Οικονομία ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επτά ανατροπές σε ωράρια, υπερωρίες, απεργίες

Τον επόμενο μήνα θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο που θα προβλέπει μεταξύ άλλων {CR}την εφαρμογή ελαστικότερου οκτάωρου και αλλαγές στις υπερωρίες, στα συνδικαλιστικά δικαιώματα και στον τρόπο λήψης απόφασης απεργιών

Επτά ανατροπές σε ωράρια, υπερωρίες, απεργίες

Mε το νέο νομοσχέδιο θεσπίζονται αλλαγές στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας και των υπερωριών και αύξηση του πλαφόν των νόμιμων υπερωριών

4 λεπτά

Εντός του Μαρτίου πρόκειται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για τα εργασιακά το οποίο επιφέρει 7 ανατροπές. Μεταξύ αλλων προβλέπει την εφαρμογή ελαστικότερου οκτάωρου και αλλαγές στις υπερωρίες, στα συνδικαλιστικά δικαιώματα και στον τρόπο λήψης απόφασης απεργιών.

Το νέο εργασιακό σχέδιο νόμου αποτελεί μια από βασικές προτεραιότητες του νέου υπουργού Εργασίας Κ. Χατζηδάκη και στοχεύει στην ενίσχυση της αγοράς εργασίας ώστε να προσαρμοστεί στις ραγδαίες οικονομικές, κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις και τη διαφανή και αξιόπιστη λειτουργία του συνδικαλιστικού κινήματος. Οι 7 βασικές αλλαγές που θεσπίζονται με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο είναι οι παρακάτω:

 

1       Θεσπίζονται αλλαγές για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας και των υπερωριών και αύξηση του πλαφόν των νόμιμων υπερωριών. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να απασχολούν, με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, εργαζομένους ως 10 ώρες ημερησίως κατά μέγιστο, χωρίς πρόσθετη αμοιβή, εφόσον εντός 6μήνου εξοφλούν τις επιπλέον 2 ώρες πέραν του 8ώρου, με αντίστοιχη μείωση ωρών σε άλλες εργάσιμες ημέρες ή με ρεπό ή με ημέρες άδειας.

 

2       Αλλαγές έρχονται στο πλαφόν των νόμιμων υπερωριών σε όλο το φάσμα της οικονομίας. Σήμερα, το ανώτατο όριο υπερωριακής απασχόλησης είναι 48 ώρες ανά 6μηνο (90 ώρες το έτος) προκειμένου για εργαζόμενους σε βιομηχανικές, βιοτεχνικές επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες και 120 ώρες το έτος στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας.

 

3       Με το ίδιο νομοσχέδιο θα προστεθούν επιχειρήσεις και εργασίες στη λίστα που ήδη επιτρέπει την εργασία την Κυριακή, ενώ θεσμοθετείται το δικαίωμα του εργοδότη, να αξιώνει να μην προσέρχεται ο εργαζόμενος στην εργασία αλλά να μισθοδοτείται, μετά την προειδοποίηση για απόλυση και μέχρι αυτήν.

 

4       Αλλαγές έρχονται στον συνδικαλιστικό νόμο, καθώς καθιερώνεται η υποχρέωση των συνδικάτων να παρέχουν στα μέλη της Γενικής Συνέλευσης πραγματική δυνατότητα συμμετοχής και ψήφου εξ’ αποστάσεως, ηλεκτρονικώς, ιδίως για τη λήψη απόφασης απεργίας. Καθίσταται επίσης προϋπόθεση για την άσκηση συνδικαλιστικού δικαιώματος, η απογραφή στο ήδη νομοθετημένο Γενικό Μητρώο. Θεσμοθετείται τουλάχιστον 40% προσωπικό ασφαλείας, που πρέπει να εξακολουθεί να εργάζεται σε περίπτωση απεργίας στις επιχειρήσεις που η λειτουργία τους είναι κρίσιμη για το κοινωνικό σύνολο, στο Δημόσιο, τους ΟΤΑ και τα ΝΠΔΔ. Απαγορεύονται οι καταλήψεις χώρων και εισόδων και η άσκηση ψυχολογικής ή σωματικής βίας. Αν λάβουν χώρα, η απεργία καθίσταται παράνομη. Οσοι μετέχουν σε κατάληψη ή βιαιοπραγούν, τελούν ποινικώς κολάσιμη πράξη.

