Η αγορά του 1 τρισ. δρχ. της κινητής τηλεφωνίας αλλάζει. Οι καταναλωτές θα

μπορούν από τον Ιούνιο να επιλέγουν άλλο δίκτυο, αν θέλουν, καταβάλλοντας ένα

ποσό. Οι εμπορικοί συνεργάτες των δικτύων το κάνουν ήδη, προκαλώντας

δικαστικές προστριβές, και εκτιμάται ότι η τάση αυτή θα ενισχυθεί



Με στρατηγικές κινήσεις στη «σκακιέρα» της κινητής τηλεφωνίας, τα τρία δίκτυα,

Panafon, Telestet και Cosmote, αλλά και οι εμπορικοί τους συνεργάτες αλλάζουν

το τοπίο της αγοράς. Στόχος τους, να καταλάβουν επίκαιρες θέσεις, που θα τους

εξασφαλίσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα, η οποία υπολογίζεται συνολικά σε

ποσό περίπου ενός τρισεκατομμυρίου δρχ. ετησίως.

Στον ακήρυχτο πόλεμο της αγοράς κινητής τηλεφωνίας οι κινήσεις των παικτών

μπορεί να είναι η παρουσίαση μιας νέας υπηρεσίας ή ενός νέου προγράμματος, τα

νέα τιμολόγια ή η… υφαρπαγή ενός εμπορικού συνεργάτη, που πουλά συνδρομές

και συσκευές για λογαριασμό ενός δικτύου, από ένα άλλο.

Αυτή τη στιγμή η κατάσταση στην κινητή τηλεφωνία «μοιάζει με καζάνι που

βράζει», λέει διευθυντικό στέλεχος εταιρείας. Ο ίδιος, με την ιδιότητα του

εμπορικού συνεργάτη, αλλά και στελέχη των τριών εταιρειών κινητής τηλεφωνίας,

συμφωνούν ότι οι εξελίξεις που μπορούν να αλλάξουν το τοπίο της αγοράς είναι

οι μεταγραφές εμπορικών συνεργατών, η αύξηση των σημείων πώλησης και οι

διαμάχες μεταξύ εμπόρων και δικτύων, που στοχεύουν στην ισχυροποίηση της μιας

πλευράς έναντι της άλλης.

Αναστάτωση

Οι πρώτες αλλαγές στρατοπέδων, από εμπορικούς συνεργάτες και πωλητές, έχουν

ήδη πραγματοποιηθεί και έχουν προκαλέσει αναστάτωση στην αγορά.

Ο Γερμανός, στο τέλος του 1998, πέρασε στην Stet και τον Cosmote,

εγκαταλείποντας την Unifon. Λίγο αργότερα, η Mobitel πέρασε στην Panafon. Οι

μεταγραφές αυτές προκάλεσαν δικαστικές διαμάχες ­ ή τις έφεραν στο προσκήνιο ­

μεταξύ των παλαιών συνεργατών.

Έτσι, όταν στο τέλος του 1998 η επιχείρηση Γερμανός, αλυσίδα με 115 ­ τότε ­

καταστήματα, εγκατέλειψε το μεγαλύτερο εμπορικό συνεργάτη της Panafon, την

εταιρεία Unifon (συμφερόντων των ομίλων Μαρινόπουλου, Παλαιολόγου, Φέσσα)

βρέθηκε αντιμέτωπη με δικαστική αγωγή. Η επιχείρηση Γερμανός απάντησε επίσης

με αγωγή για αντίστοιχο ποσό και αύξησε τα καταστήματά της σε 130. Τώρα, πουλά

συνδέσεις και συσκευές για λογαριασμό της Telestet και του Cosmote.

Δικαστικές διαμάχες

Η Mobitel, αντίθετα, ήταν εμπορικός συνεργάτης της Telestet. Η εταιρεία

συμφερόντων του επιχειρηματία κ. Δ. Κοντομηνά είναι και μέτοχος της Stet, με

ποσοστό περίπου 5%. Οι δύο εταιρείες είχαν δικαστικές διαμάχες και

διεκδικούσαν, η μία από την άλλη, 50 δισ. δρχ. Η αντιδικία αποτελεί τώρα θέμα

διεθνούς διαιτησίας, αλλά στο μεταξύ η Mobitel εγκατέλειψε την Stet.

