ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ, ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΙΟΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στο Ηράκλειο, 15 δισεκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη

Έκρηξη.

ΠΙΣΤΕΥΕΙ: Στην ανάγκη η ελληνική περιφέρεια να γίνει κέντρο.

ΑΓΑΝΑΚΤΕΙ: Με όσους δήθεν υπερασπίζονται αξίες, με τις οποίες δεν έχουν

καμία σχέση.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ: Ότι φαντάζεται τον εαυτό του στη θέση του φοιτητή.

ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΕΙΝΑΙ: Η μυστική χειραψία με τον Άλλο.

Ο Γιώργος Γραμματικάκης, ο γνωστός καθηγητής Φυσικής του Πανεπιστημίου

Κρήτης του οποίου το βιβλίο «Κόμη της Βερενίκης» έχει χρόνια τώρα γίνει

μπεστ-σέλερ, πράγμα σπάνιο για επιστημονικό – φιλοσοφικό κείμενο, αναλαμβάνει

αύριο Τετάρτη καθήκοντα προέδρου του Ιονίου Πανεπιστημίου. Ο Γ. Γραμματικάκης

ενοχλείται από την εμμονή των πολιτικών στην εξουσία, τονίζει ότι η παιδεία θα

ήταν καλύτερη αν δεν γίνονταν κάθε τόσο «τομές» και αποκαλύπτει τον τίτλο του

νέου βιβλίου του: «Αυτοβιογραφία του Φωτός»!

ΕΡ.: Τι κάνει ένας Κρητικός στο Ιόνιο;

ΑΠ.: Σε μια κρίσιμη στιγμή της ιστορίας τους οι Κρητικοί κατέφυγαν στο Ιόνιο.

Σήμερα η κρίσιμη υπόθεση είναι κοινή, η παιδεία.

ΕΡ.: Άλλα νερά, ίδιος αέρας;

ΑΠ.: Πάντοτε Πέλαγος.

ΕΡ.: Παλαιότερα πρύτανης, νυν πρόεδρος ΑΕΙ. Διαφορά;

ΑΠ.: Το πρώτο τιμή από το Πανεπιστήμιο, το δεύτερο αναγνώριση από την

Πολιτεία. Αυτό που μετρά κάθε φορά είναι το έργο.

ΕΡ.: Προτεραιότητες στο Ιόνιο;

ΑΠ.: Η σταδιακή του αυτονόμηση, χωρίς να χαθεί ούτε λεπτό από την επίλυση

προβλημάτων, την ψυχική του ενδυνάμωση και το άνοιγμα νέων προοπτικών.

ΕΡ.: Ακούγονται όμως και μερικά άσχημα για το Ιόνιο…

ΑΠ.: Στην Ελλάδα συνήθως ακούγονται τα άσχημα. Είμαι βέβαιος ότι υπάρχουν και

πολλά καλά.

ΕΡ.: Τα πάτε καλά με τη διοίκηση;

ΑΠ.: Έτσι λένε οι άλλοι. Δεν αντιμετωπίζω πάντως τη διοίκηση με την κλασική

της έννοια.

ΕΡ.: Τι θα σας λείψει περισσότερο από το Πανεπιστήμιο Κρήτης;

ΑΠ.: Οι πολλοί που βοήθησαν να γίνει καλύτερο. Ελπίζω ότι στο Ιόνιο θα

συναντήσω άλλους.

ΕΡ.: Είστε φυσικός, αλλά τελευταία διδάξατε στη Φιλοσοφική Σχολή. Συνάφεια;

ΑΠ.: Πίστευα πάντα στη βαθύτερη ενότητα των επιστημών. Η απήχηση του μαθήματος

δικαίωσε αυτή την πίστη.

ΕΡ.: Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί;

ΑΠ.: Ίσως, μόνο που στη γεωμετρία του υπάρχουν πολλές τεθλασμένες.