 

5       Δικαίωμα συλλογικής διαπραγμάτευσης και συνεπώς υπογραφής συλλογικών συμβάσεων θα αναγνωρίζεται πλέον μόνο στις συνδικαλιστικές οργανώσεις που έχουν εγγραφεί στα νομοθετημένα ψηφιακά Μητρώα. Καταργείται ο Β’ βαθμός διαιτησίας στον ΟΜΕΔ, ενώ η συμφιλίωση συλλογικών διαφορών αφαιρείται από τις Επιθεωρήσεις Εργασίας και ανατίθεται στον ΟΜΕΔ.

 

6       Θεσπίζεται η ψηφιακή κάρτα εργασίας για την on – line παρακολούθηση του ωραρίου των εργαζομένων, ενώ έρχεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την τηλεργασία.

 

7      Αλλαγές έρχονται και στις γονικές άδειες με ενσωμάτωση σχετικής κοινοτικής οδηγίας. Προβλέπεται άδεια τοκετού 14 εργάσιμων ημερών στον πατέρα, καθώς και πρόσθετη 6μηνη γονική άδεια έως ότου το παιδί γίνει 8 ετών για όλους τους πατέρες και όσες μητέρες δεν λαμβάνουν ήδη την 6μηνη παροχή προστασίας μητρότητας. Από τους 6 μήνες, οι 2 πρώτοι πληρώνονται από τον ΟΑΕΔ με τον κατώτατο μισθό, ενώ οι υπόλοιποι 4 είναι άνευ αποδοχών. Τέλος θεσμοθετείται και η προστασία των νέων πατέρων κατά της απόλυσης, επί 2 μήνες από τον τοκετό για το 1ο παιδί, 4 για το 2ο και 6 για κάθε επόμενο.

 

Ο ΚΑΤΩΤΑΤΟΣ ΜΙΣΘΟΣ. Στο μεταξύ η νέα διαδικασία αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα των 650 ευρώ (μεικτά) θα εκκινήσει τον Μάρτιο του 2021 – λόγω των έκτακτων μέτρων για τον περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού – και θα ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουλίου όταν ο υπουργός Εργασίας θα πρέπει να εισηγηθεί τον νέο κατώτατο μισθό στο υπουργικό συμβούλιο. Η διαδικασία της διαβούλευσης ορίζεται ως εξής:

n Το τελευταίο 10ήμερο του Μαρτίου 2021 θα πραγματοποιηθεί η αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους προβλεπόμενους εργατικούς, επαγγελματικούς και εργοδοτικούς φορείς και επιστημονικές ομάδες.

n Οι επιστημονικοί φορείς πρέπει να συντάξουν έκθεση για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με εκτιμήσεις για την προσαρμογή τους στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες.

n Το αργότερο έως την 15η Μαΐου 2021 θα πρέπει να διαβιβαστεί το υπόμνημα κάθε διαβουλευομένου προς τους υπόλοιπους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση σε σχέση με την τυχόν αναπροσαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

n Εως την 31η Μαΐου 2021 πρέπει να διαβιβαστούν όλα τα υπομνήματα και η τεκμηρίωση των διαβουλευομένων, καθώς και η έκθεση των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Τα Νεότερα

  1. Nvidia – Αποκάλυψη New York Times: Ο Τραμπ κάλεσε τον Χουάνγκ να παλέψει για τη θέση του
  2. Microsoft: Βγήκε «Νοκ άουτ» παγκοσμίως – Προβλήματα για εκατομμύρια χρήστες σε Outlook, Teams και 365
  3. Κρήτη: Σεισμός 4,8 Ρίχτερ ανοιχτά του Ηρακλείου

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies