Με νέους λιμενοφύλακες έχει ενισχυθεί από χθες η επιχείρηση καθαρισμού της

θαλάσσιας περιοχής του Ευβοϊκού και των ακτών, τις οποίες «μαύρισε» η διαρροή

μαζούτ από το ναυάγιο του φορτηγού «Eurobalker», και απάντλησης του πετρελαίου

που απομένει στις δεξαμενές.

Στο Δήλεσι. Με πανιά προσπαθούν οι κάτοικοι της περιοχής να καθαρίσουν τις

ακτές από το μαζούτ

Στο μεταξύ, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών της Αθήνας κ. Λάμπρος

Καράμπελας διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να

διερευνηθεί αν οι αρμόδιες Αρχές έπραξαν το καθήκον τους και αν έχουν

διαπραχθεί αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα. Την έρευνα, μάλιστα, θα πρέπει

να διεξαγάγει προσωπικά ο εισαγγελέας ή κάποιος από τους αντιεισαγγελείς της

Χαλκίδας.

Παράλληλα, στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών της Χαλκίδας κατέφυγαν χθες, με

μήνυση-έγκληση, οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής στην

οποία απλώθηκε το μαζούτ. Συγκεκριμένα, οι νομάρχες Εύβοιας και Βοιωτίας καθώς

και οι δήμαρχοι Οινοφύτων, Σχηματαρίου, Αυλίδας, Ληλαντίου και Ωρωπού

κατέθεσαν μήνυση εναντίον των υπευθύνων της εταιρείας Τσιμέντα Χαλκίδος Α.Ε.,

της πλοιοκτήτριας εταιρείας και κατά παντός άλλου υπαιτίου που θα προκύψει

κατά την ανάκριση. Καθένας από τους μηνυτές διεκδικεί χρηματική ικανοποίηση

λόγω ηθικής βλάβης, ύψους ενός δισεκατομμυρίου δραχμών. Τα ποσά αυτά θα

δαπανηθούν για την αποκατάσταση των περιοχών που επλήγησαν.

Για τα χημικά

Πάντως, προβληματισμός έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη χρήση χημικών

διασκορπιστικών ουσιών στην περιοχή της πετρελαιοκηλίδας. Σύμφωνα με το

υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, στην περίπτωση της πετρελαιοκηλίδας αυτής δεν

έχουν χρησιμοποιηθεί διασκορπιστικά καθώς «πρόκειται για έναν κλειστό κόλπο,

το ατύχημα έγινε κοντά στις ακτές και τα διασκορπιστικά χρησιμοποιούνται μόνο

σε βαθιά νερά». Όπως αναφέρει, εξάλλου, ο ερευνητής του Εθνικού Κέντρου

Θαλάσσιων Ερευνών δρ Ευάγγελος Παπαθανασίου, «τα διασκορπιστικά που

χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή στη χώρα μας δεν εγκυμονούν κινδύνους για τη

θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα ούτε και για τους ανθρώπους που κολυμπούν στην

εκάστοτε θαλάσσια περιοχή. Ύστερα από ένα χρονικό διάστημα δεν υπάρχει κανένας

κίνδυνος». Ο ίδιος επισημαίνει ότι «τα διασκορπιστικά είναι τασιενεργές ουσίες

που έχουν την ιδιότητα να απλώνονται μόλις πέσουν στο νερό. Τα μόριά τους

προσκολλώνται στα μόρια του πετρελαίου. Έτσι, το ειδικό του βάρος μεγαλώνει

και το πετρέλαιο κατεβαίνει προς τον βυθό. Οι ουσίες αυτές δεν πρέπει να

χρησιμοποιούνται σε βάθη μικρότερα των 20 μέτρων και είναι αποτελεσματικές τις

πρώτες ώρες ή μέρες του ατυχήματος, όταν το πετρέλαιο είναι φρέσκο».

Κλειδί τα πλοία

Από την άλλη πλευρά, ο κ. Δημήτρης Παπαϊωάννου, χημικός μηχανικός

περιβαλλοντολόγος, διευκρινίζει ότι υπάρχουν διασκορπιστικά φιλικά προς το

περιβάλλον και άλλα που θεωρούνται επικίνδυνα. «Ακόμη και το απλό ροκανίδι,

για παράδειγμα, είναι ένα διασκορπιστικό υλικό που δεν έχει καμία επίπτωση στο

περιβάλλον», λέει χαρακτηριστικά. Για την περίπτωση του Ευβοϊκού, πάντως, ο κ.

Παπαϊωάννου αναφέρει πως «ο έλεγχος των διερχόμενων πλοίων είναι το κλειδί.

Πρόκειται για μια περιοχή που ουσιαστικά δεν έχει περιθώρια ατυχήματος, γι’

αυτό και κανένα πλοίο χωρίς ειδικό πιστοποιητικό ασφαλείας δεν θα πρέπει να

περνάει από εκεί».

Ωστόσο, προβληματισμοί εκφράζονται και για το αν θα έπρεπε να έχει επιτραπεί ο

απόπλους του φορτηγού. Σε σχετική ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών

Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) υποστηρίζει ότι διαθέτει στοιχεία που αποδεικνύουν

πως, μετά την επισκευή του, το φορτηγό παρουσίαζε προβλήματα ενώ οι αρμόδιες

Αρχές εξέδωσαν άδεια απόπλου. Με έγγραφό της προς το ΥΕΝ, η Ένωση ζητεί τη

διερεύνηση του ζητήματος και τον καταλογισμό ευθυνών σε όσους εμπλέκονται στην

υπόθεση. Από την πλευρά της, η πλοιοκτήτρια εταιρεία Silverline Maritime

φαίνεται ότι μελετάει την υποβολή μηνύσεων κατά της εταιρείας Τσιμέντα

Χαλκίδος, αφού, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, «η ευθύνη της βύθισης βαρύνει

τους φορτωτές». Η ίδια ανακοίνωση αναφέρει ότι «το φορτηγό είχε επιθεωρηθεί

πριν από ένα μήνα από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΕΝ και έφερε όλα τα

πιστοποιητικά αξιοπλοΐας της σημαίας».

Πεθαίνουν τα πουλιά στις εκβολές του Ασωπού

Και ενώ η απορρύπανση συνεχίζεται, πουλιά πεθαίνουν στις εκβολές του Ασωπού

ποταμού. Επιτόπια έρευνα της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας στην περιοχή

έδειξε ότι η κατάσταση είναι σοβαρή. Κι αυτό, γιατί αυτή την εποχή δεν υπάρχει

ροή του νερού και το πετρέλαιο παραμένει στην κοίτη του ποταμού. Παράλληλα, η

παρουσία πουλιών εκεί είναι αυξημένη λόγω της φθινοπωρινής μετανάστευσης. Ήδη

έχουν εντοπιστεί πετρελαιωμένοι γλάροι και ερωδιοί. Το πετρέλαιο καταστρέφει

τις μονωτικές ιδιότητες του φτερώματος με αποτέλεσμα τα πουλιά να πεθαίνουν

από το κρύο. Παράλληλα δημιουργεί παθολογικές διαταραχές όταν τα πουλιά

καταπιούν πετρέλαιο. Η εταιρεία ζήτησε από τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλάσσιου

Περιβάλλοντος του ΥΕΝ τον άμεσο καθαρισμό των εκβολών του ποταμού και ήδη

προγραμματίζει την αποστολή εθελοντών για την απομάκρυνση των πουλιών.