Έφυγε από την ζωή, ο σπουδαίος ζωγράφος, με καταγωγή από τη Λευκοπηγή Κοζάνης, σε ηλικία 90 ετών, Μανώλης Δραγώγιας.

Ο Μανώλης Δραγώγιας υπήρξε μεγάλος ζωγράφος έργα του κοσμούν αίθουσες, πινακοθήκες, μουσεία γραφεία και οικίες. Το 2010, ο Μανώλης Δραγώγιας τιμήθηκε από τον δήμο Κοζάνης με το αργυρό μετάλλιο της πόλης, με τη συμπλήρωση 55 χρόνων εικαστικής δημιουργίας.

Ο γνωστός ζωγράφος τον Απρίλιο του 2019 παρουσίασε για τελευταία φορά στην Κοζάνη μια σειρά από έργα του στο λαογραφικό Μουσείο Κοζάνης. Έργα του Μανώλη Δραγώγια βρίσκονται στο Δημαρχείο και στο Λαογραφικό Μουσείο της Κοζάνης, όπως και σε άλλες δημόσιες ή ιδιωτικές συλλογές.

Ανάμεσα στους πίνακες του περιλαμβάνονται: “11 Οκτωβρίου 1912” (που αναπαριστά την απελευθέρωση της Κοζάνης), “Ψαρόβαρκες αγκυροβολημένες”, “Βάρκες στην αμμουδιά”, “Σύνθεση με ψαρόβαρκα, βότσαλα και θάλασσα”, “Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας Αγίου Όρους” κ.ά. Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κοζάνης μάλιστα εξέδωσε και ένα λεύκωμα τιμητικό, με έργα που είχε επιλέξει ο ίδιος.

Ποιος ήταν ο Μανώλης Δραγώγιας

Γεννήθηκε στη Λευκοπηγή της Κοζάνης το 1933. Το 1962 εγκαταστάθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας, όπου σπούδασε ζωγραφική για δύο περίπου χρόνια στο εργαστήριο του Αλ. Γκεόργκυ. Εκεί ειδικεύθηκε στην τεχνική της σπάτουλας και δέχθηκε τις επιδράσεις του ιμπρεσιονισμού.

Στη Γερμανία, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος αργότερα, συγκινείται και εμπνέεται από τα διδάγματα της Σχολής του Μονάχου. Το 1964, επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη και διδάσκει στην ιδιωτική σχολή “Κοραής”.

Η θεματογραφία του επικεντρώνεται στα τοπία με ποτάμια, λίμνες, θάλασσες και ακτές, καρνάγια και αρσανάδες και ψαρόβαρκες, αλλά και στην καθημερινότητα των ανθρώπων του χωριού και τα λαογραφικά συμβάντα.

Εκπροσώπησε την τάση του ιμπρεσιονιστικού υπαιθρισμού, με εμφανείς επιρροές από τις θαλασσογραφίες του Ρώσου ζωγράφου Ιβάν Αϊβαζόφσκι (Ivan Aivazovski, 1817 – 1900) και από τον τοπιογράφο Ιβάν Σίσκιν (Ivan Shishkin, 1832 – 1898) στη ζωγραφική του δάσους.

Με εκθέσεις του σε όλη τη Μακεδονία, μέσα από τοπία της Κοζάνης, της Βέροιας, της Καστοριάς και της Χαλκιδικής ή τις προσωπογραφίες των ανθρώπων του χωριού και της θάλασσας, εκφράζει έντονα τα συναισθήματά του για τον σκληρό αγώνα της ζωής στην ύπαιθρο. Στην απόδοση των ανθρώπινων μορφών χρησιμοποιεί ανθρωποκεντρικές φόρμες.