Με το λάδι να ανταγωνίζεται στα ίσα τις τιμές του χρυσού, είναι προφανές ότι τα φετινά Χριστούγεννα το γιορτινό τραπέζι δεν θα έχει και του πουλιού το γάλα.

Για όσους θέλουν να διασώσουν το… πλούσιο πνεύμα των εορτών και να βάλουν και μερικά ευρώ στην άκρη, η Sun παρουσιάζει οχτώ απροσδόκητους, αλλά αποτελεσματικούς τρόπους αποταμίευσης.

Ψηλά τακούνια στα ψώνια

Αν θέλετε να έχετε πάντα χρήματα στο πορτοφόλι σας, κάθε φορά που πηγαίνετε για ψώνια φορέστε τις 12ποντες γόβες που έχετε καταχωνιασμένες στη ντουλάπα για ξεχωριστές εξόδους. Όπως διαπίστωσαν ερευνητές του αμερικανικού Πανεπιστημίου Brigham Young όταν οι γυναίκες φορούν ψηλά τακούνια, καταβάλλουν τόση μεγάλη προσπάθεια για να ισορροπήσουν που γίνονται απείρως πιο προσεκτικές και στο πώς θα ξοδέψουν τα χρήματα τους. Μελέτη για την επιθεώρηση Journal of Marketing Research συμπέρανε ότι η αυξημένη συγκέντρωση έκανε τις γυναίκες να ζυγίζουν προσεχτικά τις επιλογές τους και να αγοράζουν προϊόντα που είχαν καλύτερη αξία. Για καλό και για κακό όμως βάλτε ένα καλό, δερμάτινο, ζευγάρι γόβες, διαφορετικά ετοιμαστείτε να δώσετε τμήμα των νέων αποταμιεύσεων σας σε τσιρότα για τις φουσκάλες.

Η πιστωτική στον πάγο

Πόσες φορές δεν έχετε βρεθεί απέναντι σε μια τσάντα που σας κλείνει το μάτι και σας ζητάει να την αγοράσετε εδώ και τώρα; Για να μπορέσετε να της αντισταθείτε αρχικά μην κουβαλάτε μετρητά πάνω σας και εν συνεχεία φροντίστε να έχετε βάλει την πιστωτική σας στην κατάψυξη μέσα σε ένα δοχείο με νερό ώστε μέχρι να λιώσει η λογική σας να έχει πάρει το πάνω χέρι. Αυτό προτείνει ο γκουρού της εξοικονόμησης χρημάτων, Μάρτιν Λιούις, και μάλλον θα ξέρει καλύτερα. Σαφώς και δεν λειτουργεί το ίδιο καλά όταν έχετε πάει για παράδειγμα να βάλετε βενζίνη.

Ο καφές πριν τη βόλτα στα μαγαζιά ανοίγει την όρεξη για ψώνια

Μακριά από τον καφέ

Θέλετε ένα καφεδάκι πριν κάνετε τις αγορές σας για να είστε σε εγρήγορση; Πρόκειται για μια λανθασμένη απόφαση, αν στόχος σας είναι να έχετε και αύριο χρήματα στην τσέπη, λένε οι ερευνητές του πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα που διαπίστωσαν ότι όσοι πίνουν πρώτα έναν καφέ ξοδεύουν περίπου 50 % περισσότερο, είτε βρίσκονται στον κεντρικό δρόμο είτε ψωνίζουν online, από όσους τον απολαμβάνουν μετά τις αγορές τους. «Η καφεΐνη απελευθερώνει ντοπαμίνη στον εγκέφαλο, η οποία διεγείρει το μυαλό και το σώμα και οδηγεί σε περισσότερες και ακριβότερες αγορές», εξηγεί ο επικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Ντιπαγιάν Μπισγουάς. Αν σε αυτό συνυπολογιστεί το γεγονός ότι σύμφωνα με έκθεση του Beans Coffee Club ο μέσος καταναλωτής  ξοδεύει περίπου 550 ευρώ επιπλέον για καφέδες που αγοράζουν απέξω, γίνεται κατανοητό ότι το συγκεκριμένο… σπορ πρέπει να το κοπεί μαχαίρι.

Αγκαλιάστε το άγχος σας

Φανταστείτε ότι βρίσκεστε στην είσοδο ενός καταστήματος και είστε έτοιμοι να βάλετε το χέρι πολύ βαθιά στην τσέπη. Τώρα σκεφτείτε μια από τις πιο αγχωτικές στιγμές της ζωής σας και θα δείτε το χέρι να βγαίνει σιγά σιγά από την τσέπη και εσείς να απομακρύνεστε τρέχοντας από τον μεγάλο πειρασμό.  Σύμφωνα με άλλη έρευνα της προαναφερόμενης επιθεώρησης οι αγχωμένοι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερα, και αν αποφασίσουν να ξοδέψουν, είναι πιθανότερο να επενδύσουν σε είδη πρώτης ανάγκης και όχι σε αχρείαστες πολυτέλειες. Για όλα φταίει η ορμόνη του στρες, η κορτιζόλη, που δεν μας αφήνει να αποφασίσουμε αν πρέπει να μείνουμε ή να φύγουμε και κάπου στο μεσοδιάστημα συνειδητοποιούμε τι χρειαζόμαστε πραγματικά και τι θα αποτελέσει μια αγορά χωρίς αντίκρισμα. Όπως εξηγεί η Κριστίνα Ντουράντε, αναπληρώτρια καθηγήτρια μάρκετινγκ στο Rutgers Business School στις ΗΠΑ, όταν οι άνθρωποι αισθάνονται αγχωμένοι, «κλειδώνουν και μπαίνουν σε κατάσταση επιβίωσης, οπότε προστατεύουν με όποιον τρόπο μπορούν τους πόρους που θα τους την εξασφαλίσουν».

Και τα δύο χέρια στο καρότσι

Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά οι αγοραστές που έχουν το ένα χέρι ελεύθερο όταν σπρώχνουν το καρότσι τους στο σουπερμάρκετ ή στα πολυκαταστήματα ξοδεύουν 25% περισσότερο από εκείνους που κρατούν και τα δύο χέρια τους σταθερά στο χερούλι του σε όλη τη διάρκεια της εξόρμησης τους. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ευκολότερο γι’ αυτούς με το ελεύθερο χέρι να πετάξουν προϊόντα στο καρότσι τους. «Ήταν σοκ για εμάς να διαπιστώσουμε ότι μια τόσο μικρή αλλαγή μπορεί να έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στις δαπάνες των αγοραστών», λέει ο καθηγητής Ζάκαρο Έστες, επικεφαλής της μελέτης στο Bayes Business School του City University του Λονδίνου.

Η κουβεντούλα με τους πωλητές βλάπτει σοβαρά την τσέπη σας

Μην μιλάτε στους πωλητές

Ας είμαστε ειλικρινείς. Η δουλειά τους είναι να σας πείσουν ότι η κολόνια στο μικροσκοπικό μπουκάλι, που είναι ακριβότερη από το αίμα σας, όχι μόνο ταιριάζει μόνο σε εσάς απόλυτα, αλλά θα κάνει και όλα σας τα όνειρα πραγματικότητα από την κατάκτηση του γοητευτικού γείτονα σας μέχρι και το τζόκερ. Γι’ αυτό ο καλύτερος τρόπος για να μείνετε με χρήματα στην τσέπη είναι να αποφύγετε να πιάσετε κουβέντα μαζί τους ή να ακούσετε αυτά που έχουν να σας προτείνουν. «Μείνετε σιωπηλοί και δεν θα χάσετε», λέει ο Λαρς Πέρνερ, επίκουρος καθηγητής μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας.

Χωρίς φίλτρα

Αν είστε από εκείνους που οι φωτογραφίες τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δεχτεί τόσο επεξεργασία που μοιάζετε να κατάγεστε από άλλη χώρα, ίσως και να ζείτε σε άλλον πλανήτη, αλλάξτε τακτική εδώ και τώρα. Όχι απλά αφήστε τις ρυτίδες να σας κοιτάξουν κατάματα, αλλά βάλτε και ένα φίλτρο γήρανσης, αφού όπως έχει αποδειχτεί αυτοί που βλέπουν τη ζωή μετά φροντίζουν να έχουν κάτι στην άκρη για να την απολαύσουν μέχρι τέλους. Σύμφωνα με την ψυχολόγο, Άναν Σέρτζεντ, «ακόμη και το να φανταστείτε τον εαυτό σας ηλικιωμένο είναι αρκετό για να αρχίσετε να σκέφτεστε τι επιλογές αποταμίευσης έχετε να βάλετε μπρος».

Ημέρα οικονομίας

Ακριβώς όπως το να γράφετε καθημερινά τι φάγατε θα σας βοηθήσει σε βάθος χρόνου να μειώσετε τις θερμίδες που καταναλώνετε, αν αρχίσετε μια μέρα του μήνα, που θα καθορίσετε εσείς να καθίσετε και να επανεξετάσετε τις δαπάνες σας θα καταφέρετε να ελέγξετε καλύτερα τα έξοδα σας. Όπως συστήνει η Γουέντι ντε λα Ρόσα, επιστήμονας συμπεριφοράς στο εργαστήριο Common Cents Lab του Πανεπιστημίου Wharton, η οποία βοηθά ανθρώπους με χαμηλά εισοδήματα να βελτιώσουν την οικονομική τους κατάσταση «αξίζει να αφιερώσετε χρόνο για να βάλετε σε τάξη τη ζωή σας όταν δεν είστε σε ένταση και υπό πίεση. Σημειώστε λοιπόν από τώρα σε ένα ημερολόγιο την ημέρα αναδιοργάνωσης των οικονομικών σας και δεν θα χάσετε».