«Απέτυχα με 19,4»: Μπλακ χιούμορ; Μπλακ ναι. Χιούμορ όχι. Πρόκειται για

την πραγματικότητα που χθες σοκάρισε ένα μεγάλο μέρος ενδιαφερομένων και μη.

Πάντως ο υπουργός Παιδείας κ. Π. Ευθυμίου, ο οποίος σημειωτέον έχει ευτυχώς

αρχίσει να «μεταρρυθμίζει» τη μεταρρύθμιση, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «κάθε

σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων στον κόσμο ακόμη και αν στηρίζεται στην

προφορική βαθμολογία και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ή αν στηρίζεται στη

διαδικασία συνέντευξης όπως στην Οξφόρδη, είναι μοριοδοτημένο συναγωνιστικά.

Παντού ο άριστος μπορεί να συναντήσει κάποιον που μπορεί να έχει ένα μικρό

μόριο παραπάνω από αυτόν». Τέτοιου είδους συναντήσεις απ’ ό,τι έδειξαν τα

αποτελέσματα συνέβησαν αρκετές…

Οι «συναντήσεις» αυτές, που είχαν ουσιαστικά προαναγγελθεί από τις βαθμολογίες

των υποψηφίων τον περασμένο Ιούλιο, οφείλονται σε τρεις κυρίως παράγοντες:

Ο πρώτος είναι η συμμετοχή της προφορικής βαθμολογίας των υποψηφίων στο σύνολο

μορίων για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, ο δεύτερος είναι η σκληρή

προετοιμασία των υποψηφίων κατά μόνας, αλλά κυρίως στα φροντιστήρια, και ο

τρίτος λόγος είναι τα, κατά γενικήν ομολογία, εύκολα θέματα που ετέθησαν στις

εξετάσεις.

Ψηλά, πολύ ψηλά όμως ανέβηκαν και οι βάσεις των σχολών με το παλαιό σύστημα

των Γενικών Εξετάσεων. Εδώ όμως ο κυριότερος λόγος είναι ο δραστικός

περιορισμός των θέσεων εισακτέων.

Συνέβαλαν όμως και στην περίπτωση αυτή, τόσο η ευκολία των θεμάτων όσο και το

γεγονός ότι οι υποψήφιοι αυτής της κατηγορίας και δικαίωμα κατοχύρωσης

βαθμολογίας είχαν και προετοιμάστηκαν μιαν ολόκληρη χρονιά, χωρίς το πρωινό

ωράριο του σχολείου, στη χειρότερη περίπτωση σε τέσσερα το πολύ μαθήματα.

Φοιτητές με βαθμούς κάτω… από τη βάση και στα δύο συστήματα !

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύγκριση των βάσεων μεταξύ των δύο συστημάτων. Οι

ενδιαφερόμενοι μπορούν να προχωρήσουν κάνοντας αναγωγή των βαθμολογιών των δύο

συστημάτων στην εικοσάβαθμη κλίμακα. Αυτό γίνεται για μεν το νέο σύστημα

διαιρώντας το σύνολο μορίων διά του 20 ­ το 132,08 γίνεται για παράδειγμα

13,20 με άριστα το 20 ­, για δε το παλαιό σύστημα διαιρώντας το σύνολο μορίων

διά 320, οπότε π.χ. το 4.315 γίνεται 13,4 με άριστα το 20.

Ειδικότερα παρατηρούμε ότι:

* Στο πρώτο επιστημονικό πεδίο του νέου συστήματος, που περιλαμβάνει τις

Νομικές, Φιλολογικές κ.λπ. Σχολές και αντιστοιχεί στην Γ’ Δέσμη του παλαιού

συστήματος, η βάση εισαγωγής με το παλαιό σύστημα (14,4) είναι υψηλότερη από

τη βάση εισαγωγής με το νέο σύστημα (13,2). Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η

χαμηλότερη βάση και στις δύο περιπτώσεις διαμορφώθηκε στο ίδιο Τμήμα, στο

Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας Θεσσαλονίκης.

Στα ΤΕΙ του ιδίου πεδίου και πάλι η βάση εισαγωγής με το παλαιό σύστημα (15)

είναι υψηλότερη από αυτήν του νέου συστήματος, που είναι 11,1.

