Τα φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα που επεξεργάζεται ειδική επιτροπή

περιμένουν οι κατασκευαστικές εταιρείες για να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις. Οι

εταιρείες με αυξημένα μεγέθη υπολογίζουν ότι θα εμποδίσουν έτσι την είσοδο και

νέων μεγάλων «παικτών» από το εξωτερικό



Μέχρι τον Μάιο υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί από την αρμόδια επιτροπή

το «πακέτο» των αναπτυξιακών ρυθμίσεων και φορολογικών κινήτρων για τις

τεχνικές εταιρείες. Η κατεύθυνση που έχει δοθεί είναι να διευκολυνθούν οι

συγχωνεύσεις εταιρειών του κλάδου για να αποτελέσουν «ανάχωμα» στις μεγάλες

ξένες εταιρείες, που έχουν στόχο να πάρουν μεγάλα έργα στην ελληνική επικράτεια.

Μεταξύ των διευκολύνσεων, που έχουν ζητήσει οι τεχνικές εταιρείες για να

προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις, είναι και:

1. Η κατάργηση της φορολόγησης με ποσοστό 12,5% από τα αφορολόγητα

αποθεματικά τους.

2. Η μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων στην περίπτωση εξαγορών και

συγχωνεύσεων, πέραν των αφορολόγητων αποθεματικών. Ζητούν δηλαδή χαμηλότερους

συντελεστές για να σχηματίσουν μεγαλύτερες επιχειρήσεις.

3. Η μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων για ανανέωση του τεχνολογικού

τους εξοπλισμού.

4. Να αυξηθεί το οικονομικό όριο που υπάρχει σήμερα, για να μπορούν να

διεκδικούν αυτόνομα, μεγάλα έργα. Σήμερα, οι τεχνικές εταιρείες δεν μπορούν να

αναλάβουν έργα μεγαλύτερα από 12 δισ. δρχ. χωρίς να ιδρύσουν κοινοπραξίες

μεταξύ τους, γιατί καμία εταιρεία δεν μπορεί να αναλάβει έργο με κόστος που

υπερβαίνει το τριπλάσιο ποσό από αυτό της κεφαλαιακής βάσης τους (πάγια).

5. Επίσης, να ενταχθούν στις ρυθμίσεις του πρόσφατου αναπτυξιακού νόμου (2601/98).

Μεταξύ των προτάσεων που εξετάζει η επιτροπή, υπήρξε και αυτή για κατάργηση

του τεκμαρτού τρόπου προσδιορισμού των κερδών των τεχνικών επιχειρήσεων.

Η πρόταση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις από εκπροσώπους του κλάδου και κυρίως από

τις μικρότερες εταιρείες, παρ’ όλο που την αντιμετώπισαν με επιφυλάξεις και οι

μεγαλύτερες κατασκευαστικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το σενάριο αυτό, από την

1-1-2000 προτείνεται να καταργηθεί ο τεκμαρτός τρόπος υπολογισμού των κερδών

των εταιρειών και να εισαχθεί ο λογιστικός τρόπος υπολογισμού, μέσω των

ισολογισμών που δημοσιεύουν οι εταιρείες, όπως ισχύει για τις επιχειρήσεις Γ’

κατηγορίας του ΚΒΣ.

Στις αντιδράσεις εκπροσώπων του κλάδου, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών

αντέτειναν ότι ο σημερινός τρόπος φορολογίας ευνοούσε την έκδοση πλαστών και

εικονικών τιμολογίων, τα οποία ελάμβαναν εν αγνοία τους πολλές εταιρείες.

Νέο φορολογικό καθεστώς

Η μελέτη για το πλαίσιο των αναπτυξιακών και φορολογικών κινήτρων στις

τεχνικές εταιρείες με σκοπό να αυξηθούν οι συγχωνεύσεις στον κλάδο προβλέπει

επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, νέο ειδικό καθεστώς φορολογίας των κερδών

τους, καθώς και εξέταση όλων των αναπτυξιακών και φορολογικών ρυθμίσεων για

τις κατασκευαστικές εταιρείες από μηδενική βάση.

Οι προτάσεις που εξετάζονται από ειδική επιτροπή στην οποία μετέχουν και

στελέχη των υπουργείων ΠΕΧΩΔΕ, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, θα πάρουν

τη φόρμα μελέτης πριν προωθηθούν για νομοθετική κύρωση από τα συναρμόδια υπουργεία.

7-10 ισχυρά σχήματα

Η τάση για συγχωνεύσεις στις εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου οδηγεί σε

7-10 ισχυρά σχήματα, σύμφωνα με την άποψη έμπειρων επιχειρηματιών του χώρου.

Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται 447 εργοληπτικές επιχειρήσεις με

μορφή Α.Ε. ή ΕΠΕ και άλλες 11.500 μικρότερες επιχειρήσεις ατομικής μορφής ή Ο.Ε.

Από τις 447 μεγαλύτερες εταιρείες έχουν Πτυχίο Η’ τάξης (δηλαδή μπορούν να

πάρουν μέρος στα μεγάλα έργα) και 32 εταιρείες έχουν εισαχθεί στο

Χρηματιστήριο Αθηνών. Οι εταιρείες περιμένουν τα κίνητρα για να προσχωρήσουν

σε μόνιμα σχήματα συνεργασίας, πέρα από τις βραχύβιες κοινοπραξίες που

συστήνουν για να «χτυπήσουν» την ανάληψη κάποιου μεγάλου έργου.

«Ανάχωμα»

Η συγκρότηση μεγάλων σχημάτων θεωρείται ότι θα λειτουργήσει ως «ανάχωμα» για

την ανάληψη μεγάλων έργων από ξένους ισχυρούς ομίλους, καθώς υπάρχουν φόβοι

για… εισβολή τους στην ελληνική επικράτεια και στις γύρω χώρες (Βαλκάνια και

Ανατολική Ευρώπη).

