Οι υψηλές θερμοκρασίες που αναμένονται τις επόμενες ημέρες έφεραν και πάλι στην επικαιρότητα το ζήτημα της μεγάλης αναμονής των επισκεπτών στην είσοδο της Ακρόπολης.

Ωστόσο ο αριθμός ρεκόρ προσέλευσης που σημειώθηκε στα τέλη Ιουνίου – οπότε και υπήρξαν μέρες που κόπηκαν έως και 21.000 εισιτήρια – είναι εκείνος που λειτούργησε ως μοχλός πίεσης για την επίσπευση λήψης μέτρων εκ μέρους του υπουργείου Πολιτισμού.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το πρώτο μέτρο που εξήγγειλε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά τη νέα θητεία της είναι η εφαρμογή του συστήματος των ζωνών επισκεψιμότητας, ενώ και από τις πρώτες επαφές που είχε με φορείς αμέσως σχεδόν μετά την επιστροφή της στο γραφείο του 5ου ορόφου της οδού Μπουμπουλίνας, ήταν με την Ομοσπονδία Ελληνικών Ενώσεων Ταξιδιωτικών και Τουριστικών Γραφείων για τη διευθέτηση του εν λόγω προβλήματος.

«Οι ουρές έξω από τα εκδοτήρια εισιτηρίων είναι σε καθημερινή βάση μεγάλες και δεν είναι λίγες οι φορές που επισκέπτες οι οποίοι επιλέγουν την κεντρική είσοδο του μνημείου να περιμένουν ακόμη και στη Διονυσίου Αρεοπαγίτου επί 40 λεπτά κάτω από τον ήλιο», λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξεναγών, Κρίτων Πιπεράς.

Παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των επισκεπτών που προχωρούν στην προέκδοση εισιτηρίου μέσω της ιστοσελίδας hellenic heritage εκτιμάται πολύ υψηλό, η χρήση του δεν λύνει το πρόβλημα της αναμονής για δύο λόγους. Πρώτον διότι μέσω της ιστοσελίδας δεν γίνεται έκδοση μειωμένων ή ελευθέρας εισιτηρίων για όλες τις κατηγορίες που το δικαιούνται με αποτέλεσμα μερίδα των επισκεπτών να αναγκάζεται να περιμένει στην ουρά του εκδοτηρίου για να προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

Και δεύτερον διότι ακόμη και όσοι έχουν προνοήσει και έχουν εκδώσει το εισιτήριό τους για να αποφύγουν την ουρά του εκδοτηρίου, θα πρέπει να περιμένουν σε μια δεύτερη εξίσου μεγάλη, εκείνη του ελέγχου εισιτηρίων, καθώς δεν προβλέπεται οποιαδήποτε εναλλακτική που θα εξασφαλίζει γρηγορότερη πρόσβαση στον Ιερό Βράχο.

Πού οφείλεται αυτή η καθυστέρηση, κυρίως στην κεντρική είσοδο; Ο πρόεδρος των ξεναγών την αποδίδει τόσο στην έλλειψη ομαδικών εισιτηρίων που θα επιτρέπουν σε μια ομάδα επί παραδείγματι 40 ατόμων να περάσει σκανάροντας ο υπάλληλος μόνο ένα εισιτήριο και όχι 40 μεμονωμένα, όσο και στο ότι δεν υπάρχει μια ξεχωριστή «λωρίδα» για τις μεγάλες ομάδες.

Η υπουργός Πολιτισμού, ωστόσο, βεβαιώνει  σε δημόσια τοποθέτησή της, πως το τελευταίο διάστημα έχει καθιερωθεί ειδική «λωρίδα» εισόδου μόνο για όσους είναι ταξιδιώτες κρουαζιέρας.

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει κι ένας δεύτερος σκόπελος που είναι τα Προπύλαια, όπου η αναμονή μπορεί να αγγίξει και τη μισή ώρα καθώς από το ίδιο σημείο γίνεται η ανάβαση και η έξοδος των επισκεπτών από τον βράχο. Το πρόβλημα που δημιουργείται στο συγκεκριμένο σημείο δεν είναι καινούργιο, όμως η κατακόρυφη αύξηση των επισκεπτών κατά το διάστημα τέλος Ιουνίου – αρχές Ιουλίου που άγγιξε το 80% συγκριτικά με την ίδια περίοδο το 2019 επιδείνωσε την κατάσταση.

Μέτρα «στο τραπέζι»

Στο υπουργείο Πολιτισμού έχει συγκληθεί σύσκεψη με τη συμμετοχή των αρμόδιων υπηρεσιών και στελεχών του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων ώστε να διευθετηθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες και εντός της ημέρας αναμένονται ανακοινώσεις σχετικά με την εφαρμογή των ζωνών επισκεψιμότητας.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» τα μέτρα που θα εφαρμοστούν θα έχουν κυρίως πιλοτικό χαρακτήρα καθώς τα προγράμματα των τουριστικών γραφείων είναι ήδη κλεισμένα και οργανωμένα με συγκεκριμένο τρόπο και δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για αλλαγές, δεδομένου ότι οι συμμετέχοντες ειδικά σε κρουαζιέρες έχουν εξαιρετικά περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή τους.

Στη σύσκεψη αναμένεται να αποφασιστεί αν τελικώς η χρονοθυρίδα που θα διατίθεται για τις πολυμελείς ομάδες επισκεπτών θα οριστεί ανά μία ή δύο ώρες, με τη ζυγαριά να κλίνει προς την πρώτη λύση.

Ενα δεύτερο μέτρο είναι η άμεση εγκατάσταση – έως το τέλος του μήνα – των τριών αυτόματων πωλητών εισιτηρίων (δύο στην κύρια είσοδο και ένας στη νότια κλιτύ), η χωροθέτηση των οποίων εγκρίθηκε προσφάτως από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, ώστε να υπάρξει επιπλέον αποσυμφόρηση στα εκδοτήρια. Στο τραπέζι θα πέσει και η δημιουργία μιας «λωρίδας ταχείας κυκλοφορίας» που θα επιτρέπει όπως στα αεροδρόμια γρηγορότερη είσοδο με επιπλέον χρέωση.

Στον σχεδιασμό που θα εφαρμοστεί σε δεύτερο χρόνο θα εξεταστεί μεταξύ άλλων και η δυνατότητα επανάχρησης της κλειστής εδώ και χρόνια βόρειας εισόδου προς τον Ιερό Βράχο, επί της οδού Θεωρίας, στο ύψος του Μουσείου Κανελλοπούλου, αποκλειστικά για τους επισκέπτες από κρουαζιερόπλοια, ενώ στις προτεραιότητες τίθεται και η χρήση και των πέντε πυλών των Προπυλαίων ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των επισκεπτών.