Η απόσυρση ομοσπονδιακής χρηματοδότησης από την κυβέρνηση Τραμπ απομακρύνει περαιτέρω την υλοποίηση του πρώτου τρένου υψηλής ταχύτητας στις Ηνωμένες Πολιτείες, το οποίο προβλέπει τη σύνδεση Λος Αντζελες – Σαν Φρανσίσκο με ταχύτητες έως 320 χλμ./ώρα, μειώνοντας τη διαδρομή σε λιγότερο από τρεις ώρες. Το φιλόδοξο έργο της Καλιφόρνιας, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 15 δισ. δολαρίων, έχει ήδη κατασκευαστεί ή σχεδιαστεί σε μήκος 275 χλμ., δημιουργώντας περισσότερες από 15.000 θέσεις εργασίας.

Η απόφαση της Ουάσιγκτον να αναστείλει κονδύλι 4 δισ. δολαρίων ανέδειξε εκ νέου την πολιτική αντιπαράθεση με την Καλιφόρνια. Η πολιτειακή διοίκηση αντέδρασε άμεσα καταγγέλλοντας «πολιτική σκοπιμότητα» και προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, ενώ ο πρόεδρος Τραμπ κατηγόρησε την Πολιτεία για «σπατάλη ομοσπονδιακών πόρων και καθυστερήσεις».

Παρά την τεχνολογική υπεροχή των ΗΠΑ σε πολλούς τομείς, η χώρα δεν διαθέτει μέχρι σήμερα ολοκληρωμένο δίκτυο σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας, σε αντίθεση με την Ιαπωνία, την Κίνα και χώρες της Ευρώπης όπως η Ισπανία. Οι βασικοί λόγοι είναι η ιστορική έμφαση στις οδικές και αεροπορικές μεταφορές, η χαμηλότερη πληθυσμιακή πυκνότητα, το υψηλό κόστος κατασκευής και οι διοικητικές δυσκολίες. Η υπάρχουσα ταχύτερη σιδηροδρομική υπηρεσία, ο Acela Express, φτάνει τα 240 χλμ./ώρα στη διαδρομή Ουάσιγκτον – Βοστώνη, αλλά δεν θεωρείται πραγματικό τρένο υψηλής ταχύτητας, καθώς μοιράζεται γραμμές με άλλα δρομολόγια.

Η σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Λος Αντζελες και Σαν Φρανσίσκο θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας, δεδομένου ότι οι δύο μεγαλουπόλεις δεν συνδέονται με άμεση σιδηροδρομική γραμμή, με αποτέλεσμα οι πολίτες να βασίζονται κυρίως στο αυτοκίνητο, που απαιτεί περίπου επτά ώρες, ή στο αεροπλάνο, με πτήση διάρκειας μιάμισης ώρας.

Η απόφαση της Ουάσιγκτον ανέδειξε για ακόμη μια φορά την πολιτική αντιπαράθεση ανάμεσα στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την Καλιφόρνια, η οποία παραμένει ένα από τα προπύργια των Δημοκρατικών. Η Πολιτεία, μέσω της διοίκησής της, ανακοίνωσε ότι θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη, χαρακτηρίζοντας την απόφαση του Λευκού Οίκου πολιτικά υποκινούμενη. Από την πλευρά του, ο αμερικανός πρόεδρος καταλογίζει στην πολιτειακή ηγεσία της Καλιφόρνιας κακοδιαχείριση και σπατάλη ομοσπονδιακών κονδυλίων, τονίζοντας σε ανάρτησή του ότι το έργο «ήταν υπερβολικά ακριβό, υπερρυθμισμένο και δεν έχει παραδοθεί».

Η τύχη του φιλόδοξου project παραμένει αβέβαιη, παρά την πρόοδο των εργασιών, τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που έχουν δημιουργηθεί και τη στρατηγική του σημασία για τη βιώσιμη μετακίνηση στην Πολιτεία με τον μεγαλύτερο πληθυσμό στις Ηνωμένες Πολιτείες.