Ήδη, στην Ελλάδα έχουν ισχυρή παρουσία έξι μεγάλες ξένες εταιρείες. Πρόκειται

για την Bouggues που θεωρείται από τις μεγαλύτερες, αν όχι η μεγαλύτερη,

κατασκευαστικές εταιρείες στον κόσμο (και έχει αναλάβει έργα όπως το Μετρό

Θεσσαλονίκης και η ζεύξη του Μαλιακού), την GTM (είναι επικεφαλής της

κοινοπραξίας για την κατασκευή της γέφυρας του Ρίου-Αντιρρίου), την Hochtief

(αεροδρόμιο Σπάτων), ενώ η Benetton «αγόρασε έργο» από ελληνικές εταιρείες

(Σείριος). Τέλος, υπάρχει και η Impregillo που έχει αγοράσει το 5% ελληνικής

εταιρείας (Γνώμων) και σύμφωνα με πληροφορίες συζητά την πιθανότητα διεύρυνσης

του μεριδίου αυτού.

Οι συνεργασίες

Η δυναμική των μόνιμων συνεργασιών ξεκίνησε από πέρσι, με τη συγχώνευση των

εταιρειών ΕΤΑΝΕ (Ζ τάξης) και ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ (Η τάξης). Ακολούθησε η εξαγορά

πλειοψηφικού πακέτου της ΤΕΒ από την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ, με απόκτηση του

50,01% από την πρώτη της δεύτερης και της ανταλλαγής μετοχών μεταξύ τους.

Ακολούθησε η εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου της ΕΚΤΕΡ από την ΑΕΓΕΚ και η

εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου του Σιγάλα, από την ΑΤΤΙΚΑΤ. Εν συνεχεία, ΑΤΤΙΚΑΤ

και ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ αντάλλαξαν μεταξύ τους μερίδια μετοχών 8% για την κάθε εταιρεία.

Αυτή τη στιγμή συζητείται η εξαγορά μεριδίου μη εισηγμένης τεχνικής εταιρείας

από την ΑΤΤΙΚΑΤ, ενώ ανάλογες ενέργειες για μόνιμη συνεργασία με άλλη

επιχείρηση γίνονται και από την πλευρά της ΓΕΚ, απ’ όπου, σύμφωνα με έγκυρες

πηγές, αναμένονται σύντομα ανακοινώσεις.

Καθώς, όμως, οι προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου δεν περιορίζονται στα

μεγάλα έργα υποδομής, αλλά επεκτείνονται και σε ιδιωτικά έργα, δημιουργούνται

και άλλα σχήματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της συνεργασίας των

εταιρειών σε επενδύσεις όπως της «Μεσογαίας», (κτήμα Καμπά), όπου

συνεργάζονται οι ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ ΤΕΒ, ΑΚΤΩΡ, και ΜΕΤΩΝ.

Παράλληλα, άνοιγμα κάνουν οι εταιρείες και στον χώρο της ενέργειας. Εταιρείες

όπως η ΑΕΓΕΚ και η ΤΕΡΝΑ έχουν κατασκευάσει αιολικά πάρκα, ενώ πληροφορίες από

τον χώρο, θέλουν να ετοιμάζονται νέα ισχυρά σχήματα, που θα προκύψουν από

τεχνικές εταιρείες και επιχειρήσεις από τον μεταλλουργικό κλάδο.

Σημαντικές θα είναι οι επιπτώσεις από την υλοποίηση αναπτυξιακών και

φορολογικών κινήτρων προς τις τεχνικές και κατασκευαστικές εταιρείες. Τα

κίνητρα θα δώσουν το έναυσμα για εκτεταμένες συγχωνεύσεις στον κλάδο, με

θετικές επιπτώσεις στο Χρηματιστήριο και στους επενδυτές. Από τις 40 μεγάλες

εταιρείες του κλάδου, τα σχήματα, μετά τις συγχωνεύσεις, θα περιοριστούν σε

7-10, ενώ μεγάλες συγχωνεύσεις θα γίνουν και στις μικρότερες εταιρείες του

κλάδου, που θα επιδιώξουν να δημιουργήσουν συμμαχίες με ισχυρούς ή μόνιμες

συνεργασίες μεταξύ τους, για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις εξελίξεις.

Το αναμενόμενο κύμα των συγχωνεύσεων έχει ήδη οδηγήσει σε άνοδο των τιμών των

τεχνικών εταιρειών που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο από την αρχή του

χρόνου. Οι προσδοκίες για ανάπτυξη του κλάδου έχουν δώσει κέρδη σε ιδιώτες

επενδυτές του Χρηματιστηρίου και, σύμφωνα με χρηματιστηριακούς αναλυτές,

αρκετές από αυτές έχουν προοπτικές ανάπτυξης.

Μία παράμετρος που θίγει διευθύνων σύμβουλος μεγάλης τεχνικής εταιρείας είναι

οι ξένες εταιρείες. «Τα κίνητρα είναι σημαντικά και, καθώς υπάρχουν τα μεγάλα

έργα, ορισμένες από τις ξένες εταιρείες είναι πιθανό να θελήσουν να τα

εκμεταλλευτούν συνεργαζόμενες με ελληνικές εταιρείες. Ενδέχεται να αποκτήσουν

μερίδια μετοχών τεχνικών εταιρειών. Έτσι, θα ωφεληθούν εμμέσως ­ τόσο από το

Χρηματιστήριο όσο και από τα κίνητρα, ενώ θα έχουν ήδη και Έλληνες συνεργάτες».