Η βρετανική κοινή γνώμη τάσσεται, προς το παρόν, με την πλευρά των αγροτών και
των οδηγών φορτηγών. Όταν, όμως, η βενζίνη αρχίσει να στερεύει, ο λαός θα
στραφεί σίγουρα εναντίον των διαδηλώσεων και θα επιρρίψει την ευθύνη στους
απεργούς. Ποιος φέρει, λοιπόν, την ευθύνη; Αυξάνοντας την παγκόσμια τιμή του
πετρελαίου από 9$ (3.420 δρχ.) το βαρέλι το 1999 σε 34$ (12.920 δρχ.) το
βαρέλι, ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (OPEC) συνέβαλε σημαντικά στο
αίσθημα δυσφορίας του βιομηχανοποιημένου κόσμου.


Αλλά η πολιτική αναστάτωση και η οικονομική λιτότητα με την οποία ήρθαν
αντιμέτωπες οι χώρες του OPEC όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν χαμηλές
λησμονούνται εύκολα. Στη Βενεζουέλα, οι οδομαχίες οδήγησαν στην πτώση της
κυβέρνησης. Το Μεξικό απέτυχε να τιμήσει τα χρέη του. Η Νιγηρία βυθίστηκε σε
ακόμα μεγαλύτερη φτώχεια.


Το πραγματικό κόστος





Μάντσεστερ, ουρές. Στα πρατήρια, αστυνομικοί φροντίζουν για την τάξη. Οι
οδηγοί περίμεναν μέχρι και μία ώρα


Σε πραγματικές τιμές, το πετρέλαιο είναι κατά 65% φθηνότερο από ό,τι το 1990,
την εποχή που το Ιράκ εισέβαλε στο Κουβέιτ. Στη Βρετανία, το πραγματικό κόστος
του αργού πετρελαίου με βάση την ανταλλακτική αξία της στερλίνας εξακολουθεί
να είναι μικρότερο από ό,τι στη δεκαετία του 1970. Η διαφορά είναι ότι το
πετρέλαιο κοστίζει σήμερα σε πραγματικές τιμές 50% περισσότερο από ό,τι στις
αρχές του 1991.


Αυτό οφείλεται εν μέρει στους φόρους των καυσίμων. Για χρόνια, οι υπουργοί
Οικονομικών της Βρετανίας αντιμετώπιζαν τους αυτοκινητιστές ως εύκολα θύματα,
μεταμφιέζοντας τη στυγνή αρπαγή των εισοδημάτων τους σε πολιτικά ορθό μέτρο με
σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος.


Άλλοι ένοχοι είναι οι εταιρείες πετρελαίου και τα σούπερ μάρκετ που διατηρούν
τα περιθώρια κέρδους σε υψηλά επίπεδα ανεξαρτήτως από το αν η τιμή του
πετρελαίου είναι υψηλή ή χαμηλή.


Μήπως, όμως, φταίνε και οι καταναλωτές; Συνιστούν την πιο μαχητική δύναμη της
Βρετανίας. Διεκδικούν χαμηλότερους φόρους αλλά καλύτερες υπηρεσίες. Ωστόσο, το
κόστος των πρώτων υλών έχει αυξηθεί.


Οι φόροι των καυσίμων μπορεί να είναι υψηλοί, αλλά ο ΦΠΑ και ο φόρος
εισοδήματος είναι σχετικά χαμηλοί σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες.
Οι σημερινές διαμαρτυρίες είναι αποτέλεσμα μιας κακής κυβερνητικής πολιτικής,
και η επίδειξη της "λαϊκής δύναμης" είναι αναζωογονητική. Αξίζει, όμως, να
καταστραφεί η οικονομία προκειμένου να γίνει μία επισήμανση;

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από