιβιώσουν από τον ανταγωνισμό».

Ο πιο διαδεδομένος τρόπος νοθείας έχει βάση του την τολουόλη που είναι ένα

συνηθισμένο διαλυτικό χρώματος, που εισάγεται συνήθως από την Ιταλία. Αυτή

χρησιμοποιείται από τα κυκλώματα για να νοθεύονται τα καύσιμα και να

μεγαλώνουν τα κέρδη των παράνομων διακινητών. Στην αγορά έχουν ακουστεί φήμες

που εμφάνιζαν την τροφοδοσία των κυκλωμάτων αυτών με τολουόλη να γίνεται από

την Ιταλία μία ή και περισσότερες φορές την εβδομάδα.

Η «συνταγή»

Η ανάμειξη είναι ο πιο απλός τρόπος νοθείας. Τα κόλπα που χρησιμοποιούνται

είναι πολλά και μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η πώληση αμόλυβδης βενζίνης για

σούπερ ή για σούπερ αμόλυβδη και του πετρελαίου θέρμανσης ή του πετρελαίου

ναυτιλίας για πετρέλαιο κίνησης.

Η συνταγή είναι απλή. Οι παράνομοι διακινητές αγοράζουν για παράδειγμα την

αμόλυβδη 200 δραχμές το λίτρο και την πωλούν για σούπερ προς 250 δραχμές το

λίτρο. Αυτομάτως κερδίζουν τη διαφορά των 50 δραχμών.

Στην ίδια λογική εντάσσεται και το παράδειγμα που ανέφερε στα «ΝΕΑ» ιδιοκτήτης

πρατηρίου στο κέντρο της Αθήνας: «Πέρυσι το πετρέλαιο θέρμανσης κόστιζε 100

δραχμές και το πετρέλαιο κίνησης 180 δραχμές. Όσοι πωλούσαν πετρέλαιο

θέρμανσης λέγοντας ότι είναι κίνησης, κέρδιζαν 80 δραχμές στο λίτρο. Βέβαια το

ντίζελ κίνησης νοθεύεται και με πετρέλαιο ναυτιλίας».

Στο σημείο αυτό, ένας άλλος πρατηριούχος, λέει στα «ΝΕΑ» ότι «δεν την έχουν

γλιτώσει ούτε οι φούρνοι ούτε και τα καθαριστήρια». Και προσθέτει: «Τα

καθαριστήρια και οι φούρνοι δουλεύουν με ντίζελ κίνησης. Πολλές φορές με

φωνάζουν να τους εφοδιάσω. Πηγαίνοντας εκεί μού έχει τύχει να κοιτάξω μέσα

στις δεξαμενές και να δω ότι είναι κατάμαυρες από τις ουσίες που εμπεριέχει το

πετρέλαιο ναυτιλίας».

Ακριβά = νοθευμένα

Ρόλο-κλειδί στις κομπίνες του πετρελαίου έχουν οι παράνομες αποθήκες.

Άνθρωποι που γνωρίζουν την αγορά λένε ότι οι παράνομοι αυτοί αποθηκευτικοί

χώροι ξεπερνούν τους 1.000 σε ολόκληρη τη χώρα

Η βενζίνη σούπερ και το πετρέλαιο κίνησης είναι αυτά που νοθεύεται

περισσότερο. Όπως έλεγε στα «ΝΕΑ» ο κ. Μ. Αυγουστάκης από το Γενικό Χημείο του

Κράτους, «τα καύσιμα που νοθεύονται κατά κύριο λόγο είναι αυτά που κοστίζουν

περισσότερο». Ο ίδιος προσθέτει «ότι έχουν φθάσει στο Χημείο για αναλύσεις

δείγματα σούπερ βενζίνης που ήταν έως και 100% νοθευμένα με αμόλυβδη βενζίνη.

Πωλούσαν δηλαδή αμόλυβδη για σούπερ».

Από τα δείγματα της σούπερ βενζίνης που φθάνουν στο Χημείο του Κράτους και τα

οποία είναι νοθευμένα προκύπτει ότι η νοθεία αφορά το 10% με 15% της ποσότητας

του κάθε δείγματος. Υπάρχουν επίσης δείγματα της ίδιας βενζίνης που

αποδεικνύεται ότι έχουν νοθευτεί με τολουόλη, που είναι αρωματικός

υδρογονάνθρακας, και ο οποίος σε μικρή ποσότητα εμπεριέχεται από μόνος του στη

βενζίνη. Με τολουόλη δεν μπορεί να νοθευτεί ποσότητα μεγαλύτερη από του 5% της

βενζίνης χωρίς να εντοπιστεί στην ανάλυση. Και αυτό επειδή αλλάζουν κάποιοι

παράμετροί της (ειδικό βάρος, οκτάνια, στοιχεία απόσταξης, θειάφι, κλπ).

