Η βιογραφική και όχι μόνο ταινία «Οπενχάιμερ» του Κρίστοφερ Νόλαν, ήταν τελικά ο μεγάλος θριαμβευτής των βραβείων των κριτικών κινηματογράφου στις Ηνωμένες Πολιτείες (Critics Choice Awards) που απονεμήθηκαν στη Σάντα Μόνικα την Κυριακή το βράδυ και μοιράστηκαν έτσι ώστε να αφήσουν αρκετό κόσμο ικανοποιημένο (αν και όχι τους συντελεστές της ταινίας «Οι δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού» του Μάρτιν Σκορσέζε που παρά τις 12 υποψηφιότητες που είχε αποσπάσει, δεν κέρδισε σε καμία κατηγορία).

Εκτός από το βραβείο σκηνοθεσίας, ο «Οπενχάιμερ» του Βρετανού Νόλαν κέρδισε επίσης τα βραβεία καλύτερης κινηματογραφικής παραγωγής, καλύτερου συνόλου καστ (ensemble cast) και καλύτερου β’ ανδρικού ρόλου (Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ). Επίσης διακρίθηκε για τη μουσική του και σε αρκετές τεχνικές κατηγορίες: για το μοντάζ, για τη φωτογραφία και για τα οπτικά εφέ του.

Η έκπληξη στους άνδρες ηθοποιούς α’ ρόλου είναι η βράβευση του Πολ Τζιαμάτι για τα «Παιδιά του χειμώνα» του Αλεξάντερ Πέιν (ανοίγει στις αίθουσες τη μεθεπόμενη Πέμπτη), που «νίκησε» τελικά τον Κίλιαν Μέρφι του «Οπενχάιμερ». Για τα «Παιδιά του χειμώνα» η Νταβίν Τζόι Ράντολφ κέρδισε το βραβείο Β’ γυναικείου ρόλου και ο νεαρός ηθοποιός Ντόμινικ Σέσα το βραβείο καλύτερου νέου ηθοποιού.

Αρκετά βραβεία όμως κέρδισε και η «Μπάρμπι» της Γκρέτα Γκέργουιγκ, που διακρίθηκε στις κατηγορίες πρωτότυπου σεναρίου (δόθηκε στη σκηνοθέτρια και τον σύντροφό της Νόα Μπάουμπαχ), κοστουμιών, σκηνογραφίας, κομμώσεων/ μακιγιάζ, τραγουδιού (Dance the night) όπως και της καλύτερης κωμωδίας.

Το «Poor things»

Σε ό,τι αφορά το υποψήφιο σε 12 κατηγορίες «Poor things» (ανάμεσα στις οποίες ως καλύτερη ταινία και για τη σκηνοθεσία του Γιώργου Λάνθιμου) αρκέστηκε σε ένα βραβείο: η Εμα Στόουν κέρδισε το βραβείο καλύτερης ηθοποιού και ενώ όπως είπε δεν είχε προετοιμάσει ομιλία, παραδέχθηκε ότι μπόρεσε να «ξεμάθει» πολλά πράγματα για να υποδυθεί τον χαρακτήρα της Μπελ Μπάξτερ στην ταινία για την οποία βραβεύτηκε. Η Στόουν ευχαρίστησε τους κριτικούς για το βραβείο αλλά είπε ότι συγχρόνως μαθαίνει να αδιαφορεί για το τι σκέφτονται.

Ενδιαφέρον έχει η βράβευση της ταινίας «American fiction» του Κορντ Τζέφερσον στην κατηγορία του καλύτερου σεναρίου βασισμένου σε ξένο υλικό που δόθηκε στον ίδιο. Τέλος, στην κατηγορία της μη αγγλόφωνης ταινίας, η «Ανατομία μιας πτώσης» της Ζιστίν Τριέ ήταν και για τους κριτικούς η καλύτερη του 2023. Το μόνο που μένει να δούμε είναι κατά πόσο τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που ψηφίζουν για τα Οσκαρ θα επηρεαστούν από τις βραβεύσεις των κριτικών. Θα το ξέρουμε την Τρίτη 23 Ιανουαρίου που είναι η ημερομηνία ανακοίνωσης των υποψηφιοτήτων των Οσκαρ. Ολα πάντως δείχνουν ότι ο «Οπενχάιμερ» έχει αρκετή φόρα.