ΕΡ.: Γιατί δεν τον βλέπουμε; Η συννεφιά;

ΑΠ.: Το βασικό νόημα του Θεού είναι η διαρκής του αναζήτηση.

ΕΡ.: Τι χρώμα έχει τελικά η Κόμη της Βερενίκης;

ΑΠ.: Ανάλογα με το φως, την ώρα της ημέρας ­ και κυρίως τα μάτια που τη

βλέπουν.

ΕΡ.: Πού αποδίδετε τη μεγάλη απήχηση των βιβλίων σας;

ΑΠ.: Γνωρίζουν μόνο οι αναγνώστες.

ΕΡ.: Ετοιμάζετε καινούργιο βιβλίο;

ΑΠ.: Πολλά χρόνια τώρα. Πρόσφατα ωστόσο «συνάντησα» τον τίτλο του, κι έτσι

πιστεύω ότι θα τελειώσει. Θα λέγεται «Η αυτοβιογραφία του φωτός».

ΕΡ.: Πώς νιώσατε όταν απόσπασμα από το βιβλίο σας «Κοσμογραφήματα» έγινε θέμα

Έκθεσης στις εξετάσεις των ΑΕΙ;

ΑΠ.: Σαν μαθητής που δίδει εξετάσεις. Ευτυχώς, πέρασα με επαίνους.

ΕΡ.: Παιδεία σήμερα;

ΑΠ.: Όσο συγχέεται με την εκπαίδευση, η παιδεία θα πάσχει.

ΕΡ.: «Το πιο ακατανόητο πράγμα σχετικά με το Σύμπαν είναι ότι είναι

κατανοητό», είπε ο Αϊνστάιν. Εσείς;

ΑΠ.: Είναι αλήθεια. Το περίεργο είναι ότι ο άνθρωπος είναι συχνά ακατανόητος.

ΕΡ.: Η μεγαλύτερη στιγμή στην επιστήμη έως σήμερα;

ΑΠ.: Πολλές στιγμές μαζί που οδήγησαν στην ανακάλυψη της κβαντομηχανικής.

Παράδοξη θεωρία που περιγράφει τον κόσμο των ατόμων και του φωτός, συχνά

αντίθετη με την κοινή λογική.

ΕΡ.: Κλωνοποίηση ανθρώπου;

ΑΠ.: Η αρχαία ύβρις, διανθισμένη από τους κανόνες της αγοράς.

ΕΡ.: Υπάρχει εξωγήινη ζωή;

ΑΠ.: Πιστεύω ναι, αλλά δεν θα τη συναντήσουμε εύκολα. Περισσότερο λοιπόν από

την εξωγήινη μοναξιά μας, σημασία έχει η γήινη.

ΕΡ.: Σας έχουν επανειλημμένως προσεγγίσει πολιτικοί. Ως πότε δεν θα ενδίδετε;

ΑΠ.: Έως ότου η προσέγγιση δεν χρησιμεύει ως άλλοθι.

ΕΡ.: Εκσυγχρονισμός;

ΑΠ.: Λάθος όρος για μια πολυδιάστατη υπόθεση.

ΕΡ.: Τι σας ενοχλεί στη σύγχρονη πολιτική ζωή;

ΑΠ.: Ότι η κύρια συγκολλητική ιδέα είναι η εξουσία.

ΕΡ.: Ανδρέας Παπανδρέου;

ΑΠ.: Δεν ήταν σε τίποτα ο μέσος όρος.

ΕΡ.: Κώστας Σημίτης;

ΑΠ.: Η ιστορία θα του αναγνωρίσει και άλλες αρετές.

ΕΡ.: Κώστας Καραμανλής;

ΑΠ.: Εις αναζήτηση μεσαίου οράματος.

ΕΡ.: Αν είχατε ευκαιρία για μία και μόνη τομή στην παιδεία, ποια θα ήταν;

ΑΠ.: Η αποφυγή τομών για πολλά χρόνια.