Στα λάστιχα των τροχών του αεροσκάφους της Ολυμπιακής Αεροπορίας που

εκτελούσε τη χτεσινή πτήση προς τη Βουδαπέστη αναζητούνται οι αιτίες που

μετέτρεψαν σε θρίλερ το συγκεκριμένο δρομολόγιο, το οποίο δεν κατέληξε σε

τραγωδία χάρη στους υποδειγματικούς χειρισμούς των δύο πιλότων.

Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους Γ. Φασουλάς με το πλήρωμα, λίγο μετά την

αναγκαστική προσγείωση

Το αεροσκάφος με τους 73 επιβάτες και τα έξι μέλη του πληρώματος, ύστερα από

περιπλάνηση περίπου δυόμισι ωρών πάνω από την Αττική και τον Σαρωνικό, έκανε

επιτυχή προσγείωση ανάγκης πάνω σε ειδικό αφρό, στο αεροδρόμιο του Ελληνικού,

χωρίς τα λάστιχα των δύο κύριων αριστερών τροχών του, τα οποία είχαν

κομματιαστεί στη διάρκεια της απογείωσης!

Το πρωτοφανές αυτό περιστατικό που χαρακτηρίζεται ιδιαίτερα σοβαρό, καθώς θα

μπορούσε να στοιχίσει ανθρώπινες ζωές, έρχεται λίγες μέρες μετά την τραγωδία

του Φάλκον, αλλά και την προσγείωση με την «κοιλιά» επάνω σε αφρό ενός ATR της

Αεροπλοΐας που εκτελούσε το δρομολόγιο προς την Πρέβεζα.

Η Ο.Α. ανακοίνωσε αργά χτες το βράδυ ότι «από τον άμεσο τεχνικό έλεγχο στο

αεροσκάφος διαπιστώθηκε πως το περιστατικό οφειλόταν σε αστοχία των ελαστικών

των τροχών του, τα οποία ήταν καινούργια και είχαν τοποθετηθεί χτες».

«Τα υπόλοιπα συστήματα του αεροσκάφους», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ο.Α.,

«λειτούργησαν κανονικά, με αποτέλεσμα την επιτυχή του προσγείωση».

Η Ο.Α. ζήτησε τη διερεύνηση του όλου θέματος από την κατασκευάστρια εταιρεία

των ελαστικών.

Πάντως, τεχνικοί της εταιρείας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο «να μπλοκάρισαν οι

τροχοί του αεροσκάφους λόγω υπερθέρμανσης».

Η απογείωση

Όλα ξεκίνησαν λίγο μετά το μεσημέρι. Στις 12.25 το αεροσκάφος τύπου Boeing

737-200 που θα εκτελούσε την πτήση «373» προς τη Βουδαπέστη πήρε το «πράσινο

φως» για απογείωση από τον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου του Ελληνικού.

Στη διάρκεια της απογείωσης, την ώρα ακριβώς που οι τροχοί του Boeing 737-200

«άφηναν» τον διάδρομο απογειώσεων, ο κυβερνήτης του Γιώργος Φασουλάς και ο

συγκυβερνήτης Μιχάλης Σάββας άκουσαν έναν ισχυρό κρότο, ο οποίος ταρακούνησε

ολόκληρο το αεροσκάφος.

Οι δύο πιλότοι αντιλήφθηκαν αμέσως πως κάτι είχε συμβεί στα λάστιχα του

αεροσκάφους, το οποίο στο μεταξύ βρισκόταν ήδη στον αέρα.

Ο κυβερνήτης Γ. Φασουλάς επικοινώνησε αμέσως με τον Πύργο Ελέγχου του

αεροδρομίου και ζήτησε να ενημερωθεί για το περιστατικό η Τεχνική Διεύθυνση

της Ο.Α.

Η διαπίστωση

Η προσγείωση. Αρχικά «πάτησαν» στον διάδρομο οι δύο δεξιοί κύριοι τροχοί του

αεροσκάφους και στη συνέχεια οι δύο αριστεροί σχεδόν ταυτοχρόνως με τον

μπροστινό τροχό

Σε συνεννόηση με τον Πύργο Ελέγχου ο κυβερνήτης του Boeing 737-200 επιχείρησε

χαμηλή διέλευση πάνω από το αεροδρόμιο του Ελληνικού, στη διάρκεια της οποίας

οι τεχνικοί της Ο.Α. με κιάλια διαπίστωσαν ότι είχαν κομματιαστεί και τα δύο

λάστιχα των αριστερών τροχών του συστήματος προσγείωσης. Η διαπίστωση αυτή

επιβεβαιώθηκε σχεδόν αμέσως, καθώς στον διάδρομο απογειώσεων του αεροδρομίου

βρέθηκαν κομμάτια ελαστικών.