Η Mobitel διέθετε περί τα 400 σημεία πώλησης και θεωρείται το μεγαλύτερο

δίκτυο πώλησης στην αγορά.

Οι πωλητές

Από τους πωλητές της Mobitel η Stet κράτησε στο δίκτυό της μερικούς μεγάλους

εμπόρους, όπως την Santel, που εθεωρείτο ο μεγαλύτερος συνεργάτης της Mobitel

(ιδιοκτησίας του κ. Κ. Κονδύλη) και την Τηλεματική στη Βόρεια Ελλάδα.

Όμως, η Mobitel μετέφερε στην Panafon την… προίκα της, από το 80% των

συνεργαζόμενων εμπόρων, μεταξύ των οποίων και δυνατά ονόματά της, όπως η

Γεράκης Α.Ε.

Να σημειωθεί ότι πριν από την οριστική απόφαση της Mobitel να αλλάξει

στρατόπεδο, υπήρξε έντονο παρασκήνιο από την εταιρεία και την Stet, που

επικεντρώνονταν σε προτάσεις για να πεισθούν οι έμποροι να επιλέξουν τη δική

τους πλευρά.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι τώρα η Mobitel, από την πλευρά της Panafon πια,

ετοιμάζει συνεργασίες που θα την ενδυναμώσουν και άλλο.

«Οι εταιρείες», λέει στέλεχος μεγάλης αλυσίδας αναφερόμενος στη μάχη της

διανομής, «όταν ο εμπορικός συνεργάτης τούς φέρνει ένα συνδρομητή, δίνουν μία

προμήθεια. Ορισμένοι ζητούν αύξηση, άλλοι έχουν ρίξει την ιδέα να παίρνουν

προμήθεια και από τις κάρτες ανανέωσης χρόνου και πολλοί θα ήθελαν να

σταματήσει η αποκλειστική συνεργασία με ένα δίκτυο, για να μπορούν να πωλούν

συνδέσεις από δύο ή και από τα τρία δίκτυα».

Ανεξάρτητες

Από την πλευρά τους οι εταιρείες Panafon και Stet, διαπιστώνοντας ότι οι

εμπορικοί συνεργάτες τους και οι αλυσίδες πώλησης προσπαθούν να αποκτήσουν

δύναμη και να ελέγξουν μέρος του παιχνιδιού, επιχειρούν τώρα να σταθούν

ανεξάρτητες. Η Telestet, αφού συνεργάστηκε με άλλους δυνατούς παίκτες

(Φειδάκης- Clevernet, Βασιληάς Κινητή Τηλεφωνία, Lantec- Λαναράς), αναπτύσσει

τώρα και δίκτυο με franchising, το Telepolis. Στόχος, να φθάσει τα 100

καταστήματα μέχρι το τέλος του έτους.

Από την άλλη πλευρά, η Panafon απέκτησε μετοχική συμμετοχή και στον Κορασίδη

Telecom (φθάνει το 30%), καθώς και το 12% περίπου από την αλυσίδα One Way

(συμφερόντων του ομίλου Φουρλή, Παράβαλου και του επιχειρηματία κ. Γ.

Ζαχαριάδη). Επίσης αναπτύσσει δίκτυο franchising, με τη θυγατρική της Panavox.

Ακόμα, απέκτησε συμμετοχή περίπου 25% στην Unifon. Η τελευταία έχει ήδη

δημιουργήσει περί τα 11 καταστήματα «e-motion» και αναπτύσσει ταχύτατα το

δίκτυό της συζητώντας για συνεργασία και με άλλους «παίκτες».

Η ίδια εταιρεία σχεδιάζει την ένταξή της στο Χρηματιστήριο και θα είναι ο

πρώτος εμπορικός συνεργάτης της Panafon, που θα περάσει τις πύλες της Σοφοκλέους.

