Σε ξαφνική αδιαθεσία του πιλότου (λιποθυμία ή εγκεφαλικό επεισόδιο) που

οφείλεται σε επιβάρυνση του οργανισμού από τις υψηλές επιταχύνσεις, αποδίδουν

επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας τα αίτια της πτώσης του μαχητικού

F-16 χθες, κοντά στον Άγιο Ευστράτιο.

ΤΟ F-16, το οποίο συνετρίβη χθες, είναι το 4ο αεροσκάφος που χάνει η Πολεμική

Αεροπορία φέτος. Η τύχη του πιλότου, του 30χρονου υποσμηναγού Χρήστου

Αγγελόπουλου, αγνοείται και οι έρευνες για τον εντοπισμό του, παρά τις

ελάχιστες ελπίδες που υπάρχουν να ζει, θα συνεχισθούν και σήμερα όλη την ημέρα.

Το μοιραίο F-16, μαζί με άλλα τρία ίδιου τύπου, έπαιρνε μέρος σε άσκηση με

μεγάλο ύψος (περίπου 15.000 πόδια) δυτικά του Αγίου Ευστρατίου. Στις 3 και 10

και χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια ένδειξη ή ειδοποίηση, οι συνάδελφοι του

Χρήστου Αγγελόπουλου έχασαν από τις οθόνες των ραντάρ τους το στίγμα του

μοιραίου αεροσκάφους, του οποίου επίσης σίγησε και ο ασύρματος. Κανένας από

τους τρεις δεν είδε κάποιον ανησυχητικό ελιγμό του F-16, ενώ ούτε και ύστερα

από την «εξαφάνιση» του αεροσκάφους είδαν συντρίμμια στη θάλασσα. Σχεδόν

μιάμιση ώρα μετά, εντοπίστηκε κηλίδα από καύσιμα στην περιοχή του ατυχήματος.

Για όλο αυτό το διάστημα οι επιτελείς του ΓΕΑ διατηρούσαν αρκετές ελπίδες,

καθώς τα καύσιμα του F-16 έφθαναν για μεγάλη πτήση. Οι αξιωματικοί δεν

απέκλειαν ο υποσμηναγός να είχε χάσει τον προσανατολισμό του από παροδική

απώλεια συνειδήσεως και να «τριγυρνούσε» στο Αιγαίο.

Το ύψος που πετούσε το αεροσκάφος, η μη ειδοποίηση των συναδέλφων του για

μηχανική βλάβη και οι σχετικά πολύ καλές συνθήκες καιρού, οδηγούν τους

αξιωματικούς του ΓΕΑ και του ΑΤΑ στο κατ’ αρχήν συμπέρασμα ότι ο πιλότος «κάτι

έπαθε» την ώρα της πτήσης και «κάρφωσε» στη θάλασσα. Υποθέτουν συγκεκριμένα

ότι, λόγω των επιταχύνσεων (G), έχασε την επαφή του με το περιβάλλον

(λιποθυμία, καρδιακό, εγκεφαλικό) και το αεροσκάφος ανεξέλεγκτο συνετρίβη στη

θάλασσα, χωρίς ο πιλότος να κάνει χρήση του μηχανισμού εγκατάλειψης.

Οι έρευνες, ωστόσο, άρχισαν αμέσως και συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό από αέρος

και θαλάσσης. Για τον καλύτερο συντονισμό μετέβη στη βάση Αγχιάλου (όπου ανήκε

το F-16) ο αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Γ. Αντωνετζής.

Στις αρχές του Σεπτεμβρίου άλλα δύο μαχητικά, (Α-7, «Κορσαίρ») είχαν συντριβεί

στη θάλασσα νοτίως της Καλαμάτας, ύστερα από σύγκρουσή τους στον αέρα. Τον

Ιούλιο, επίσης, άλλο ένα νέας γενιάς αεροσκάφος (Μιράζ 2000) είχε συντριβεί

στη θάλασσα.

Το κόστος αντικατάστασης ενός F-16 ανέρχεται σήμερα σε περίπου 6 δισ. δραχμές.

Το F-16 που έπεσε δεν είναι από τα νεοπαραληφθέντα από τις ΗΠΑ.

*Ανακοινώσεις για το ατύχημα εξέδωσαν η Ν.Δ. και το ΚΚΕ.

Η αξιωματική αντιπολίτευση διατυπώνει την «έντονη ανησυχία» της για τα

ατυχήματα αεροσκαφών και ζητά από το υπουργείο Άμυνας να αναλάβει τις ευθύνες

του και να ενεργοποιηθεί προς την κατεύθυνση της πρόληψης των ατυχημάτων. Από

την πλευρά του το ΚΚΕ κάνει λόγο για «ακατάλληλο οπλισμό» για το χώρο του

Αιγαίου και για εξοντωτικές συνθήκες εκπαίδευσης των πιλότων. Ζητάει δε από

την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις στον λαό.

ΑΝΩΜΑΛΗ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ

Τετρακινητήριο αμερικανικό αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας, τύπου Ρ-3, κατά

την προσγείωσή του χθες τα ξημερώματα στο αεροδρόμιο της Σούδας βγήκε από τον

διάδρομο του αεροδρομίου και τυλίχτηκε στις φλόγες, λίγα μόλις μέτρα από τον

εθνικό δρόμο Χανίων – Αεροδρομίου. Το αεροσκάφος υπέστη σοβαρές ζημιές, ενώ το

πλήρωμά του δεν έπαθε τίποτα.