Είναι ο επαγγελματίας που αναλαμβάνει κάθε φορά και μια νέα «αποστολή». Η

επιτυχία της μεταφράζεται σε εισπράξεις δεκάδων εκατομμυρίων, ή ακόμη και

δισεκατομμυρίων δραχμών για την επιχείρηση, στην οποίαν εργάζεται. Άλλωστε,

όπως λέει η Ολυμπία Γιαννούτσου, υπεύθυνη μάρκετινγκ και τηλεπικοινωνιών σε

μεγάλη εταιρεία: «μάρκετινγκ σημαίνει πωλήσεις και οι πωλήσεις στηρίζονται

καθαρά στο αγοραστικό κοινό. Ό,τι κάνουμε το κάνουμε για να σχηματίσουμε μια

καλή εικόνα της εταιρείας, και συνεπώς να αυξήσουμε τις πωλήσεις».

Σύγχρονο μάρκετινγκ: «Οι ρυθμοί της δουλειάς είναι ταχύτατοι, αλλά αυτό την

κάνει γοητευτική, μολονότι υπάρχουν και πολλές ευθύνες» λέει η κ. Ολυμπία

Γιαννούτσου

Διαφήμιση, δημόσιες σχέσεις, επικοινωνιακή πολιτική, αρχές

οικονομίας-διοίκησης. Ο υπεύθυνος μάρκετινγκ θα πρέπει να γνωρίζει καλά και

όλα αυτά, ώστε να πετυχαίνει κάθε φορά τον στόχο του. «Το μάρκετινγκ είναι ένα

πολύ μεγάλο κεφάλαιο. Κατά βάση, ασχολείται με την επικοινωνία του προϊόντος,

δηλαδή τη διαφήμιση. Δεν είναι όμως μόνο αυτό. Η δουλειά μου ξεκινά από την

επιλογή του προϊόντος που θα διατεθεί στην αγορά και στη συνέχεια θα πρέπει να

βρω τον κατάλληλο τρόπο να το προωθήσω, έτσι ώστε να κερδίσω το παιχνίδι των

εντυπώσεων» εξηγεί η Ολυμπία. Η νίκη όμως στο παιχνίδι των εντυπώσεων δεν

είναι εύκολη υπόθεση. Είναι ένας αγώνας με αυξημένες απαιτήσεις, πολύ άγχος

και συνεχή αναμέτρηση με τα δευτερόλεπτα των διαφημιστικών μηνυμάτων. Σε πολύ

λίγο χρόνο, ο επαγγελματίας του μάρκετινγκ θα πρέπει να δώσει όσο το δυνατόν

περισσότερες πληροφορίες για το προϊόν. «Οι ρυθμοί της δουλειάς είναι

ταχύτατοι, αλλά αυτό την κάνει γοητευτική. Παράλληλα πρόκειται για σημαίνουσα

θέση στην επιχείρηση, ένα πόστο με πολλές ευθύνες». Είναι ένα επάγγελμα που

απαιτεί πολύ «τρέξιμο», καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που θα χρειασθεί να

πάει κανείς στο στούντιο να δει το αποτέλεσμα ενός τηλεοπτικού σποτ, ή στο

ατελιέ γραφικών τεχνών για να ελέγξει το καινούργιο διαφημιστικό φυλλάδιο που

θα διανεμηθεί στο κοινό.

Συχνά, ο υπεύθυνος μάρκετινγκ χρειάζεται να αναλάβει πρωτοβουλίες, χωρίς όμως

να παρεκκλίνει από τις απαιτήσεις της επιχείρησης στην οποίαν είναι στέλεχος.

«Οι διευθύνοντες της εταιρείας είναι εκείνοι που παίρνουν τις αποφάσεις και

εμείς τις υλοποιούμε. Οι δικές μας πρωτοβουλίες βρίσκονται στο πεδίο εφαρμογής

των αποφάσεων αυτών» εξηγεί η Ολυμπία.

Εκτός όμως από καλές γνώσεις του αντικειμένου, ο επαγγελματίας του μάρκετινγκ

θα πρέπει να κατέχει πολύ καλά την «τέχνη» της συνεργασίας και της

επικοινωνίας, ή αλλιώς των δημοσίων σχέσεων. «Οι δημόσιες σχέσεις αποτελούν

ίσως το άλφα και το ωμέγα στη δουλειά μας. Ουσιαστικά, πρέπει να ξέρεις τον

τρόπο με τον οποίο θα συμπεριφερθείς, ώστε να πλησιάσεις τον άλλον για να

μπορέσει να σε εμπιστευθεί». Παράλληλα, πρόκειται για δουλειά ομαδική, αφού

συνήθως στο τμήμα μάρκετινγκ δουλεύουν περισσότερα από ένα άτομα και

χρειάζεται σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων.