Στο Χρηματιστήριο

Αυτή τη στιγμή, από τον χώρο της κινητής τηλεφωνίας έχουν εισαχθεί στο

Χρηματιστήριο η Panafon και ο ΟΤΕ (θυγατρική του οποίου είναι ο Cosmote).

Όμως, αναμένεται να εισαχθούν σύντομα οι Telestet, Unifon, Citicom (που είναι

συνεργάτης της Panafon), ο Γερμανός, η Κορασίδης-Telecom και ο Κωτσόβολος, που

ελέγχει την αλυσίδα One Way.

Σχέδια για εισαγωγή τους στο Χρηματιστήριο έχουν και οι Mobitel και Βασιληάς

Κινητή Τηλεφωνία, αλλά όχι άμεσα.

Τα στελέχη

Ένα άλλο θέμα που μπορεί να αποτελέσει βόμβα για όλες τις εταιρείες είναι οι

μετακινήσεις στελεχών.

Στελέχη από τους λεγόμενους καταναλωτικούς κλάδους (γαριδάκια, ξυραφάκια

κ.λπ.) προσχωρούν κατά δεκάδες και ορισμένοι καταλαμβάνουν μεγάλες θέσεις σε

εταιρείες με αντικείμενο την κινητή τηλεφωνία.

Κάποιοι άλλοι πετυχαίνουν ήδη μεταγραφές σε αντίπαλες εταιρείες και το

φαινόμενο αναμένεται να ενταθεί μέχρι το φθινόπωρο.

Μία δυνατότητα που δεν είχαν έως τώρα αποκτούν οι καταναλωτές κινητής

τηλεφωνίας. Από τον Ιούνιο, θα μπορούν να διακόπτουν μετά τους δύο πρώτους

μήνες τη σύμβασή τους με κάποιο από τα τρία δίκτυα, δηλαδή την Panafon, την

Stet ή τον Cosmote. Αυτό προβλέπεται σε συμφωνία στην οποία κατέληξαν τα τρία

δίκτυα με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και την καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ.

Όπως εξήγησε στην «Οικονομία» στέλεχος μεγάλου δικτύου, «οι καταναλωτές θα

πληρώνουν το υπόλοιπο του κόστους της συσκευής που έχουν πάρει δωρεάν για την

εγγραφή τους στο δίκτυο και θα είναι ελεύθεροι να διακόψουν ή να εγγραφούν σε

άλλο δίκτυο, έχοντας την ιδιοκτησία της συσκευής».

Ακόμα, η συμφωνία προβλέπει ότι στο συμβόλαιο θα εξηγούνται όλοι αυτοί οι όροι

αναλυτικά. Δηλαδή, θα εξηγείται ποιο είναι το κόστος της συσκευής, ποιο είναι

το ποσόν της εξόφλησής της που περιλαμβάνεται στο μηνιαίο πάγιο και πώς

μπορεί, αν επιθυμεί, κάποιος να διακόψει τη σύνδεση.

Για να γίνει κατανοητό τι συμβαίνει, πρέπει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες

προσφέρουν δωρεάν τη συσκευή, όμως το κόστος του παγίου περιλαμβάνει και την

αξία της συσκευής. «Αν ο καταναλωτής θέλει να διακόψει ένα συμβόλαιο μετά

τρεις μήνες, πρέπει να καταβάλει το υπόλοιπο της αξίας της συσκευής».

Οι εμπορικοί συνεργάτες των δικτύων θεωρούν ότι το στοιχείο αυτό, σε συνδυασμό

με την εξάπλωση της κάρτας προπληρωμένου χρόνου (καρτοκινητή τηλεφωνία), θα

κάνει στο μέλλον πιο απλές τις αλλαγές στρατοπέδων για τους ίδιους.

Όμως, στελέχη των δικτύων έχουν αντίθετη γνώμη, πιστεύοντας ότι «το στοιχείο

αυτό δεν θα επηρεάσει καθόλου το εμπορικό τμήμα της αγοράς, ενώ θα βοηθήσει

τις σχέσεις των δικτύων με τους καταναλωτές».