Η είδηση της προηγούμενης Πέμπτης ότι ο γαλλικός εμπορικός κολοσσός Carrefour αποφάσισε την απόσυρση των προϊόντων του ομίλου PepsiCo (Pepsi, 7UP, Lay’s, Doritos, Lipton κ.ά.) από τα ράφια των σουπερμάρκετ του σε Γαλλία, Βέλγιο, Ιταλία και Ισπανία προκάλεσε εντυπώσεις, προβληματισμούς και ποικίλα σχόλια.

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας λέει στα «ΝΕΑ» πως τέτοιες κινήσεις αφορούν «τις σχέσεις μεταξύ των σουπερμάρκετ και των προμηθευτών τους». «Η γαλλική κυβέρνηση δεν είχε καμία σχέση με την απόφαση της Carrefour», δηλώνει ο υπουργός, ξεκαθαρίζοντας πως η ελληνική κυβέρνηση δεν σκοπεύει να παίξει ρόλο ρυθμιστή μεταξύ σουπερμάρκετ και προμηθευτών.

«Πρόκειται για μια ακραία κίνηση», τονίζει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) Απόστολος Πεταλάς. Τα ελληνικά σουπερμάρκετ θεωρούν την υπόθεση Carrefour – PepsiCo άσχετη με την ελληνική αγορά. «Πρόκειται για σενάριο χωρίς βάση σχολιασμού στην Ελλάδα», δηλώνει εκπρόσωπος της αλυσίδας Σκλαβενίτης στα «ΝΕΑ». Η ΑΒ Βασιλόπουλος δεν θέλησε να κάνει κάποιο σχετικό σχόλιο, ενώ εκπρόσωπος του MyMarket δήλωσε πως η αλυσίδα διατηρεί άριστες σχέσεις με τους προμηθευτές της.

«ΤΑ ΝΕΑ» επικοινώνησαν με τον γαλλικό κολοσσό για περαιτέρω σχολιασμό, όμως δεν έλαβαν απάντηση πριν από τη δημοσίευση του παρόντος.

Και άλλες περιπτώσεις

Ωστόσο, αν και δεν είναι συνήθης πρακτική, δεν είναι η πρώτη φορά που γαλλικό σουπερμάρκετ αποσύρει προϊόντα της PepsiCo.

Μόλις τον περασμένο Μάρτιο, η αλυσίδα U είχε αποσύρει επίσης τα προϊόντα της για μερικές εβδομάδες, καθώς δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία για τις τιμές πώλησής τους. Εξάλλου, η γερμανική αλυσίδα Edeka είχε αποσύρει πέρυσι από τα ράφια της τα προϊόντα της Procter & Gamble για παρόμοιους λόγους.

Πάντως, η απόφαση της Carrefour έχει επιφέρει σημαντική πτώση που αγγίζει το 3% στη μετοχή της εισηγμένης PepsiCo (Χρηματιστήριο NASDAQ) από το βράδυ της Πέμπτης 4/1 (171,85 δολάρια) μέχρι την Τετάρτη 10/1 (166,92 δολάρια).

Θα μπορούσαμε όμως να περιμένουμε παρόμοιες κινήσεις από τα ελληνικά σουπερμάρκετ λόγω των συνεχών ανατιμήσεων στα προϊόντα; Η απάντηση στο ερώτημα είναι «όχι».

Ο Απόστολος Πεταλάς εξηγεί: «Κάθε συνεργασία μεταξύ μιας εταιρείας λιανικής και μιας προμηθεύτριας εταιρείας είναι μια διμερής σχέση που στηρίζεται σε έναν κώδικα που συμφωνείται με βάση το όφελος της κάθε πλευράς και με σεβασμό προς τον καταναλωτή. Στις φυσιολογικές σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων γίνονται προφανώς συζητήσεις για το ύψος των τιμών και βρίσκονται λύσεις».

Ο γενικός διευθυντής της ΕΣΕ εκτιμά, άλλωστε, πως οι σχέσεις Carrefour – PepsiCo μάλλον είχαν ήδη διαρραγεί κατά το προηγούμενο διάστημα και πως οι τωρινές ανατιμήσεις αποτελούν αφορμή για το «διαζύγιο» και όχι αιτία. «Αν ακολουθούνταν αυτή η λογική συνολικά, θα έπρεπε να βλέπουμε κάθε μέρα χιλιάδες αλυσίδες να διακόπτουν τη συνεργασία τους με χιλιάδες προμηθευτές, όμως αυτό δεν συμβαίνει», λέει ο Απόστολος Πεταλάς.

Θα μειωθούν οι τιμές;

Πώς όμως θα μπει φρένο στην αύξηση των τιμών; Ο Απόστολος Πεταλάς επισημαίνει πως βρισκόμαστε σε φάση αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού, ο οποίος, βάσει των στοιχείων των αλυσίδων, θα κινηθεί μειούμενος τον Ιανουάριο.

«Πρώτα θα σταθεροποιηθούν οι τιμές και εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις (πτώση τιμής ενέργειας, πτώση τιμών πρώτων υλών) θα περάσει σταδιακά η τάση αυτή και προς τα προϊόντα», σημειώνει. Προσθέτει, ωστόσο, πως κάποια προϊόντα, όπως είναι το ελαιόλαδο, ο χυμός πορτοκάλι, το κακάο, ο καφές και το ρύζι, αντιμετωπίζουν ζητήματα επάρκειας λόγω των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και άρα η τιμή τους αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται.

«Για το επόμενο εξάμηνο αναμένεται μια αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στα τρόφιμα στο επίπεδο του 3%-4%, από το 7%-8% του τελευταίου έτους. Εκτός από τα προϊόντα των προμηθευτών που συμμετέχουν ήδη στην ενέργεια -5% και έχουν ήδη μειώσει τις τιμές τους, βλέπουμε κάποια αποκλιμάκωση και στις τιμές κατηγοριών όπως το γάλα, το γιαούρτι, τα τυριά και το χαρτί (υγείας και κουζίνας)», δηλώνει στα «ΝΕΑ» εκπρόσωπος της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Νέα μέτρα κατά της ακρίβειας

Από τη μεριά του το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε την περασμένη Τετάρτη τέσσερα μέτρα με στόχο οι καταναλωτές να δουν άμεσα αποτελέσματα στο ταμείο. Συγκεκριμένα, ο Κώστας Σκρέκας ανήγγειλε τη μείωση των εκπτώσεων των προμηθευτών στα σουπερμάρκετ κατά 30% σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες. Σημειώνεται πως οι εκπτώσεις των προμηθευτών χρησιμοποιούνται για να κρυφτεί το πραγματικό μέγεθος του κέρδους στη λιανική.

Επιπλέον, το υπουργείο απαγορεύει για τρεις μήνες τις προωθητικές ενέργειες σε προϊόντα των οποίων η τιμή αυξάνεται, βάζει πλαφόν στις αυξήσεις στο βρεφικό γάλα ανάλογο με το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, επιτρέποντας ανώτατο όριο κέρδους 7%, και περιορίζει στο 3% του αρχικού ποσού τα πιστωτικά τιμολόγια των σουπερμάρκετ προς τους προμηθευτές για επιστροφές ή φύρα σε ό,τι αφορά φρέσκα προϊόντα (φρούτα, λαχανικά, νωπά κρέατα).

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