Οι «νονοί»

Ένα άλλο μέλος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Αττικής έλεγε στα «ΝΕΑ» ότι

«υπάρχουν τουλάχιστον 5 – 6 άτομα, γνωστά στην πιάτσα των βενζινοπωλών που

ελέγχουν διψήφιο αριθμό πρατηρίων ο καθένας και τα οποία πρατήρια διαθέτουν

νοθευμένα καύσιμα». Σύμφωνα με τον ίδιο τα άτομα αυτά «μπορούν και δίνουν

ακόμα και 50 εκατομμύρια δραχμές για να εξαγοράσουν τον ιδιοκτήτη του και να

του δίνουν να πουλά νοθευμένα καύσιμα. Οι ίδιοι δεν φαίνονται πουθενά ως

ιδιοκτήτες και την απόσβεση των χρημάτων τους την κάνουν σε πολύ σύντομο

χρονικό διάστημα. Άλλωστε ένα πρατήριο μικρό, με δύο αντλίες για παράδειγμα,

έχει κόστος χωρίς το οικόπεδο από 25 εκατομμύρια δραχμές και πάνω. Επομένως με

τα 50 εκατομμύρια που παίρνει, είναι και ευχαριστημένος…»

Ο ολιγαρκής

Με αυτή την περιγραφή της κατάστασης συμφωνεί και ένας άλλος ιδιοκτήτης

συνοικιακού πρατηρίου στο Περιστέρι. Ο συγκεκριμένος βενζινοπώλης έχει

επενδύσει 40 εκατομμύρια δραχμές για το πρατήριό του μέσα σε 10 χρόνια.

Απασχολεί 4 άτομα προσωπικό (Έλληνες που τους έχει ασφαλισμένους στο ΙΚΑ),

έχει πλυντήριο και πουλάει και λάδια. Πριν λίγες μέρες πωλούσε τη σούπερ προς

295,8 δραχμές, την αμόλυβδη 284 δραχμές και το ντίζελ κίνησης 271 δραχμές.

Αυτό που λέει είναι ότι πουλάει κάθε βενζίνη 20 δραχμές ακριβότερα από όσο την

αγοράζει, «μιας και τόσο έχω υπολογίσει ότι μου αρκούν για να βγάζω τα

λειτουργικά έξοδα και να πληρώνω τους μισθούς». Λέει ακόμα ότι έστω κι αν

δουλεύει 14 ώρες τη μέρα «δεν μπορώ να αγοράσω καινούργιο αυτοκίνητο, ενώ ξέρω

ορισμένους συναδέλφους που έχουν πολυτελέστατες Μερσεντές και μπράβους. Αν δεν

κάνουν νοθεία, τότε πού τα βρίσκουν τόσα λεφτά;».

Υπάρχουν και κινητές δεξαμενές με νοθευμένα καύσιμα

Σε όσους ασχολούνται με τη διακίνηση καυσίμων είναι γνωστή η ύπαρξη δεκάδων

παράνομων δεξαμενών στην ζώνη Χαϊδαρίου – Ελευσίνας. Στην ίδια περιοχή λέγεται

ότι υπάρχουν και κινητές δεξαμενές μέσα σε κοντέινερ.

Η νοθεία της βενζίνης μπορεί πολύ εύκολα να γίνει και στους αποθηκευτικούς

χώρους ενός πρατηρίου. «Ο πρατηριούχος μπορεί με μια αντλία αντιεκρηκτική να

μεταφέρει από μια δεξαμενή ποσότητες αμόλυβδης βενζίνης και να την διοχετεύσει

σε άλλο χώρο που υπάρχει η σούπερ. Και έτσι να πουλήσει ως σούπερ το μείγμα

των δύο βενζινών».

Εκτός όμως από την αντλία υπάρχει και μια ακόμα πιο «προχωρημένη» μέθοδος: Μια

κονσόλα τοποθετείται κάτω από το γραφείο του ιδιοκτήτη του πρατηρίου. Η

κονσόλα διαθέτει πεντάλ τα οποία συνδέονται με βάνες και σωληνώσεις που

υπάρχουν στις υπόγειες δεξαμενές του πρατηρίου. Ο χειριστής μπορεί να κάθεται

στο γραφείο του, να βλέπει πίσω από το παράθυρο τι γίνεται και αναλόγως να

πατάει τα πετάλια, αναμιγνύοντας τις ποσότητες των υγρών καυσίμων!