Μοιραία ήταν για δύο χειριστές της Πολεμικής Αεροπορίας η εκπαιδευτική

πτήση με αεροσκάφος τύπου F-5Β που συνετρίβη χθες το πρωί λίγα μέτρα πριν από

τον διάδρομο προσγείωσης του αεροδρομίου Μίκρας.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Γραφείο Βόρειας Ελλάδας

Αξιωματικοί της Αεροπορίας στα συντρίμμια του F-5Β

Ο ένας σκοτώθηκε και ο δεύτερος χαροπαλεύει στο νοσοκομείο με βαριά εγκαύματα,

ενώ κινδύνευσαν και οδηγοί αυτοκινήτων που περνούσαν από την εθνική οδό

Θεσσαλονίκης – Νέας Μηχανιώνας όπου έπεσε αρχικά το αεροσκάφος. Το δυστύχημα

συγκλόνισε το πανελλήνιο, καθώς, τρεις ημέρες πριν, άλλοι επτά στρατευμένοι

έχασαν τη ζωή τους στο τροχαίο του Καβαλαρίου.

Νεκρός είναι ο 25χρονος ανθυποσμηναγός Παναγιώτης-Ιωάννης Δρίβας, από τη

Λαμία, και βαριά τραυματισμένος ο 33χρονος σμηναγός Σταύρος Σταματογιάννης,

που ήταν εκπαιδευτής στην πτήση. Το δυστύχημα έγινε στις 11 παρά 10 το πρωί,

όταν οι δύο πιλότοι έχασαν τον έλεγχο του αεροσκάφους, που ενδεχομένως

παρουσίασε μηχανική βλάβη, όπως εκτιμούσαν εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας.

Οι αξιωματικοί της Αεροπορίας δεν αποκλείουν η βλάβη να προήλθε ακόμα και από

εισρόφηση πουλιών στον κινητήρα την κρίσιμη φάση της προσέγγισης στο αεροδρόμιο.

Το δεύτερο ενδεχόμενο που εξετάζουν οι εμπειρογνώμονες, πέραν της βλάβης,

είναι να προκλήθηκε η πτώση σε μια υπερβολική προσπάθεια διόρθωσης

προηγούμενης λανθασμένης κίνησης που είχε κάνει το F-5 να γείρει αριστερά.

Δεν πρόλαβε

Την κίνηση αυτή είδαν οι ελεγκτές στον Πύργο Ελέγχου και διέταξαν τον πιλότο

να δώσει αμέσως ώθηση στον κινητήρα, να σηκωθεί ψηλά και να ξαναγυρίσει («go aroud»).

Ο πιλότος, όμως, δεν πρόλαβε να ανταποκριθεί και να εκτελέσει την εντολή και

σε κλάσματα δευτερολέπτου χτύπησε στο έδαφος. Αυτόπτες μάρτυρες είδαν το

αεροσκάφος πάνω από την εθνική οδό, σε ύψος περίπου 10 μέτρων από το έδαφος.

«Φάνηκε ότι προσπαθούσαν να το φέρουν σε οριζόντια θέση, καθώς το αεροπλάνο

εκινείτο ανεξέλεγκτα», είπε ο οδηγός αυτοκινήτου οδικής βοήθειας Γιώργος

Ελευθεριάδης, που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στο σημείο της εθνικής οδού.

Αμέσως το αεροσκάφος έπεσε με το αριστερό φτερό και τον αριστερό τροχό πάνω

στην εθνική οδό, σπάζοντας το διαχωριστικό κιγκλίδωμα και, αφού πήρε φωτιά,

κατέληξε, διαλυόμενο, στον χώρο του αεροδρομίου, περίπου 100 μέτρα πριν από

τον διάδρομο προσγείωσης. Η φωτιά επεκτάθηκε σε έκταση πέντε στρεμμάτων και

ακολούθησε έκρηξη στο αεροσκάφος. Σύμφωνα με τους μάρτυρες, ο ανθυποσμηναγός

Δρίβας χρησιμοποίησε το σύστημα αυτόματης εκτίναξης, ενώ ο σμηναγός

Σταματογιάννης βγήκε φλεγόμενος από το αεροσκάφος. Κατ’ άλλη εκδοχή, το

κάθισμα του άτυχου Δρίβα εκτινάχθηκε κατά την πρώτη πρόσκρουση στο έδαφος.

Όπως ανακοίνωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, ο Δρίβας μεταφέρθηκε στο

νοσοκομείο με συντριπτικά κατάγματα σε όλο του το σώμα, αιμορραγία στις

αεροφόρους οδούς των πνευμόνων, ενώ η καρδιοαναπνευστική λειτουργία του είχε

σταματήσει. Οι γιατροί προσπάθησαν να τον επαναφέρουν στη ζωή και τελικά στις

12.30 το μεσημέρι εξέπνευσε. Ο Σταματογιάννης υπέστη πολλαπλά εγκαύματα πρώτου

βαθμού, ενώ φέρει και κακώσεις στο σώμα του και νοσηλεύεται σε κρίσιμη

κατάσταση στο 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.

Σοκ

Από την πτώση του αεροσκάφους σοκ υπέστησαν οι επιβάτες έξι αυτοκινήτων που

κινούνταν εκείνη την ώρα στην εθνική οδό. Σε δύο αυτοκίνητα μάλιστα έπεσαν

συντρίμμια του αεροπλάνου, με συνέπεια να σπάσουν τα παρμπρίζ. Στο ένα

αυτοκίνητο επέβαινε ο 39χρονος Αντώνης Κημούντρης, που έχει κινητικά

προβλήματα. «Είδα μια λάμψη και το τζάμι που έσπασε, ήταν το φτερό του

αεροπλάνου που με χτύπησε», είπε στα «ΝΕΑ».

Στο φορτηγάκι του ΣΔΟΕ, που επίσης υπέστη ζημιές, οι δύο υπάλληλοι Σάββας

Σεμερτζίδης και Μαρία Μουρτζίδου ήταν σοκαρισμένοι. «Πηγαίναμε προς την Περαία

και είδαμε ξαφνικά ένα αεροπλάνο να πέφτει πάνω μας», είπαν.

Ο άτυχος ανθυποσμηναγός Δρίβας είχε μόλις 20 ώρες στον τύπο F-5. Ο εκπαιδευτής

του Στ. Σταματογιάννης είναι αρκετά έμπειρος, με 1.500 ώρες στον τύπο. Κατά τη

συγκεκριμένη πτήση, το F-5 δεν θα προσγειωνόταν, αλλά θα έκανε «tuch and go»,

δηλαδή θα έπιανε για λίγο στον διάδρομο και θα ξανάφευγε.

Σήμερα η Πολεμική Αεροπορία έχει 26 F-5 και τα χρησιμοποιεί για προκεχωρημένη

εκπαίδευση των νεαρών ανθυποσμηναγών. Αναφερόμενος στο δυστύχημα ο νομάρχης

Θεσσαλονίκης δήλωσε ότι, σύμφωνα με το σχέδιο ανάπτυξης του αεροδρομίου,

προβλέπεται η κατασκευή υπόγειων οδικών αρτηριών στις περιοχές που γειτνιάζουν

με το αεροδρόμιο. Τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του άτυχου πιλότου

εξέφρασε ο υπουργός Άμυνας κ. Α. Τσοχατζόπουλος και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ.

Βασίλης Παπαγεωργόπουλος.

Κλιμάκιο εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας χθες έκανε αυτοψία στην

περιοχή, ερευνώντας τα αίτια της πτώσης.

Σύγχυση για τη σηματοδότηση

Σύγχυση επικρατεί για τις συνθήκες σηματοδότησης της Εθνικής οδού Θεσσαλονίκης

– Νέας Μηχανιώνας, στα σημεία που γειτνιάζει με τους διαδρόμους προσγείωσης

του στρατιωτικού αεροδρομίου της Μίκρας στη Θεσσαλονίκη, όπου έγινε και το

τραγικό δυστύχημα με το F-5. Σύμφωνα με την Αστυνομία και την Πυροσβεστική,

στο συγκεκριμένο σημείο λειτουργεί φωτεινός σηματοδότης, που ανάβει όταν

πρόκειται να προσγειωθεί αεροσκάφος. Όπως είπαν αξιωματικοί της Τροχαίας,

υπάρχει σηματοδότης μόνο στο ρεύμα εξόδου του συγκεκριμένου δρόμου και

ρυθμίζεται από την Αεροπορία, γεγονός που επιβεβαίωσαν αξιωματικοί της

Πυροσβεστικής. Αντίθετα ο εκπρόσωπος Τύπου του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας,

αντισμήναρχος Α. Σταματίου, που ρωτήθηκε από «ΤΑ ΝΕΑ», είπε ότι στο

συγκεκριμένο σημείο υπάρχει σηματοδότης που λειτουργεί με την ένδειξη του

πορτοκαλί (παλλόμενο), εφιστώντας την προσοχή των οδηγών που περνούν δίπλα από

τους διαδρόμους.