Μετά την εκλογική φάση, έρχεται το δεύτερο ημίχρονο του 2023 και τα στοιχήματα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών βάζουν την Ελλάδα σε ένα απαιτητικό μονοπάτι. Η επόμενη κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει μία σειρά από προκλήσεις έως το τέλος του έτους, υπό το βλέμμα της επαναφοράς των δημοσιονομικών κανόνων από το 2024. Από αυτά θα κριθεί αν θα υλοποιηθούν οι προεκλογικές εξαγγελίες. Το υπόλοιπο μισό του 2023 πρέπει να καταγραφούν καλές επιδόσεις σε δημοσιονομικά, επενδύσεις, κατανάλωση, τουρισμό και εισπράξεις εσόδων.

1                  Μείωση της ακρίβειας – Στεγαστικό  

Η αντιμετώπιση της ακρίβειας και του πληθωρισμού είναι μία από τις βασικές προκλήσεις. Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα κινούνται με διψήφιο ποσοστό ροκανίζοντας τα εισοδήματα των πολιτών. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο βασικός πληθωρισμός, διαμορφώθηκε στο 2,8% τον προηγούμενο μήνα σε σύγκριση με τον Μάιο του 2022. Oμως σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2023 εμφάνισε αύξηση 0,4%. Μεγάλο ζήτημα αποτελεί επίσης και η ακρίβεια στη στέγαση. Κατά τη διάρκεια τις τελευταίες 5ετίας οι τιμές των ενοικίων έχουν ξεπεράσει το 30%. Από το τρίτο τρίμηνο 2017 μέχρι το πρώτο τρίμηνο 2023 οι τιμές των κατοικιών στην Ελλάδα αυξήθηκαν συνολικά κατά 49,3%.

2                  Απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας

Η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας θα αποτελέσει ορόσημο για την ελληνική οικονομία. Διότι επανατοποθετεί τη χώρα ως επενδυτικό προορισμό κεφαλαίων μακροπρόθεσμης απόδοσης αλλά και επειδή διαμορφώνει ιδιαίτερα ευνοϊκές συνθήκες ρευστότητας για το ελληνικό Δημόσιο, τις τράπεζες, τα ασφαλιστικά ταμεία. Η χώρα βρίσκεται ένα σκαλοπάτι πριν από την επενδυτική βαθμίδα από τρεις οίκους. Μέχρι το τέλος του έτους υπάρχουν άλλα πέντε κρίσιμα «ραντεβού»: 4 Αυγούστου με τη Scope, 8 Σεπτεμβρίου με την DBRS, 15 Σεπτεμβρίου με τη Moody’s. Στις 20 Οκτωβρίου με τον οίκο Standard & Poor’s και, τέλος, η Ελλάδα θα αξιολογηθεί από τον Fitch στις 2 Δεκεμβρίου.

3                  Μέτρα στήριξης, πρωτογενές πλεόνασμα, χρέος

Τα δημοσιονομικά ζητήματα πρόκειται να αναδειχθούν σε θέματα αιχμής. Η επόμενη κυβέρνηση θα έχει περιθώριο λήψης μέτρων, εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της κυβέρνησης για επιστροφή σε σημαντικά πλεόνασμα. Αυτό προϋποθέτει ότι δεν θα υπάρξουν δυσάρεστες εκπλήξεις, ούτε ως προς το μέτωπο των επενδύσεων, των εσόδων και στο μέτωπο των τιμών ενέργειας. Το δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται στο 1,8% του ΑΕΠ και το πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,1% εφέτος, με το τελευταίο να φτάνει στο 2,5% του ΑΕΠ το 2026. Το χρέος αποτελεί στόχο να μειωθεί περαιτέρω, το οποίο μειώθηκε από 197%, σε 171,3%. Ωστόσο, ο συνολικός όγκος που το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να αποπληρώσει αυξήθηκε κατά 36,3 δισ. ευρώ, φτάνοντας τα 392,3 δισ. ευρώ.

4                  Μισθοί και ΑΕΠ

Σημαντικό θέμα αποτελεί και η άνοδος του ΑΕΠ, η οποίο αναμένεται να είναι πάνω από 2% για φέτος. Τα πρώτα στοιχεία για τον τουρισμό δείχνουν ότι τα πράγματα δεν είναι σίγουρο ότι θα πάνε καλύτερα από τις προβλέψεις. Το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει τρέξει τα έργα του Ταμείου και τις επενδύσεις, καθώς προβλέπεται μεγάλη αύξηση κατά το 2023 της τάξεως +13,2% για φέτος. Πέρα από την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, βασικό ζήτημα αποτελεί και η άνοδος των εισοδημάτων. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ο μέσος ονομαστικός μεικτός μισθός το 2022 αυξήθηκε κατά 1,5% αλλά ο μέσος πραγματικός μισθός μειώθηκε κατά 7,4% λόγω του πληθωρισμού 9,7%.