|
|
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΙΟΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στο Ηράκλειο, 15 δισεκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη
Έκρηξη.
ΠΙΣΤΕΥΕΙ: Στην ανάγκη η ελληνική περιφέρεια να γίνει κέντρο.
ΑΓΑΝΑΚΤΕΙ: Με όσους δήθεν υπερασπίζονται αξίες, με τις οποίες δεν έχουν
καμία σχέση.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Ότι φαντάζεται τον εαυτό του στη θέση του φοιτητή.
ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΕΙΝΑΙ: Η μυστική χειραψία με τον Άλλο.
Ο Γιώργος Γραμματικάκης, ο γνωστός καθηγητής Φυσικής του Πανεπιστημίου
Κρήτης του οποίου το βιβλίο «Κόμη της Βερενίκης» έχει χρόνια τώρα γίνει
μπεστ-σέλερ, πράγμα σπάνιο για επιστημονικό – φιλοσοφικό κείμενο, αναλαμβάνει
αύριο Τετάρτη καθήκοντα προέδρου του Ιονίου Πανεπιστημίου. Ο Γ. Γραμματικάκης
ενοχλείται από την εμμονή των πολιτικών στην εξουσία, τονίζει ότι η παιδεία θα
ήταν καλύτερη αν δεν γίνονταν κάθε τόσο «τομές» και αποκαλύπτει τον τίτλο του
νέου βιβλίου του: «Αυτοβιογραφία του Φωτός»!
ΕΡ.: Τι κάνει ένας Κρητικός στο Ιόνιο;
ΑΠ.: Σε μια κρίσιμη στιγμή της ιστορίας τους οι Κρητικοί κατέφυγαν στο Ιόνιο.
Σήμερα η κρίσιμη υπόθεση είναι κοινή, η παιδεία.
ΕΡ.: Άλλα νερά, ίδιος αέρας;
ΑΠ.: Πάντοτε Πέλαγος.
ΕΡ.: Παλαιότερα πρύτανης, νυν πρόεδρος ΑΕΙ. Διαφορά;
ΑΠ.: Το πρώτο τιμή από το Πανεπιστήμιο, το δεύτερο αναγνώριση από την
Πολιτεία. Αυτό που μετρά κάθε φορά είναι το έργο.
ΕΡ.: Προτεραιότητες στο Ιόνιο;
ΑΠ.: Η σταδιακή του αυτονόμηση, χωρίς να χαθεί ούτε λεπτό από την επίλυση
προβλημάτων, την ψυχική του ενδυνάμωση και το άνοιγμα νέων προοπτικών.
ΕΡ.: Ακούγονται όμως και μερικά άσχημα για το Ιόνιο…
ΑΠ.: Στην Ελλάδα συνήθως ακούγονται τα άσχημα. Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν και
πολλά καλά.
ΕΡ.: Τα πάτε καλά με τη διοίκηση;
ΑΠ.: Έτσι λένε οι άλλοι. Δεν αντιμετωπίζω πάντως τη διοίκηση με την κλασική
της έννοια.
ΕΡ.: Τι θα σας λείψει περισσότερο από το Πανεπιστήμιο Κρήτης;
ΑΠ.: Οι πολλοί που βοήθησαν να γίνει καλύτερο. Ελπίζω ότι στο Ιόνιο θα
συναντήσω άλλους.
ΕΡ.: Είστε φυσικός, αλλά τελευταία διδάξατε στη Φιλοσοφική Σχολή. Συνάφεια;
ΑΠ.: Πίστευα πάντα στη βαθύτερη ενότητα των επιστημών. Η απήχηση του μαθήματος
δικαίωσε αυτή την πίστη.
ΕΡ.: Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί;
ΑΠ.: Ίσως, μόνο που στη γεωμετρία του υπάρχουν πολλές τεθλασμένες.
ΕΡ.: Γιατί δεν τον βλέπουμε; Η συννεφιά;
ΑΠ.: Το βασικό νόημα του Θεού είναι η διαρκής του αναζήτηση.
ΕΡ.: Τι χρώμα έχει τελικά η Κόμη της Βερενίκης;
ΑΠ.: Ανάλογα με το φως, την ώρα της ημέρας και κυρίως τα μάτια που τη
βλέπουν.
ΕΡ.: Πού αποδίδετε τη μεγάλη απήχηση των βιβλίων σας;
ΑΠ.: Γνωρίζουν μόνο οι αναγνώστες.
ΕΡ.: Ετοιμάζετε καινούργιο βιβλίο;
ΑΠ.: Πολλά χρόνια τώρα. Πρόσφατα ωστόσο «συνάντησα» τον τίτλο του, κι έτσι
πιστεύω ότι θα τελειώσει. Θα λέγεται «Η αυτοβιογραφία του φωτός».
ΕΡ.: Πώς νιώσατε όταν απόσπασμα από το βιβλίο σας «Κοσμογραφήματα» έγινε θέμα
Έκθεσης στις εξετάσεις των ΑΕΙ;
ΑΠ.: Σαν μαθητής που δίδει εξετάσεις. Ευτυχώς, πέρασα με επαίνους.
ΕΡ.: Παιδεία σήμερα;
ΑΠ.: Όσο συγχέεται με την εκπαίδευση, η παιδεία θα πάσχει.
ΕΡ.: «Το πιο ακατανόητο πράγμα σχετικά με το Σύμπαν είναι ότι είναι
κατανοητό», είπε ο Αϊνστάιν. Εσείς;
ΑΠ.: Είναι αλήθεια. Το περίεργο είναι ότι ο άνθρωπος είναι συχνά ακατανόητος.
ΕΡ.: Η μεγαλύτερη στιγμή στην επιστήμη έως σήμερα;
ΑΠ.: Πολλές στιγμές μαζί που οδήγησαν στην ανακάλυψη της κβαντομηχανικής.
Παράδοξη θεωρία που περιγράφει τον κόσμο των ατόμων και του φωτός, συχνά
αντίθετη με την κοινή λογική.
ΕΡ.: Κλωνοποίηση ανθρώπου;
ΑΠ.: Η αρχαία ύβρις, διανθισμένη από τους κανόνες της αγοράς.
ΕΡ.: Υπάρχει εξωγήινη ζωή;
ΑΠ.: Πιστεύω ναι, αλλά δεν θα τη συναντήσουμε εύκολα. Περισσότερο λοιπόν από
την εξωγήινη μοναξιά μας, σημασία έχει η γήινη.
ΕΡ.: Σας έχουν επανειλημμένως προσεγγίσει πολιτικοί. Ως πότε δεν θα ενδίδετε;
ΑΠ.: Έως ότου η προσέγγιση δεν χρησιμεύει ως άλλοθι.
ΕΡ.: Εκσυγχρονισμός;
ΑΠ.: Λάθος όρος για μια πολυδιάστατη υπόθεση.
ΕΡ.: Τι σας ενοχλεί στη σύγχρονη πολιτική ζωή;
ΑΠ.: Ότι η κύρια συγκολλητική ιδέα είναι η εξουσία.
ΕΡ.: Ανδρέας Παπανδρέου;
ΑΠ.: Δεν ήταν σε τίποτα ο μέσος όρος.
ΕΡ.: Κώστας Σημίτης;
ΑΠ.: Η ιστορία θα του αναγνωρίσει και άλλες αρετές.
ΕΡ.: Κώστας Καραμανλής;
ΑΠ.: Εις αναζήτηση μεσαίου οράματος.
ΕΡ.: Αν είχατε ευκαιρία για μία και μόνη τομή στην παιδεία, ποια θα ήταν;
ΑΠ.: Η αποφυγή τομών για πολλά χρόνια.