Οι μετοχές των δύο ηγέτιδων δυνάμεων στην κατηγορία των αναψυκτικών δυσκολεύτηκαν φέτος, πληγωμένες από τα υψηλότερα επιτόκια και τις ανησυχίες των επενδυτών σχετικά με τον πιθανό αρνητικό αντίκτυπο των φαρμάκων απώλειας βάρους όπως το Osempic και το Wegovy. Η κεφαλαιοποίηση της Coke 242 δισεκατομμυρίων δολαρίων ξεπερνά την Pepsi κατά περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ακόμα κι έτσι, και οι δύο εταιρείες ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις της Wall Street για τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και αύξησαν τις προβλέψεις τους για ολόκληρο το έτος. Η ισχυρή ζήτηση για προϊόντα της Coca-Cola ώθησε την εταιρεία με έδρα την Ατλάντα να αυξήσει και εκείνη τις εκτιμήσεις της, ενώ οι βελτιώσεις στη διαχείριση κόστους της Pepsi ενίσχυσαν τις προοπτικές της για τα κέρδη ολόκληρου του έτους.

Αλλά μόνο η Coca-Cola κατάφερε να αναφέρει αύξηση όγκου πωλήσεων κατά 2% το τρίτο τρίμηνο, ενώ η Pepsi ανέφερε σταθερό όγκο αναψυκτικών και μείωση 1,5% στον όγκο των τροφίμων της. Στη Βόρεια Αμερική, οι διαφορές μεταξύ των δύο επιχειρήσεων ήταν ακόμη πιο έντονες. Η πρώτη ανέφερε πως οι όγκοι πωλήσεων παρέμειναν σταθεροί, ενώ η βορειοαμερικανική μονάδα ποτών της Pepsi σημείωσε πτώση 6%.

Στρατηγική τιμολόγησης

Η Coke άρχισε να αυξάνει τις τιμές σε όλο το χαρτοφυλάκιό της την άνοιξη του 2021. Η PepsiCo ακολούθησε το παράδειγμα της, ξεκινώντας τις δικές της αυξήσεις τιμών  το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς.

Δύο χρόνια αργότερα, και οι δύο εταιρείες ανέφεραν ότι οι υψηλότερες τιμές ενίσχυσαν τις πωλήσεις τους. Η Pepsi σταμάτησε τις αυξήσεις τιμών νωρίτερα φέτος, αλλά σχεδιάζει μια «μέτρια» αύξηση το επόμενο έτος. Η Coca-Cola χρειάστηκε περισσότερο χρόνο για να σταματήσει τις υψηλότερες τιμές της, αλλά ο Διευθύνων Σύμβουλος James Quincey είπε τον Ιούλιο ότι η εταιρεία ολοκλήρωσε την αύξηση προς το παρόν στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.

Λόγω του χρόνου των αυξήσεων των τιμών τους, οι τιμές των αναψυκτικών της Coca-Cola στη Βόρεια Αμερική αυξήθηκαν μόνο κατά 5% αυτό το τρίμηνο, σε σύγκριση με την αύξηση της Pepsi κατά 12%.

Ισχυρά χαρτοφυλάκια

Η Coca-Cola κερδίζει τους καταναλωτές με τα αναψυκτικά της, ενώ η Pepsi επικεντρώνεται στην «αναγέννηση» ορισμένων από τις πιο εμβληματικές μάρκες της που δεν ανήκουν σε αυτή την προϊοντική κατηγορία, όπως το Gatorade.

«Η Coca-Cola φαίνεται να κερδίζει μερίδιο από την Pepsi για πολλά τρίμηνα», δήλωσε στο CNBC ο αναλυτής της RBC Capital Markets, Nik Modi. «Όταν η επιχείρηση με τα συγκεκριμένα προϊόντα δεν πάει καλά, η Pepsi συνήθως σώζεται από το βραχίονα Frito-Lay, η οποία περιλαμβάνει Cheetos, Doritos και άλλα σνακ. Και αυτή η κατηγορία όμως φαίνεται να επιβραδύνεται καθώς οι αγοραστές καταφεύγουν σε φθηνότερες επιλογές -ακόμη και ιδιωτική ετικέτα- ενόψει των διψήφιων αυξήσεων των τιμών της Frito-Lay.

«Ο λόγος για τον οποίο τα σνακ τα πήγαν τόσο καλά σε σχέση με άλλες κατηγορίες, όμως, είναι επειδή ήταν πραγματικά μια εναλλακτική λύση σε ένα γεύμα», σχολίασε ο Modi.

