Η μεγάλη προσπάθεια που έχει καταβληθεί από όλους τους εμπλεκομένους στον ελληνικό τουρισμό τα τελευταία χρόνια ενίσχυσε όχι μόνο τους δείκτες των αφίξεων και των εσόδων, αλλά και την ίδια την ελκυστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ωστόσο, αναλύοντας κάποια ποιοτικά χαρακτηριστικά, βρισκόμαστε μπροστά σε μεγάλες αβεβαιότητες. Το Brexit, πρώτα απ’ όλα, δημιουργεί μια ψυχολογία αναμονής στη βρετανική αγορά και οι τελικές επιλογές των ταξιδιωτών μετατίθενται για αργότερα, όταν θα έχει αποσαφηνιστεί η κατάσταση. Ωστόσο, και στις άλλες ευρωπαϊκές αγορές επικρατεί κλίμα αναμονής, το οποίο τροφοδοτείται από την οικονομική ανασφάλεια που νιώθουν πολλοί Ευρωπαίοι. Αν σε αυτό το κλίμα προστεθεί και η ανάκαμψη που εμφανίζουν άμεσοι ανταγωνιστές μας στην ευρύτερη γειτονιά μας, από την Τουρκία μέχρι την Τυνησία, τότε η ανησυχία μας μεγαλώνει.

Σε κάθε περίπτωση, η ανησυχία θα πρέπει να είναι δημιουργική. Ολοι καλούμαστε να συνειδητοποιήσουμε πως για να διατηρηθούν οι τουριστικοί δείκτες του 2018 (30-33 εκατ. αφίξεις και άνω των 16 δισ. ευρώ έσοδα) θα πρέπει να καταβληθούν μεγάλες προσπάθειες. Οπως έλεγε σοφά ο Δημοσθένης «χαλεπώτερον το φυλάττειν του κτήσασθαι». Αυτή η σοφή επισήμανση θα πρέπει να γίνει η πυξίδα των προσπαθειών όλων μας.

Ως ξενοδόχοι, κάνουμε πραγματικά ό,τι περνάει από το χέρι μας για την ενίσχυση της ποιότητας του προϊόντος μας και την αναβάθμιση των υπηρεσιών μας. Ομως, για την ανταγωνιστικότητά μας, που καθορίζει σε σημαντικό βαθμό τις επόμενες επιτυχίες του ελληνικού τουρισμού, μεγάλο κομμάτι ευθύνης φέρει και η πολιτεία. Σήμερα, το ξενοδοχείο σηκώνει δυσθεώρητα βάρη (φορολογικά, ασφαλιστικά, πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων), τα οποία ροκανίζουν την ανταγωνιστικότητά μας. Για να μπορέσουμε πραγματικά να διαμορφώσουμε μια ιδανική σχέση ποιότητας – τιμής, ώστε η ελληνική φιλοξενία να συνεχίσει να είναι ελκυστική μέσα στις νέες συνθήκες ανταγωνισμού, θα πρέπει από την πλευρά της πολιτείας να ληφθούν γρήγορα μέτρα. Μονόδρομος είναι η ελάφρυνση των βαρών του ξενοδοχείου, προκειμένου αυτό να αποκτήσει την απαραίτητη ευελιξία και να συνεχίσει να προσφέρει στην οικονομία και την κοινωνία.

Ανταγωνισμός. Αντιστοίχως, οι ξενοδόχοι προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις των καιρών και να ενισχυθούν απέναντι στον διαρκώς εντεινόμενο ανταγωνισμό, οφείλουν να είναι καλά προετοιμασμένοι – ενημερωμένοι. Οι κυρίαρχες παγκόσμιες τάσεις που διαμορφώνουν και τελικά θα καθορίσουν το μέλλον της φιλοξενίας στην Ελλάδα, παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας (2nd International Hospitality Forum) που διοργάνωσε το ΞΕΕ. Πρόκειται για εκδήλωση η οποία καταξιώνεται πλέον ως ο κορυφαίος θεσμός διαλόγου, ενημέρωσης και ανταλλαγής τεχνογνωσίας για τον κλάδο στην Ελλάδα. Οι συμμετέχοντες γνώρισαν από πρώτο χέρι τις πρακτικές που ακολουθούν παγκοσμίως τα κορυφαία brands μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων. Με διοργανώσεις αυτού του μεγέθους, το ΞΕΕ δίνει στον μέσο έλληνα ξενοδόχο τη δυνατότητα της πληροφόρησης και της επιμόρφωσης, ώστε συνδυάζοντας σωστά ποιότητα και τεχνολογία, να μπορέσει να παραγάγει αξία για τους πελάτες του.

Ζούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει με ταχύτατους ρυθμούς. Η τουριστική εμπειρία είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος αυτών των μεγάλων αλλαγών που επιφέρει κυρίως η τεχνολογία. Η σωστή προετοιμασία είναι αυτή που θα κρίνει το μέλλον. Ειδικά μέσα σε έναν κόσμο που «τρέχει» πλέον με ταχύτητες 5G, το αύριο είναι ήδη εδώ.

Το μέλλον του ελληνικού τουρισμού είναι στα χέρια μας. Πρέπει να βγούμε μπροστά με αυτοπεποίθηση, αναδεικνύοντας διαρκώς τον προορισμό Ελλάδα και βελτιώνοντας συνεχώς την ποιότητα των υπηρεσιών μας. Χρειαζόμαστε σωστή προετοιμασία, αυτοπεποίθηση για τις δυνατότητές μας και εξωστρέφεια. Αν πετύχουμε αυτό το «μείγμα», θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις μεγάλες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας και θα ανήκουμε στους κερδισμένους της νέας εποχής.

Ο Αλέξανδρος Βασιλικός είναι πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ)