Μία καλύτερη ημέρα θα είναι η σημερινή για τη θάλασσα και τις ακτές του

Ευβοϊκού, αφού το μεγαλύτερο τμήμα της ποσότητας πετρελαιοειδών, που διέρρευσε

ύστερα από τη βύθιση του φορτηγού πλοίου «Eurobalker 10», έχει απαντληθεί.

Μεγάλη μάχη. Ο καθαρισμός των ακτών του Ευβοϊκού συνεχίζεται έτσι ώστε ούτε

μία πέτρα να μη μείνει χωρίς να έχει καθαριστεί

Μία εβδομάδα ακριβώς μετά το ναυάγιο του «Eurobalker 10», το υπουργείο

Εμπορικής Ναυτιλίας, οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος, οι κάτοικοι της

περιοχής, η Νομαρχιακή και η Τοπική Αυτοδιοίκηση συνεχίζουν την μάχη της

απορρύπανσης στον Ωρωπό, το Δήλεσι και το Χαλκούτσι. Όπως εκτιμούν όμως οι

άνδρες του Λιμενικού Σώματος «ούτε μια κηλίδα πετρελαιοειδών δεν έχει μείνει

αυτή τη στιγμή στις γύρω ακτές», αφού γίνεται προσπάθεια να καθαριστούν ακόμη

και οι πέτρες.

Λίγα μέτρα από τον τόπο όπου το φορτηγό πλοίο κόπηκε στα δυο και βυθίστηκε,

τίποτα δεν θυμίζει τη θλιβερή εικόνα των τελευταίων ημερών, όταν τα καύσιμα

του πλοίου διέρρευσαν στη θάλασσα του Ευβοϊκού. Μόνο το φράγμα, μήκους 800

μέτρων, που τοποθέτησε το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για να αποτρέψει την

εξάπλωση των πετρελαιοειδών σε ολόκληρη την επιφάνεια της θάλασσας, αλλά και η

πρύμνη του ναυαγίου θυμίζουν τι συνέβη εκεί την περασμένη Παρασκευή.

Όπως εξήγησε ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος κ. Ανδρέας Συρίγος, ο οποίος

συντόνισε το έργο της απορρύπανσης, «είχαμε δύο μεγάλους εχθρούς στις

προσπάθειές μας. Τα ρεύματα που μετέφεραν τα πετρελαιοειδή σε διάφορες

κατευθύνσεις και τη μεγάλη εκροή καυσίμων», ενώ περιγράφει πώς βυθίστηκε το

πλοίο: «Πρώτα άρχισε να βυθίζεται η πρύμνη του ναυαγίου, η οποία «κάθησε» στον

βυθό, ύστερα από περίπου 24-30 ώρες. Στη συνέχεια, άρχισε να βυθίζεται η πλώρη

του πλοίου, η οποία χρειάστηκε δύο ημέρες».

Τότε άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους και οι πρώτες μαύρες κηλίδες αφού,

σύμφωνα με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος, «όσο βυθιζόταν η πρύμνη, τα

εξαεριστικά του πλοίου έβγαζαν πετρέλαιο και έπρεπε να σταματήσουμε τη

διαρροή. Ύστερα έσπασε και η Νο 5 δεξαμενή, δηλαδή ο κεντρικός αγωγός διανομής

καυσίμων, και διέρρευσε πετρέλαιο. Την ώρα εκείνη η πλώρη δεν είχε βυθιστεί

ακόμη. Τότε, όμως, τα καύσιμα άλλαξαν κατεύθυνση λόγω των ρευμάτων της

περιοχής και το φράγμα που είχαμε βάλει δεν ήταν ικανό να τα κρατήσει.

Στέλναμε ανθρώπους σ’ ένα σημείο και τα πετρελαιοειδή ξαφνικά εμφανίζονταν σε

άλλη κατεύθυνση».

Οι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με το έργο της απορρύπανσης και της απάντλησης

είχαν να υπολογίσουν περίπου 680 τόνους συνολικά πετρελαιοειδών. Μέχρι στιγμής

έχουν συλλεγεί 250 τόνοι μειγμάτων, ενώ απομένει η απάντληση μαζούτ από την

αριστερή και δεξιά δεξαμενή του πλοίου, και στη συνέχεια η απάντληση 25 τόνων

ντίζελ και 32 τόνων λιπαντικών που βρίσκονται στο μηχανοστάσιο.

Πάντως, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Χρήστος Παπουτσής έχει ζητήσει από

το Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών να κάνει έρευνα για την ποιότητα των νερών

της περιοχής, ενώ δήλωσε ότι «έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες απόδοσης

ευθυνών». Το ΥΕΝ μάλιστα σε απάντησή του προς τις αιτιάσεις της Greenpeace για

το θέμα της ανακοίνωσης της πρόθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να λάβει μέτρα

για την αποτροπή καταστροφών από πετρελαιοκηλίδες, δήλωσε ότι είναι αβάσιμες.

Πάντως, σύμφωνα με τους συντονιστές του έργου απορρύπανσης, 95% των ακτών

έχουν καθαριστεί, ενώ εκτιμούν ότι «Θεού θέλοντας και καιρού επιτρέποντος» το

έργο τους θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το Σάββατο.