Η δύναμη της κατανάλωσης εκτός σπιτιού

«Περίπου οι μισές από τις πωλήσεις της Coca-Cola προέρχονται από σημεία εκτός σπιτιού, όπως επισκέψεις σε κινηματογράφο ή φαγητό έξω», είχαν δηλώσει στελέχη της κατά τις πρώτες ημέρες της πανδημίας το 2020. «Και τώρα, παρά τις αυξομειώσεις που προηγήθηκαν λόγω των lockdown, το τρίτο τρίμηνο του 2023, αυτές οι αγορές αυξήθηκαν ταχύτερα από τις δραστηριότητες της εταιρείας in-house», δήλωσε ο Quincey.

«Υπάρχει ακόμη μια ανάκαμψη και μια ισχυρή ανάπτυξη στα κανάλια out-of-home, όχι μόνο σε ορισμένα εστιατόρια, αλλά και σε όλες τις μορφές ψυχαγωγίας, τα ταξίδια, την αναψυχή και τη φιλοξενία», συμπλήρωσε.

Δεν είναι τυχαία και η δήλωση της McDonald’s, ότι τα τελευταία τρίμηνα οι συγκεκριμένες πωλήσεις κινούνται ανοδικά. Και δεν πρόκειται για παροδικο φαινόμενο: η McDonald’s σερβίρει προϊόντα Coca-Cola από τότε που ο ιθύνων νους Ray Kroc άνοιξε την πρώτη του τοποθεσία franchise και αποτελεί τον μεγαλύτερος πελάτη εστίασης της εταιρείας αναψυκτικών.

Η Pepsi, από την άλλη πλευρά, υστερεί σε σχέση με την Coca-Cola στις δραστηριότητες εκτός σπιτιού, αν και διατηρεί συνεργασία με μερικές μεγάλες εταιρείες εστιατορίων, όπως η μητρική της Taco Bell, Yum Brands.

Διεθνώς αναγνωρισμένα

Η Coke έχει επίσης μεγαλύτερη διεθνή παρουσία από την Pepsi. Περίπου το 40% των πωλήσεων της Pepsi προέρχεται από χώρες εκτός των ΗΠΑ, ενώ περισσότερο από το 60% των εσόδων της Coca-Cola προέρχεται από τις διεθνείς αγορές, σύμφωνα με το FactSet.

«Υπάρχει ισχυρότερη ανάπτυξη σε αυτές τις διεθνείς αγορές», δήλωσε ο Quatrochi της Edward Jones. Η διεθνής επιτυχία μπορεί να αντισταθμίσει την πιο υποτονική εγχώρια ζήτηση, όπως η μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 6% για το αναψυκτικό της Pepsi.

Ορισμένες διεθνείς αγορές, όπως η Αργεντινή και η Τουρκία, αντιμετωπίζουν τον υπερπληθωρισμό, οδηγώντας την Coca-Cola να αυξήσει τις τιμές ακόμη και μετά την παύση των αυξήσεων στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Και το ισχυρό δολάριο σημαίνει ότι η Coke αναμένει ότι οι συναλλαγματικές ισοτιμίες θα μειώσουν τις πωλήσεις και τα κέρδη της περισσότερο από ό,τι αναμενόταν προηγουμένως φέτος.

Το μυστικό της εμφιάλωσης

Σύμφωνα με το CNBC, ωστόσο, η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ της Coke και της Pepsi δεν βρίσκεται στα χαρτοφυλάκια τους, αλλά στην εμφιάλωσή τους.

Η Coca-Cola συνεργάζεται με ανεξάρτητους εμφιαλωτές που κατασκευάζουν, συσκευάζουν και αποστέλλουν τα προϊόντα στους πελάτες. Αυτοί οι εμφιαλωτές γνωρίζουν καλά τις αγορές τους και μπορούν να λαμβάνουν τις δικές τους τεκμηριωμένες αποφάσεις για τις επιχειρήσεις τους.

Αντίθετα, η Pepsi κατέχει περισσότερα από τα τρία τέταρτα των δραστηριοτήτων εμφιάλωσης της στη Βόρεια Αμερική. Στόχος της στρατηγικής είναι να βοηθήσει την εταιρεία να ασκήσει περισσότερο έλεγχο και να μειώσει το κόστος, αλλά απαιτεί επίσης τη διάθεση πόρων και κεφαλαίων στην εμφιάλωση αναψυκτικών, μια κατηγορία που αντιμετωπίζει φθίνουσα ζήτηση για σχεδόν δύο δεκαετίες.