Ύστερα από αυτό, ο κυβερνήτης πήρε εντολή από τους αρμόδιους διευθυντές της

Ο.Α. να συνεχίσει την πτήση για περίπου μία ώρα, κάνοντας κύκλους πάνω από την

Αττική, προκειμένου το αεροσκάφος να καταναλώσει μεγάλο μέρος των καυσίμων του

και στη συνέχεια να επιχειρήσει προσγείωση ανάγκης.

Στο μεταξύ, οι αεροσυνοδοί Αλ. Γιαννακοπούλου, Ευαν. Γεωργακοπούλου, Κατ.

Χατζηαναστασίου και Χρ. Αθανασόπουλος ενημέρωσαν αναλυτικά τους επιβάτες για

το πρόβλημα που είχε παρουσιαστεί και τους ζήτησαν να ακολουθούν πιστά τις

οδηγίες τους.

Συναγερμός

Την ίδια στιγμή στο αεροδρόμιο του Ελληνικού σήμανε συναγερμός, καθώς τέθηκε

σε εφαρμογή το σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών. Τα συνεργεία της

Πυροσβεστικής Υπηρεσίας του αεροδρομίου με ειδικό μηχάνημα έστρωσαν

πρωτεϊνούχο αφρό στον διάδρομο προσγειώσεων (33 L), ενώ πυροσβεστικά οχήματα

πήραν θέσεις κοντά στον διάδρομο και ανέμεναν το αεροσκάφος.

Επίσης, προς το Ελληνικό άρχισαν να κινούνται και ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, προς

ενίσχυση αυτών που βρίσκονται μόνιμα στο αεροδρόμιο.

Το αεροσκάφος επέστρεψε και πάλι στο αεροδρόμιο του Ελληνικού στις 14.50. Ο

κυβερνήτης του Γ. Φασουλάς κατάφερε να το προσγειώσει πάνω στον αφρό που είχε

στρωθεί σε μήκος περίπου 500 μέτρων, χωρίς να ξεφύγει από τον διάδρομο. Αρχικά

«πάτησαν» στον διάδρομο οι δύο δεξιοί κύριοι τροχοί του αεροσκάφους, οι οποίοι

δεν είχαν πρόβλημα, και στη συνέχεια οι δύο αριστεροί σχεδόν ταυτοχρόνως με

τον ριναίο (μπροστινό) τροχό.

Οι συγγενείς

Μόλις το αεροσκάφος ακινητοποιήθηκε στο μέσον του διαδρόμου οι συγγενείς των

επιβατών που είχαν φτάσει στο αεροδρόμιο και οι υπάλληλοι της Ο.Α. που

παρακολουθούσαν την όλη προσπάθεια με κομμένη την ανάσα ξέσπασαν σε χειροκροτήματα.

Οι επιβάτες, χωρίς κανείς να πάθει το παραμικρό, αναχώρησαν για τη Βουδαπέστη

με αεροσκάφος των Μακεδονικών Αερογραμμών λίγο μετά τις 4.30 το απόγευμα.

Ο διευθυντής Πτητικής Εκμετάλλευσης της Ο.Α. κ. Μιλτιάδης Τσαγκαράκης συνεχάρη

δημοσίως τους πιλότους και τα άλλα μέλη του πληρώματος του αεροσκάφους,

επισημαίνοντας ότι «αυτά που μαθαίνουν στις εκπαιδεύσεις, σήμερα τα εφάρμοσαν

στην πράξη χωρίς να ανοίξει μύτη».

Η Ένωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ) από την πλευρά της ανακοίνωσε

ότι «ο επαγγελματισμός και η άρτια εκπαίδευση των πιλότων της Ο.Α.

επιβεβαιώθηκαν για μια ακόμα φορά, παρά τις τελευταίες αιχμές από διάφορα

κέντρα που προσπαθούν να αμφισβητήσουν την υψηλή ποιότητα του έργου τους».

