Από την πρώτη παρέα που εμπνεύστηκε το παρθενικό Ράλι Ακρόπολις ως έναν αγώνα αντοχής που διέσχιζε όλη την Ελλάδα χωρίς στάση, από τη δεκαετία του ’50 έως και σήμερα που το «ράλι των θεών» αγκαλιάζει τους καλύτερους οδηγούς του κόσμου, έχουν περάσει περισσότερα από 70 χρόνια, με τις ειδικές διαδρομές να κρύβουν και από μία ιστορία.

Είναι ο αγώνας που στην 70χρονη ιστορία του έχει φέρει σε… δύσκολη θέση ακόμη και τους πιο καταξιωμένους οδηγούς, με πρωταγωνιστές τα κακοτράχαλα ελληνικά βουνά και τις χωμάτινες ειδικές διαδρομές όπου έχουν κριθεί σημαντικοί τίτλοι, με επικές μάχες και χρυσά ονόματα, όπως ο αξεπέραστος πολυνίκης Γιούχα Κάνκουνεν, ο ταχύτατος Ντιντιέ Οριόλ και ο αγαπημένος των Ελλήνων Κάρλος Σάινθ (πατέρας του Κάρλος Σάινθ Τζούνιορ που τρέχει στη Formula 1).

Ενας αγώνας που άνοιξε την όρεξη στα καλύτερα αγωνιστικά πληρώματα από όλο τον κόσμο, με τη φήμη του να κρατάει γερά, παρά τη δεκαετή απουσία του από το ημερολόγιο του WRC πριν από λίγα χρόνια.

Το Ράλι Ακρόπολις στήθηκε από μια γενιά ρομαντικών ανθρώπων πριν από 75 χρόνια, που είχαν το μηχανοκίνητο σπορ σε πρώτο πλάνο. Το πρώτο Ράλι Ακρόπολις ξεκίνησε το «παρθενικό του ταξίδι» το 1951, διασχίζοντας όλη την Ελλάδα, μια δοκιμασία που ξεπερνούσε τις αντοχές των πληρωμάτων και των οδηγών!

Εμπνευστής του ήταν ο Τζόνι Πεσματζόγλου που έστησε μια μηχανοκίνητη περιπέτεια 2.000 χιλιομέτρων, η οποία περνούσε από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, την Τρίπολη, τη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη, τις Σέρρες, την Καβάλα, για να επιστρέψει στην Αθήνα. Αυτό ήταν και το κίνητρο – πρόκληση για ακόμη περισσότερους οδηγούς που ήθελαν να δοκιμάσουν την τύχη τους και τις αντοχές τους στις ειδικές τού Παρνασσού και της Γκιώνας.

Το 1960 μπήκε με αξιώσεις στο πρόγραμμα του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος και το 1973 έρχεται η μεγαλύτερη ευκαιρία! Το Ακρόπολις μπαίνει στα σαλόνια του WRC και έλληνες οπαδοί γνωρίζουν από κοντά όλους τους θρύλους των γρηγορότερων τιμονιών. Κρατήθηκε έως το 2013, που ήταν και η τελευταία χρονιά που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο κορυφαίου αγωνιστικού θεσμού. Υστερα από οκτώ χρόνια ο αγώνας μπήκε στο WRC και φέτος για τέταρτη χρονιά είναι στον κορυφαίο θεσμό.

Σαφώς τα χώματα δεν κάνουν τον αγώνα, αλλά οι οδηγοί που έχουν σκάψει τις ειδικές διαδρομές των ελληνικών βουνών. Οπως ο αγαπημένος οδηγός των ελλήνων θεατών, ο Κάρλος Σάινθ, ο Φινλανδός Γιούχα Κάνκουνεν, αλλά και ο βασιλιάς της… σκόνης στις ελληνικές ειδικές, ο Σκωτσέζος Κόλιν Μακρέι, που «όργωνε» με τα τετρακίνητα θηρία τις ειδικές διαδρομές της χώρας μας.

Ο Κόλιν Μακρέι κατέχει μέχρι σήμερα το ρεκόρ του οδηγού με τις περισσότερες νίκες στο Ράλι Ακρόπολις. Εχει κατακτήσει τον εθνικό μας αγώνα το 1996, το 1998, το 2000 και το 2002.

Μία όμως μορφή έχει ξεχωρίσει. Είναι η Μισέλ Μουτόν, η Γαλλίδα που το 1982 κατατρόπωσε κάθε πλήρωμα, καταφέρνοντας να ανέβει στο πρώτο σκαλί του βάθρου με τις επευφημίες χιλιάδων ελλήνων οπαδών.