Στα δεύτερο και τέταρτο πεδία, που περιλαμβάνουν τις Φυσικομαθηματικές και

Πολυτεχνικές Σχολές και αντιστοιχούν στην Α’ Δέσμη του παλαιού συστήματος, η

βάση στο παλαιό σύστημα (13,4) είναι μικρότερη τόσο από τη βάση του 2ου πεδίου

(14,2) όσο και από τη βάση του 4ου πεδίου (14,3). Στα τμήματα των ΤΕΙ τόσο των

δύο πεδίων όσο και της Δέσμης παρατηρείται το θλιβερό φαινόμενο να εισάγονται

υποψήφιοι με βαθμολογίες πολύ κάτω του 10 με άριστα το 20.

Τα αποτελέσματα με το παλαιό σύστημα δείχνουν ότι σε 27 Τμήματα των ΤΕΙ

εισάγονται υποψήφιοι με μέσο όρο βαθμολογίας κάτω του 10 με άριστα το 20.

Ο τελευταίος των τελευταίων μάλιστα στην Α’ Δέσμη εισάγεται με… 6 (!) στο

Τμήμα Θερμοκηπιακών Καλλιεργειών και Ανθοκομίας Καλαμάτας. Το φαινόμενο όμως

αυτό δεν εξαφανίζεται με το νέο σύστημα.

Αντιθέτως, συντηρείται και ο τελευταίος των τελευταίων με το νέο σύστημα

«ξεπερνάει» τον συνάδελφο του παλαιού συστήματος: εισάγεται με βαθμό 5,8! στο

ίδιο Τμήμα.

Παρατηρώντας κανείς με προσοχή τον πίνακα στον οποίον αναγράφονται κατά

φθίνουσα σειρά οι βάσεις εισαγωγής με το νέο σύστημα θα μετρήσει 27 Τμήματα

των ΤΕΙ στα οποία οι υποψήφιοι όχι μόνο εισάγονται με μέσο όρο βαθμολογίας

κάτω από το 10 με άριστα το 20 αλλά έχουν και κάτι «απίστευτους» βαθμούς

απολυτηρίων, από 9,5 έως και 6,6!

Πρόκειται για μιαν ακόμη τρύπα του νέου συστήματος. Είχε μεν προβλεφθεί η

δυνατότητα να δώσει εξετάσεις με το νέο σύστημα και στα 14 μαθήματα της Γ’

Λυκείου όποιος παλαιός υποψήφιος ήθελε αλλά δεν είχε προβλεφθεί τι θα μετρήσει

ως βαθμός απολυτηρίου.

Κι έτσι υπολογίσθηκε ο μέσος όρος των γραπτών βαθμών των υποψηφίων. Αν, τώρα,

παρατηρήσει κανείς το άθροισμα των βαθμών στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας,

αντιλαμβάνεται πολύ καθαρά ότι ορισμένοι και την πλάκα τους έκαναν και στην

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση βρέθηκαν.

Στο τρίτο πεδίο, που περιλαμβάνει τις Ιατροφαρμακευτικές Σχολές και

αντιστοιχεί στη Β’ Δέσμη του παλαιού συστήματος, το νέο σύστημα… δεν

πιάνεται.

Στη Νοσηλευτική Αθήνας διαμορφώθηκαν οι χαμηλότερες βάσεις και για τα δύο

συστήματα: 17,2 για το παλαιό και 18 για το καινούργιο σύστημα.

Εδώ η κατάσταση ήταν ή όλα ή τίποτα. Και έτσι φαίνεται πως «έπαιξαν» αρκετοί

υποψήφιοι, καθώς όταν κάποιος πάει για γιατρός, δύσκολα δέχεται να γίνει

νοσοκόμος.

Στο 5ο πεδίο, που περιλαμβάνει τις Οικονομικές Σχολές και αντιστοιχεί στην

παλαιά Δ’ Δέσμη, η βάση για τα ΑΕΙ είναι στο 16,1 με το νέο αλλά στο 14,1 με

το παλαιό σύστημα ενώ στα ΤΕΙ το μεν παλαιό σύστημα διαμορφώνει μιαν αξιοπρεπή

βάση στο 14,1, το δε νέο σύστημα διαμορφώνει ένα 9,3 με άριστα το 20 στο Τμήμα

Εφαρμογής Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και στο Εμπόριο του ΤΕΙ Ηπείρου.