Επίσης, η Ένωση Ιπταμένων Συνοδών και Φροντιστών (ΕΙΣΦ) επισήμανε ότι «τα

πληρώματα της Ο.Α. χάρη στην άρτια εκπαίδευσή τους εγγυώνται πάντα την

ασφάλεια των επιβατών».

Τα ατυχήματα σε αεροσκάφη της Ο.Α. τα τελευταία χρόνια

Η τρελή πτώση του πρωθυπουργικού Φάλκον πάνω από τη Ρουμανία πριν από δύο

εβδομάδες ήταν το σοβαρότερο δυστύχημα που έχει καταγραφεί στο ιστορικό της

Ολυμπιακής Αεροπορίας τα τελευταία χρόνια. Επτά νεκροί ήταν ο τραγικός

απολογισμός της πτήσης του Φάλκον από την Αθήνα προς το Βουκουρέστι, ανάμεσά

τους και ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης. Το αεροπλάνο

έχασε απότομα ύψος πέφτοντας από τα 15.000 στα 8.500 πόδια. Τα αίτια της

απώλειας ύψους ερευνώνται ακόμα. Όσοι δεν φορούσαν τη ζώνη ασφαλείας,

σκοτώθηκαν από τα χτυπήματα στο εσωτερικό του αεροσκάφους.

Λίγες ημέρες πριν από το δυστύχημα με το Φάλκον, στις 12 Σεπτεμβρίου,

λαχτάρισαν 55 επιβάτες της πτήσης της Ο.Α. από την Αθήνα προς το Άκτιο

Πρεβέζης λόγω βλάβης στον μπροστινό τροχό του αεροσκάφους, που είχε μπλοκάρει.

Ο κυβερνήτης οδήγησε το ATR 72 πίσω στο Αεροδρόμιο του Ελληνικού, όπου

κατάφερε τελικά να το προσγειώσει επιτυχώς με την «κοιλιά» πάνω σε ειδικό αφρό

που έστρωσαν συνεργεία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Τον Αύγουστο του 1997, συνέβησαν δύο απανωτά ατυχήματα σε αεροσκάφη της Ο.Α.

Το πρώτο έτυχε στη διάρκεια μιας πτήσης τσάρτερ, που μετέφερε την αποστολή του

ΟΦΗ στην Ισλανδία για έναν ποδοσφαιρικό αγώνα. Δύο λάστιχα έσκασαν στο πίσω

μέρος του αεροσκάφους Μπόινγκ 737 στο οποίο επέβαιναν 100 άτομα, στη φάση της

απογείωσής του από το Ηράκλειο. Το αεροσκάφος σύρθηκε στον διάδρομο, όμως οι

πιλότοι διατήρησαν την ψυχραιμία τους, χαμήλωσαν τις μηχανές και κατάφεραν να

το ακινητοποιήσουν ένα χιλιόμετρο πριν από το τέλος του διαδρόμου απογείωσης.

Μερικές ημέρες νωρίτερα, ένα Μπόινγκ 727 που εκτελούσε την πτήση Αθήνα –

Θεσσαλονίκη – Φρανκφούρτη εξαναγκάστηκε σε ανώμαλη προσγείωση στο αεροδρόμιο

«Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης στη διάρκεια σφοδρής κακοκαιρίας.

«Πρώτα η Ολυμπιακή, μετά η Lufthansa στα Σπάτα»

«Η Lufthansa δεν θα μπει στο νέο αεροδρόμιο των Σπάτων εάν δεν είναι εκεί και

η Ολυμπιακή Αεροπορία», δήλωσε χθες στην Αθήνα ο αντιπρόεδρος της γερμανικής

αεροπορικής εταιρείας κ. Στέφαν Πίσλερ. Ο ίδιος, χωρίς να δώσει περαιτέρω

εξηγήσεις για τη δήλωσή του αυτή, πρόσθεσε ότι πρόσφατα «η Lufthansa έδωσε

«μάχη» για το μάνατζμεντ της Ο.Α. με τη βρετανική εταιρεία Speedwing, την

οποία τελικά έχασε».

Πάντως, όπως επισήμανε ο κ. Πίσλερ, η Lufthansa είναι ικανοποιημένη από την

έως τώρα πορεία της στην Ελλάδα (φέτος συμπλήρωσε 40 χρόνια παρουσίας στα

ελληνικά αεροδρόμια), καθώς έχει καταφέρει να αποσπάσει το 15,2% της ελληνικής

αγοράς αερομεταφορών.