Οσον αφορά τους Ελληνες, το Ράλι Ακρόπολις χάρισε πολλές διακρίσεις και στα δικά μας πληρώματα ώστε να ανέβουν στο πρώτο σκαλί του βάθρου, όπως συνέβη το 1995, με νικητές τους Βωβό – Στεφανή, όντας οι πρώτοι έλληνες νικητές μετά την κυριαρχία του Τζόνι Πεσματζόγλου!

Πρόκληση με 17 ειδικές

H Ελλάδα για ακόμη μια χρονιά θα φιλοξενήσει από την ερχόμενη Πέμπτη 26 Ιουνίου έως και την Κυριακή 29 Ιουνίου τον έβδομο γύρο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι με επίκεντρο τη Λαμία, με τους θεατές να έχουν τη δυνατότητα να δουν τα κορυφαία πληρώματα στις πιο απαιτητικές και εμβληματικές ειδικές διαδρομές του θεσμού σε τρεις γεωγραφικές περιφέρειες. Αλλωστε το Ράλι Ακρόπολις, ένας από τους θρυλικούς αγώνες του WRC, χαρακτηρίζεται για τις δύσκολες ειδικές διαδρομές, όντας μια τεράστια πρόκληση που προσέδιδε πρεστίζ τόσο σε όσους συμμετείχαν όσο και σε όσους τερμάτιζαν.

Ειδικότερα, ο αγώνας θα εκκινήσει το απόγευμα της Πέμπτης 26 Ιουνίου, στις 17.45, και αμέσως μετά, στις 18.05, το σόου των τεσσάρων τροχών θα εξελιχθεί στη θεαματική ΕΚΟ Athens Super Special Stage με το ρεσιτάλ των αγωνιστικών αυτοκινήτων, ξένων αλλά και ελληνικών, στο Ζάππειο, μπροστά σε χιλιάδες θεατές και τηλεοπτικό κοινό εκατοντάδων χωρών. Η υπερειδική διαδρομή που θα διεξαχθεί στο Ζάππειο θα στηθεί στο Παναθηναϊκό Στάδιο και η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

Την ερχόμενη Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή οι μάχες θα δοθούν στις ειδικές διαδρομές, στα βουνά της Ελλάδας, όπου τα πληρώματα θα δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό στις προκαθορισμένες 17 ειδικές διαδρομές που καλύπτουν την Πελοπόννησο, τη Στερεά Ελλάδα αλλά και τη Θεσσαλία. Ο αγώνας επιστρέφει για πρώτη φορά στη Θεσσαλία ύστερα από 30 χρόνια. Συμμετέχουν οι κορυφαίοι οδηγοί από όλον τον κόσμο, με τα καλύτερα εργοστασιακά αυτοκίνητα που θα δώσουν το δικό τους ρεσιτάλ μέσα στις χωμάτινες ειδικές διαδρομές για τον καλύτερο χρόνο! Συνολικά δώδεκα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1 θα πάρουν εκκίνηση – ο μεγαλύτερος αριθμός στη σύγχρονη ιστορία του αγώνα από την επιστροφή του στο WRC το 2021.

Μεταξύ αυτών συμμετέχει η παγκόσμια πρωταθλήτρια 2024 Toyota Gazoo Racing με συνολικά πέντε GR Yaris Rally1 με τον Ελφιν Εβαν, τον Κάλε Ροβάνπερα αλλά και τον Σεμπαστιάν Οζιέ, οκτώ φορές παγκόσμιο πρωταθλητή.

Από την πλευρά της, η Hyundai WRT παρατάσσει τα γνώριμα i20 N Rally1 για τους παγκόσμιους πρωταθλητές 2024 και 2019, με τον Τιερί Νεβίλ να επιθυμεί να σαρώσει τα χρονόμετρα, ενώ δυναμική είναι και η παρουσία της M-Sport Ford. Στη λίστα συμμετοχών ξεχωρίζει και ο τρίτος φετινός γύρος του Junior WRC. Οι θεατές αναμένουν με αγωνία και την προσπάθεια των ελληνικών πληρωμάτων. Το «παρών» θα δηλώσουν τόσο ο Γιώργος Αμούτζας, περσινός πρωταθλητής Ελλάδας, όσο και ο Νώντας Καρανικόλας, κάτοχος του τίτλου Rally3 στο ελληνικό πρωτάθλημα.