Πωλήσεις, κέρδη, αγοραστικό κοινό, οι έννοιες που το συνοδεύουν, μπορεί να

κάνουν το μάρκετινγκ να φαίνεται επάγγελμα «ψυχρό». Η πραγματικότητα, όμως,

είναι διαφορετική. Πρόκειται για δουλειά που απαιτεί φαντασία, μεγάλες δόσεις

δημιουργικότητας και προσφέρει έντονα συναισθήματα ικανοποίησης. «Οι χαρές που

παίρνεις από το επάγγελμα είναι σχεδόν καθημερινές. Από το να κλείσεις μια

σημαντική συμφωνία με έναν προμηθευτή μέχρι του να δεις μια καταχώρηση σε ένα

έντυπο και να ξέρεις ότι είναι δικό σου δημιούργημα, η ικανοποίηση που νιώθεις

είναι μεγάλη».

Το ξεκίνημα και οι συνθήκες εργασίας

Η Ολυμπία Γιαννούτσου πιστεύει ότι οι λέξεις «μέσο» και «γνωστός» δεν

αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις. Η σκληρή και συστηματική δουλειά, αλλά και

η θέληση, η υπευθυνότητα και φυσικά η αγάπη για το αντικείμενο αρκούν για να

καταφέρει κάποιος να εργασθεί σε μια εταιρεία. «Δεν αντιμετώπισα ποτέ πρόβλημα

ανεργίας. Ο χώρος του μάρκετινγκ είναι μεγάλος και υπάρχουν θέσεις για όλους.

Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι με την πάροδο των χρόνων και τις ραγδαίες

εξελίξεις στην αγορά, όλες οι επιχειρήσεις και οι εταιρείες, τουλάχιστον οι

ιδιωτικές, αποκτούν πλέον τμήμα μάρκετινγκ».

Ασφαλώς, η εμπειρία πάνω στο επάγγελμα αποκτάται μέσα από τη δουλειά όμως και

οι σπουδές είναι σημαντικό και απαραίτητο στοιχείο. Γνωρίζοντας τις συνέπειες

της ευρωπαϊκής ενοποίησης, αλλά και της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας, η

Ολυμπία θα συνιστούσε στους νέους να αποκτήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα

εφόδια: «το master είναι πλέον απαραίτητο, καθώς σύντομα θα χρειαστεί να

δουλέψουμε δίπλα σε ξένους συναδέλφους, προς τους οποίους πρέπει να φανούμε

αντάξιοι».

Οι πολύ καλές αμοιβές, τα ταξίδια στο εξωτερικό, το ευχάριστο περιβάλλον

εργασίας, αλλά και οι προοπτικές ανέλιξης στην κλίμακα της ιεραρχίας της

επιχείρησης, αποτελούν σημαντικά πλεονεκτήματα για την επιλογή του

επαγγέλματος. «Ένας από τους λόγους που εγκατέλειψα τη δημοσιογραφία ήταν ότι

το μάρκετινγκ προσφέρει πολύ καλές αμοιβές, αλλά και προοπτικές, καθώς ο

υπεύθυνος μάρκετινγκ μπορεί σταδιακά να φθάσει μέχρι και τη θέση του

διευθύνοντος συμβούλου. Είμαι μόνο δύο χρόνια στην εταιρεία, και μία από τις

πιο ευχάριστες στιγμές μου ήταν αυτή που πρόσφατα πήρα την προαγωγή μου».

Η ταυτότητα του υπεύθυνου μάρκετινγκ

*ΣΠΟΥΔΕΣ: Στις Οικονομικές Σχολές των πανεπιστημίων (ΑΣΟΕΕ, Οικονομικό

Τμήμα της Νομικής), στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, σε ΙΕΚ, σε Εργαστήρια Ελευθέρων

Σπουδών και στο εξωτερικό.

*ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ: Σε διαφημιστικές εταιρείες, αλλά και σε όλες τις

επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, που διαθέτουν τμήμα μάρκετινγκ.

*ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Περιβάλλον γραφείου, συχνά ταξίδια και εξωτερικές

συναντήσεις (μίτινγκ).

*ΜΗΝΙΑΙΕΣ ΑΠΟΔΟΧΕΣ: Αρχίζουν από 200.000 δρχ. και μπορούν να φθάσουν σε

πολύ υψηλά επίπεδα. Ο υπεύθυνος μάρκετινγκ συχνά παίρνει «μπόνους» από την

εταιρεία, ή εργάζεται με ποσοστά.