Συνθήκες συμφόρησης παρατηρούνται έξω από τα Στενά του Ορμούζ καθώς η αβεβαιότητα αναφορικά με την πορεία της εκεχειρίας μεταξύ Ισραήλ και Ιράν αυξάνει συνεχώς τον αριθμό των πλοίων που αναλύουν την κατάσταση αναμένοντας να κινηθούν με ασφάλεια με κατεύθυνση προς τον Περσικό Κόλπο. Δεκάδες δεξαμενόπλοια όπως επίσης και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή και φορτηγά πλοία σύμφωνα με τις βάσεις δεδομένων παρακολούθησης πλοίων αναμένουν κυρίως κοντά στις ακτές του Ομάν και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για να περάσουν τα Στενά.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους παρατηρείται ένα «slow down», μια αργή κίνηση στις διελεύσεις, καθώς θα πρέπει να δημιουργηθούν «κομβόι» με την προστασία πολεμικών πλοίων για τη διέλευση των Στενών, ωστόσο δεν καταγράφεται ιδιαίτερη μείωση των μεταφερόμενων φορτίων κάθε είδους (υγρών ή ξηρών).

Παράλληλα η ασάφεια όσον αφορά την επίτευξη εκεχειρίας αυξάνει τη μεταβλητότητα στον ναυτιλιακό κλάδο και κυρίως στις σχέσεις ναυλωτών και πλοιοκτητών, καθώς συμφωνίες ναύλωσης μεταβάλλονται εντός ελαχίστου χρόνου. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα συμφωνίας που είχε επιτευχθεί για ναύλωση ενός υπερδεξαμενοπλοίου (Very large Crude Carrier) στα 107.000 δολ. την ημέρα, ποσό – ρεκόρ από το 2023, ωστόσο τελικά αναιρέθηκε μόλις έγινε γνωστή η επίτευξη εκεχειρίας μεταξύ Ισραήλ και Ιράν από τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

Σε κάθε περίπτωση πάντως σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια οι ναύλοι κινούνται σε υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με το διάστημα πριν από την έναρξη της επίθεσης του Ισραήλ κατά του Ιράν. Οι ναύλοι πριν από την έναρξη των εχθροπραξιών ήταν στα 30.000 δολ. την ημέρα, στη συνέχεια εκτοξεύτηκαν στα 60.000 δολ. ενώ στην κορύφωση της κρίσης ξεπέρασαν τα 100.000 δολ. όπως προαναφέρθηκε. Οι τελευταίες συμφωνίες για φορτία από Μέση Ανατολή προς Κίνα κινούνται στα επίπεδα των 90.000 δολ.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ανάλογα τη συμφωνία πλοιοκτητών ναυλωτών ο υψηλός αυτός ναύλος μπορεί να είναι διάρκειας μόλις λίγων ημερών, όσο διάστημα απαιτείται για να περάσει το φορτίο τα Στενά και στη συνέχεια προσαρμόζεται σε χαμηλότερα επίπεδα.

Πάντως όλα εξαρτώνται από το εάν θα εμπεδωθεί ή όχι ένα κλίμα ότι η εκεχειρία παραμένει «ζωντανή».

Οι ασφαλιστές

Ενθαρρυντικά προς το παρόν προς την παραπάνω κατεύθυνση λειτουργεί και η στάση των ασφαλιστών, οι οποίοι αύξησαν μεν τα ασφάλιστρα για τον κίνδυνο πολέμου στον Περσικό Κόλπο αλλά και πάλι παραμένουν κάτω από τα ασφάλιστρα του 0,5% επί της αξίας του πλοίου που είχαν καταγραφεί τις πρώτες ημέρες της έναρξης των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ωστόσο ορισμένοι ασφαλιστές αποφεύγουν την ασφάλιση πλοίων που θεωρούνται ότι συνδέονται με συμφέροντα από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο ή το Ισραήλ.

Η Fearnley Securities πάντως εκτιμά ότι εάν διατηρηθεί η εκεχειρία, τα ασφάλιστρα κινδύνου θα μειωθούν προφανώς για τα φορτία που μεταφέρονται στην περιοχή. Οι τιμές του πετρελαίου έχουν ήδη πέσει κάτω από τα 70 δολάρια το βαρέλι, αν και παραμένουν πάνω από το επίπεδο όπου ήταν πριν από την έκρηξη της σύγκρουσης. Οι εξελίξεις έθεσαν ουσιαστικά την αγορά σε κατάσταση αναμονής, με ασταθείς συνθήκες, καθώς οι ασφαλιστές προσπαθούν να συνειδητοποιήσουν τα πολιτικά γεγονότα καθώς αυτά εξελίσσονται, σημειώνουν οι αναλυτές.

Πάντως όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια η διαθεσιμότητα πλοίων από την πλευρά των VLCC είναι άφθονη σύμφωνα με τους αναλυτές και με τα ασφάλιστρα κινδύνου να μειώνονται σταδιακά οι ναύλοι ενδέχεται να μειωθούν την επόμενη περίοδο, αν όλα τα άλλα παραμείνουν σταθερά.

Οσον αφορά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα στοιχεία δείχνουν ότι διελεύσεις κινούνται σε συνήθη για την εποχή επίπεδα. Κατά την εβδομάδα που έληξε στις 22 Ιουνίου, η Lloyd’s List Intelligence παρακολούθησε 143 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (10.000+ dwt) να περνούν τα Στενά έναντι 124 πλοίων που πραγματοποίησαν το ταξίδι την αντίστοιχη εβδομάδα του 2024. Η Linerlytica σημείωσε ότι η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εκτελούν δρομολόγια που διέρχονται από τα Στενά ανέρχεται σε 3,2 εκατομμύρια TEU, ή ισοδύναμο με το 8,4% του συνολικού παγκόσμιου στόλου.